Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddisk fel/virus. Hjälp uppskattas


sensei123

Rekommendera Poster

Tjenare. Har lite problem med min dator och är inte så het på datorer så undrar om någon kanske har en lösning eller vet vad som är fel.
 
När jag startade datorn i morse kom jag in på "Asus gate express" eller något liknande vilket aldrig hänt innan. När jag sedan gick ur där ifrån och datorn skulle starta upp stod det "Hard drive not connected" och när datorn sedan kom till "windows laddningen" eller vad man ska kalla det så blev skärmen blå och det stod att Windows hade stängts ner för att skydda mot ett hot. Om det är virus så vet jag inte hur jag ska rensa den då jag inte kan komma in på datorn? 
 
När jag hade försäkrat mig om att inget glappade så provade jag en gammal hårddisk och fick exakt samma problem. Jag provade också hårddisken som jag misstänkte det var fel på i en annan dator och också där fick jag samma problem. Jag är 100% på att datorn jag provade hårddisken i och hårddisken jag provade till datorn funkar då de funkar tillsammans.
 
För att sammanfatta: (problem)Hårddisken funkar alltså inte i en annan dator och en annan hårddisk som jag vet fungerar, funkar inte i (problem)datorn som jag först hade problem med.
 
Jag kan inget om datorer och har därför ingen aning om vad som är fel eller hur jag kan fixa det om det nu finns något sätt. Också väldigt osäker på hur jag skulle kunna rensa hårddisken om det är fel på den med tanke på att jag inte kan komma in på datorn.
 
Vet inte om det behövs men skriver lite vad jag har: 
Windows 7
Wester Digital 1 TB hårddisk
Corsair CX 600
Nvidia GTX 480
Intel i7 950
 
Tack på förhand! Skulle verkligen uppskatta ett svar. 
 
 
Kanske borde lägga till att jag haft problem med att datorn startat om sig själv vid flera tillfällen. Detta problemet kommer tillbaka utan bestämda tider och det kan stängas av 10 gånger och sen försvinna i en månad och sedan komma tillbaka. Glömde nämna detta innan då jag inte tror det är sammanhängande med föregående problem men lika bra att få sagt.
 
 
UPPDATERING!
Inget har fungerat för mig och nu hittar jag inte heller min windows 7 skiva. Tror för det första inte alls jag fick någon med vid köpet men det spelar väl inte någon roll längre. Jag fick ett tips om att prova formatera om hårddisken vilket jag gjorde och den är nu helt tom. Har absolut ingen aning om vad jag kan göra längre. Har jag sabbat det helt nu så jag måste köpa en ny windows 7 och installera via skiva eller finns det något annat sätt? Uppskattar verkligen all hjälp jag kan få.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

när datorn sedan kom till "windows laddningen" eller vad man ska kalla det så blev skärmen blå och det stod att Windows hade stängts ner för att skydda mot ett hot.

Kan du skriva av hela (fota av) meddelandet så blir det kanske lättare att förstå. Kan inte påminna mig att jag har sett att Windows skulle stänga av sig för att skydda mot virus eller andra skadliga program.

 

Vad är det för datormodell och hur gammal är den resp. hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Express Gate är ett mini operativ system, som gör att man kan få snabb tillgång till bl.a. internet innan Windows startar. Jag har aldrig haft det aktiverat på de Asus moderkort, jag har haft. Det går att inaktivera programmet i BIOS. Prova med det.

 

På Asus moderkort brukar det vara Del knappen för att komma in i BIOS. I BIOS kan du också prova med att ladda "default settings".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du skriva av hela (fota av) meddelandet så blir det kanske lättare att förstå. Kan inte påminna mig att jag har sett att Windows skulle stänga av sig för att skydda mot virus eller andra skadliga program.

 

Vad är det för datormodell och hur gammal är den resp. hårddisken?

 

 

Kan du skriva av hela (fota av) meddelandet så blir det kanske lättare att förstå. Kan inte påminna mig att jag har sett att Windows skulle stänga av sig för att skydda mot virus eller andra skadliga program.

