Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bild förstor på skärmen


Torparen

Rekommendera Poster

Har en bärbar PC Bell till denna har jag en separat skärm. På båda skärmarna blir bilderna större än skärmen, dock enbart horisontalsidan. Denna bild som jag nu skriver på är ca 10-15% för stor.

 

Jag tror att problemet uppstod då jag tvingades att ominst W8.

 

Hälsningar Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om informationen här räcker:

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2012/10/change-the-screen-resolution-in-windows-8/

 

(Edit: Sidan visas för mig på maskinöversatt Svenska)

Tack för hjälpen, men tyvärr blev jag inte hjälpt.

Jag har skärmarna inställda på max upplösning, då jag minskar på upplösningen ökar textstorleken ytterligare.

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att bilden blir för stor? Menar du då ex. hela webbläsarfönstret?

 

Horisontalsidan tolkar jag som att fönstret blir för brett, stämmer det?

 

Ser du då ex. inte krysset uppe till höger för att stänga fönstret med?

 

Om du enbart kör med den bärbara skärmen, efter en omstart - är problemet kvar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.

 

Svar på dina frågor:

1  Du skriver att bilden blir för stor? Menar du då ex. hela webbläsarfönstret?

 

2  Horisontalsidan tolkar jag som att fönstret blir för brett, stämmer det?

 

3   Ser du då ex. inte krysset uppe till höger för att stänga fönstret med?

 

4   Om du enbart kör med den bärbara skärmen, efter en omstart - är problemet kvar?

 

1 Ja denna bild som jag nu skriver på

 

2  Är både bredd och längd jag hade fel förra gången

 

3  nej jag ser inte krysset ej heller pilen nere så jag kan inte flytta bilden fel jag ser krysset precis  

 

4  skall prova nu. återkommer.

Ingen skillnad texten är onormalt stor.

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har skärmarna inställda på max upplösning

Vad är max upplösning i siffror?

Vilken dator har du? Fabrikat och modell?

 

Min misstanke är att du inte har tillräckligt hög upplösning, saknar rätt drivrutiner för grafikkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa skärmen, är den ansluten till VGA-utgången på dator?

Har du installerat rätt drivrutin för grafikkortet?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är max upplösning i siffror?

Vilken dator har du? Fabrikat och modell?

 

Min misstanke är att du inte har tillräckligt hög upplösning, saknar rätt drivrutiner för grafikkortet.

Maximal upplösning för min skärm är 1920x1080

Dell Inspiron 17R SE7720

 

Datorn är ca 9 månader och levererades med W8 och har varit ok tills nu.

På grund av trassel med inst av virusprogram havererade datorn. Som en följd av detta blev det ominst av W8. Efter detta uppstod problemet.

Tack för du angagerar dig

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Ja har du rätt grafikdrivrutin installerad som Åge N var inne på?

Senaste hämtar du från datortillverkarens supportsida för just din modell.

 

Du kan också kontrollera att Windows har rätt skärmupplösning (1920x1080) http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/get-best-display-monitor

Samt

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2012/10/change-the-screen-resolution-in-windows-8/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja har du rätt grafikdrivrutin installerad som Åge N var inne på?

Senaste hämtar du från datortillverkarens supportsida för just din modell.

 

Du kan också kontrollera att Windows har rätt skärmupplösning (1920x1080) http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/get-best-display-monitor

Samt

http://www.reviversoft.com/sv/blog/2012/10/change-the-screen-resolution-in-windows-8/

Då jag går in i inst för skärmen får jag upp 1920X1080 då bör jag väl utgå från att detta gäller för Window?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då jag går in i inst för skärmen får jag upp 1920X1080 då bör jag väl utgå från att detta gäller för Window?

Själva inställningsmöjligheten säger inget om det är rätt drivrutin installerad. Det säger bara vilken upplösning du kan nå.

 

Min fråga om vilken anslutning du använder till den externa skärmen är inte besvarad. Om du använder VGA-utgången kan detta påverka upplösningen på båda skärmarna. Är inställningarna för VGA inte rätt inställda påverkar det även bilden på din dators skärm. Här är det viktigt att rätt drivrutin är installerad samt att inställningarna för utgången är rätt justerad.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den externa skärmen, är den ansluten till VGA-utgången på dator?

Har du installerat rätt drivrutin för grafikkortet?

 

Åge

Ja den är ansluten till VGA, detta för att jag håller på med foto. Får bättre kvalitet på bilderna med VGA- anslutning. 

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja den är ansluten till VGA, detta för att jag håller på med foto. Får bättre kvalitet på bilderna med VGA- anslutning. 

 

Hälsningar

Lennart

En VGA-anslutning är teknisk sett en sämre anslutning än en HDMI eller DVI-anslutning. Skälet är att VGA-signalen är analog. Din dator arbetar med digitala signaler. När du skickar ut dessa via VGA skall de omvandlas i en DAC (Digital Analog Converter) för att signalen skall bli analog.

