Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
Torparen

Bild förstor på skärmen

Rekommendera Poster

Torparen

Visst går det bra att göra "Sök efter maskinvaruförändringar" och uppdatera drivrutiner den vägen, om det bara hade fungerat.

Min erfarenhet är att det är ytterst sällan som Windows klarar av att hitta nya drivrutiner på det sättet. I de fall jag har fått Windows till att lyckas med det är det alltid en äldre version än den jag kan hitta hos hårdvaruleverantören. I många fall 1-2 år äldre.

Min erfarenhet är att den funktionen har väldigt mycket att önska. Således är den ganska värdelös så länge drivrutinen inte redan finns i Windows.

Har man lyckats av misstag ta bort en drivrutin kan det fungera, så länge den inte är borttagen (avinstallerad).

Åge

Nu är ni inne på teknik i den högre skolan är det något som berör mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Åge N

Både ja och nej. :)

Ja, om du vill lära dig hur du manuellt kan uppdatera drivrutiner. Då hämtar du drivrutinen, sparar den i din dator och ser till att packa upp den om den är packad (t.ex. zip) eller hämtas som en .exe-fil. Vissa drivrutiner som hämtas som .exe-fil kan packas upp och då kommer man åt själva drivrutinen utan att behöva använda sig av installationsprogrammet. Windows sköter det istället med hjälp av dig.

Ja, om du råkar avinstallera en hårdvara i din dator men inte avinstallerat drivrutinen. Då finns drivrutinen kvar i systemet och med hjälp av det som beskrivs i inlägg 25 kan du återinstallera drivrutinen för hårdvaran. Många gånger gör Windows detta själv när du startar om datorn.

Nej, så länge du hämtar drivrutiner själv som .exe-filer och inte packar upp dem eller använder lagringsmedia (som optiska skivor, disketter, USB-minnen eller hårddiskar) för installationen. I ditt fall har du fått med en optisk skiva med drivrutiner på. Då kan du använda den och installationsprogrammet som den är skapad med.

Nej, om du råkar avinstallera en hårdvara men inte drivrutinen så kan Windows själv i många fall hitta den och installera den igen vid en omstart.

Hoppas detta ger dig det svar du önskar.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
bgwm

Jag trodde i min enfald att om jag, som i mitt fall bl.a. har ett  NVIDIA grafikkort, att sökning gjordes    

på tillverkarens hemsida.Tack för en bra och nyttig information.                                                                                            

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Åge N

Jag trodde i min enfald att om jag, som i mitt fall bl.a. har ett  NVIDIA grafikkort, att sökning gjordes    

på tillverkarens hemsida.Tack för en bra och nyttig information.                                                                                            

Om du har installerat nVidias grafikdrivrutin och aktiverat att programmet regelbundet skall söka efter en nyare version kommer det att ske mot nVidias hemsida och inte mot grafikkortstillverkarens hemsida.

Det här är annat än det som beskrivs i inlägg nummer 25. :)

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Torparen

Hej.

Inte för jag vet vad som hänt men tro det eller ej nu är bildformatet OK. På denna bild som jag nu skriver på var tidigare större än skärmen.

För närvarande gör jag inget annat än kopierar av dina åtgärdsförslag, för ev tillämpning längre fram.

Men du skall ha ett stort tack för all tid du lagt ner för att hjälpa mig.

Ha det bra

Lennart

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
sereman

Om jag våre du, skulle jag prova felsökningsläge. Tryck på F8 innan windows startar, välj felsökningsläge. När den startar, gå till kontrolpanel->System och Säkerhet->System->Enhetshanteraren och radera alla underflikar va står under "Skärmen" starta om normal läge och låt windows leta efter bästa skärm drivutiner. Det här fungerade bättre med windows xp / 7, 8 är så hoppas bra optimerat att den borde hitta rätta drivutiner direkt, men kanske dell har missat något i ditt fall. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...