 

Vad är det för datormodell och hur gammal är den resp. hårddisken?

Köpte datorn 2009 med hårddisken. Asus moderkort (är i skolan så kan inte titta vilket). Inte lyckats få fram en bild då min mobil självklart är sönder.. men jag skrev ner medelandet så kopierar in det här ifall det hjälper.

 

 

 

A problem has been detected and windows has been shut down to prevent damage to your computer

 
If this is the first time you've seen this Stop error screen, restart your computer. If this screen appears again, follow these steps:
 
Check for viruses on your computer. Remove any newly installed hard drives or hard drive controllers. Check your hard drive to make sure it is properly configured and terminated. Run CHKDSK /F to check for hard drive corruption, and then restart your computer. 
 
Technical information:
 
*** STOP: 0x0000007B  (0xFFFFF880009A9928, 0xFFFFFFFFC0000034, 0x0000000000000000, 0x0000000000000000)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Express Gate är ett mini operativ system, som gör att man kan få snabb tillgång till bl.a. internet innan Windows startar. Jag har aldrig haft det aktiverat på de Asus moderkort, jag har haft. Det går att inaktivera programmet i BIOS. Prova med det.

 

På Asus moderkort brukar det vara Del knappen för att komma in i BIOS. I BIOS kan du också prova med att ladda "default settings".

 

 

Asus Express Gate är inget problem då det går ur det av sig självt efter 10 sekunder. Ska prova att ladda "default settings" när jag kommer hem. Hoppas det funkar. Tack för hjälpen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Asus Express Gate är ett mini operativ system, som gör att man kan få snabb tillgång till bl.a. internet innan Windows startar. Jag har aldrig haft det aktiverat på de Asus moderkort, jag har haft. Det går att inaktivera programmet i BIOS. Prova med det.

 

På Asus moderkort brukar det vara Del knappen för att komma in i BIOS. I BIOS kan du också prova med att ladda "default settings".

 

 

Lyckades stänga av Asus Express Gate i BIOS. Gjorde också en "Load Setup Defaults" vilket är det samma du föreslog men tyvär inte hjälpt. Någon annan idé ? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyckades stänga av Asus Express Gate i BIOS. Gjorde också en "Load Setup Defaults" vilket är det samma du föreslog men tyvär inte hjälpt. Någon annan idé ? 

Kan du komma in i Felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger när datorn startar? I så fall, kör chkdsk /f som texten du får säger.

Går det inte att starta felsäkert läge och du har win 7 i den andra datorn du har nämnt, så sätt in disken i den datorn som en 2:a disk. Sedan kör du chkdsk på disken. Det kan hända att chkdsk startar av sig själv, när disken sitter i den andra datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** STOP: 0x0000007B betyder "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE", dvs det går inte att komma åt nödvändiga filer som Windows behöver för att starta. Det kan bero på dålig hårddisk, skadat filsystem mm.

 

Kan du ansluta hårddisken till en annan dator som extradisk, alltså inte starta från den, och se om det går att säkerhetskopiera viktiga filer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du komma in i Felsäkert läge genom att trycka F8 upprepade gånger när datorn startar? I så fall, kör chkdsk /f som texten du får säger.

Går det inte att starta felsäkert läge och du har win 7 i den andra datorn du har nämnt, så sätt in disken i den datorn som en 2:a disk. Sedan kör du chkdsk på disken. Det kan hända att chkdsk startar av sig själv, när disken sitter i den andra datorn.

 

 

Får samma fel när jag startar i Felsäkert läge. Den andra datorn är äldre och har tyvärr Windows XP. Vet du om det går att göra ändå eller måste jag försöka med något annat? 

 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** STOP: 0x0000007B betyder "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE", dvs det går inte att komma åt nödvändiga filer som Windows behöver för att starta. Det kan bero på dålig hårddisk, skadat filsystem mm.

 

Kan du ansluta hårddisken till en annan dator som extradisk, alltså inte starta från den, och se om det går att säkerhetskopiera viktiga filer?

 

 

Finns en extra SATA kabel där jag kan koppla in hårddisken i den fungerade datorn. Men det ska ju gå en mindre sladd till hårddisken också som det inte finns någon i datorn. Kan jag ta en från den andra datorn och vart ska jag i så fall koppla in den ? Räcker det med SATA kontakten? 

Tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får samma fel när jag startar i Felsäkert läge. Den andra datorn är äldre och har tyvärr Windows XP. Vet du om det går att göra ändå eller måste jag försöka med något annat? 

 

Tack

Det går inte. Prova med att starta datorn med Windows 7 skivan. Går det så kan du med den göra en återställning till innan du fick problem eller göra en startreparation. Här är en guide. Tänk på att välja reparera och inte installera när du kommer så långt.

 

Som Cecilia har nämnt, så är det bra om du kan kopiera viktiga filer till en annan disk innan du gör något. Om du berättar vilket moderkort som sitter i XP datorn så blir det lättare att förklara hur du ska koppla. Om det går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte. Prova med att starta datorn med Windows 7 skivan. Går det så kan du med den göra en återställning till innan du fick problem eller göra en startreparation. Här är en guide. Tänk på att välja reparera och inte installera när du kommer så långt.

 

Som Cecilia har nämnt, så är det bra om du kan kopiera viktiga filer till en annan disk innan du gör något. Om du berättar vilket moderkort som sitter i XP datorn så blir det lättare att förklara hur du ska koppla. Om det går.

 

 

Har inga privata filer som är värda att spara om det inte är viktigt att spara vissa specifika filer som är viktiga för att själva datorn ska fungera?  

 

Moderkortet som sitter i XP Datorn är ett: DELL REV.A01 

 

Kan lägga till att datorn har plats för en extra hårddisk. SATA kabeln har två SATA kontakter som sitter efter varandra på samma sladd. Men det finns bara 1 utav de mindre sladdarna och undrar därför om man bara behöver koppla i hårddisken med SATA kontakten. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du ansluter en hårddisk inuti chassit måste du ansluta med två kablar, dels en för själva datat (t ex SATA-kabel) och dels en för ström.

 

När det inte finns något viktigt på hårddisken kan du pröva med att ominstallera Windows direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du borde köra WD:s diagnosprogram på disken före en ominstallation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

*** STOP: 0x0000007B betyder "INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE", dvs det går inte att komma åt nödvändiga filer som Windows behöver för att starta. Det kan bero på dålig hårddisk, skadat filsystem mm.

 

Kan du ansluta hårddisken till en annan dator som extradisk, alltså inte starta från den, och se om det går att säkerhetskopiera viktiga filer?

 

Hittade och kom in på hårddisken genom detta sättet. Hur kan jag fixa den? Ska jag ta bort allt från den? Vet inte alls hur jag ska fortsätta härifrån så om du kunde ge mig lite vägledning skulle det vara toppen. 

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju mest för att göra kopior på filer du vill ha kvar inför en ominstallation eftersom många slarvar en del med sina säkerhetskopieringar. Men som fagerja skrev är det bra att testa hårddisken innan du ominstallerar Windows. 

Data Lifeguard Diagnostic for Windows: http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3&lang=en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju mest för att göra kopior på filer du vill ha kvar inför en ominstallation eftersom många slarvar en del med sina säkerhetskopieringar. Men som fagerja skrev är det bra att testa hårddisken innan du ominstallerar Windows. 

Data Lifeguard Diagnostic for Windows: http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3&lang=en

 

 

Tack för hjälpen! Ska prova detta när jag får chansen. Något jag dock inte förstår är varför datorn får samma fel när jag använder en fungerande hårddisk? Om du eller någon annan har en aning så får ni gärna komma med förslag för så som jag förstår det är det fel på hårddisken och inte datorn. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen! Ska prova detta när jag får chansen. Något jag dock inte förstår är varför datorn får samma fel när jag använder en fungerande hårddisk? Om du eller någon annan har en aning så får ni gärna komma med förslag för så som jag förstår det är det fel på hårddisken och inte datorn. 

Om du med detta menar att du fick samma fel när du satte i hårddisken med XP, så är det helt normalt. Du kan inte starta en Win 7 dator med en XP disk från en annan dator. Den har helt andra drivrutiner så det går inte.

 

Jag gissar på att det är start filerna på Win 7 disken som har blivit skadade. Om du gör en ominstallation så tänk på att spara e-mail adresser, websidor och liknande. Kan vara skönt att slippa göra om allt sådant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du med detta menar att du fick samma fel när du satte i hårddisken med XP, så är det helt normalt. Du kan inte starta en Win 7 dator med en XP disk från en annan dator. Den har helt andra drivrutiner så det går inte.

 

Jag gissar på att det är start filerna på Win 7 disken som har blivit skadade. Om du gör en ominstallation så tänk på att spara e-mail adresser, websidor och liknande. Kan vara skönt att slippa göra om allt sådant.

 

 

Det var precis det jag menade. Då är det inget fel på datorn i alla fall! Då ska jag bara fixa hårddisken. Tack för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enklast att prova med Memtest först för att utesluta minnena, kör de ett och ett om det är fler.  http://www.memtest.org

Bränns ut på en bootbar CD/RW för att spara skivan om du har möjlighet till detta?

Hittas inget så är det moderkortet som är paj om datorn slumpvis startar om eller bara svartnar.

Har haft några under åren med samma fenomen, lödfel/glapp förmodligen i kretsar, som uppkommer genom värme som det ofta blir i en låda/laptop?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju mest för att göra kopior på filer du vill ha kvar inför en ominstallation eftersom många slarvar en del med sina säkerhetskopieringar. Men som fagerja skrev är det bra att testa hårddisken innan du ominstallerar Windows. 

Data Lifeguard Diagnostic for Windows: http://support.wd.com/product/download.asp?groupid=606&sid=3&lang=en

 

 

Har försökt med det programmet ett tag nu men har lite problem. När jag försöker göra snabbtestet så får jag något felmeddelande men så blir det med båda hårddiskarna. Och när jag ska göra det fullständiga testet så verkar den fastna ganska direkt efter starten. Haft på den i flera timmar nu men är fortfarande på samma sektor. Tänkte ha på den under tiden jag är i skolan för att vara säker på att den verkligen sitter fast. Om det inte händer något antar jag att den är förstörd och det inte finns något jag kan göra? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för felmeddelande från snabbtestet?

 

Det låter verkligen som det är något större problem med hårddisken när det inte går att kontrollera den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad får du för felmeddelande från snabbtestet?

 

Det låter verkligen som det är något större problem med hårddisken när det inte går att kontrollera den.

 

Jo har märkt det nu. Försökte köra testet 4 gånger och den fastnade i samma sektor varje gång (kan titta imon om det har någon betydelse vilken sektor) så antar att den är körd. Provade också att koppla in hårddisken i datorn igen men fick samma "hard drive is not connected" vilket bara bekräftar att den är toast. Har en sista sak jag skulle behöva hjälp med bara, kan jag ta en äldre hårddisk, formatera om den, koppla den i datorn och sen installera windows via USB ? Har försökt leta runt på internet om detta men inte hittat något direkt svar som jag förstår fullt ut. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterar den gamla hårddisken gör du under installationen så det behöver du inte göra innan.

 

Man kan ha installationsprogrammet för Windows 7 på ett USB-minne som man startar datorn från.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterar den gamla hårddisken gör du under installationen så det behöver du inte göra innan.

 

Man kan ha installationsprogrammet för Windows 7 på ett USB-minne som man startar datorn från.

 

 

Okay. Tack så hemskt mycket för all hjälp! Tror jag klarar mig härifrån men man vet aldrig, kanske har någon fråga framöver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...