Är din skärm en plattskärm måste signalen omvandlas i skärmen från analog till digital igen via en ADC (Analog Digital Converter).

 

Det sker försämringar i signalkvalitén varje gång som signalen måste omvandlas. Vid anslutning av VGA till en plattskärm från en dator innebär det att signalen förvanskas vid två tillfällen. Signalen blir därmed sämre än om den fick passera utan omvandling.

 

När du ansluter en dator, som en bärbar modell t.ex. till en extraskärm med VGA-anslutning måste datorn anpassa signalen till den externa skärmen. VGA-signalen adresserar inte informationen direkt till varje pixel, som sker vid en digital överföring. Därmed måste datorn få hjälp med att anpassa storleken till den externa skärmen. Sker inte detta ställer datorns grafikkort om signalen så den skall vara så nära optimal anpassning till den externa skärmen, vilket också påverkar den inbyggda skärmen.

 

Du måste således säkerställa att ditt grafikkort har korrekt drivrutin och därefter måste du se till att anpassa varje skärm individuellt. I vissa fall är detta möjligt i andra fall är det inte möjligt.

Grafikkortsdrivrutinen brukar innehålla funktioner för att kunna anpassa skärmupplösningen individuellt. Utan denna blir du begränsad till Windows inbyggda funktion.

 

Ansluter du en extern skärm med identisk upplösning som din datorskärm har och via en digital signalanslutning anpassas upplösningen till båda skärmarna automatiskt och inga inställningar i övrigt brukar behöva göras.

Bildkvalitén blir också bättre, förutsatt att skärmen håller god kvalitet, än med en VGA-anslutning.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En VGA-anslutning är teknisk sett en sämre anslutning än en HDMI eller DVI-anslutning. Skälet är att VGA-signalen är analog. Din dator arbetar med digitala signaler. När du skickar ut dessa via VGA skall de omvandlas i en DAC (Digital Analog Converter) för att signalen skall bli analog.

Är din skärm en plattskärm måste signalen omvandlas i skärmen från analog till digital igen via en ADC (Analog Digital Converter).

 

Det sker försämringar i signalkvalitén varje gång som signalen måste omvandlas. Vid anslutning av VGA till en plattskärm från en dator innebär det att signalen förvanskas vid två tillfällen. Signalen blir därmed sämre än om den fick passera utan omvandling.

 

När du ansluter en dator, som en bärbar modell t.ex. till en extraskärm med VGA-anslutning måste datorn anpassa signalen till den externa skärmen. VGA-signalen adresserar inte informationen direkt till varje pixel, som sker vid en digital överföring. Därmed måste datorn få hjälp med att anpassa storleken till den externa skärmen. Sker inte detta ställer datorns grafikkort om signalen så den skall vara så nära optimal anpassning till den externa skärmen, vilket också påverkar den inbyggda skärmen.

 

Du måste således säkerställa att ditt grafikkort har korrekt drivrutin och därefter måste du se till att anpassa varje skärm individuellt. I vissa fall är detta möjligt i andra fall är det inte möjligt.

Grafikkortsdrivrutinen brukar innehålla funktioner för att kunna anpassa skärmupplösningen individuellt. Utan denna blir du begränsad till Windows inbyggda funktion.

 

Ansluter du en extern skärm med identisk upplösning som din datorskärm har och via en digital signalanslutning anpassas upplösningen till båda skärmarna automatiskt och inga inställningar i övrigt brukar behöva göras.

Bildkvalitén blir också bättre, förutsatt att skärmen håller god kvalitet, än med en VGA-anslutning.

 

Åge

 

P.S. Redigering är rättstavning. D.S.

Jag ber tusen gånger om ursäkt jag har givetvis HDMI-anslutning. Hade från början VGA  men har sedan några veckor tillbaka bytt till HDMI. Då det gäller formatet är det ingen skillnad på skärmarna. 

 

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ber tusen gånger om ursäkt jag har givetvis HDMI-anslutning. Hade från början VGA  men har sedan några veckor tillbaka bytt till HDMI. Då det gäller formatet är det ingen skillnad på skärmarna. 

 

Lennart

Det är helt okej! :thumbsup:

 

Här är en sida som hanterar drivrutiner till din dator:

 

http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1/Product/inspiron-17r-se-7720

 

Det framgår inte vilket grafikkort du har, nVidia-baserat eller AMD-baserat.

Vet du hur du själv kan se detta i Kontrollpanelen i din dator eller behöver du hjälp med det?

 

Ett annat sätt att ta reda på det är med hjälp av ett program, som t.ex. Belarc Advisor.

Du kan hämta Belarc advisor här:

 

http://www.belarc.com/free_download.html

 

När du installerar och kör programmet kommer det att öppna din internetläsare och presentera hårdvaran och mjukvaran i din dator. Där kan du se under rubriken "Grafics" vilket fabrikat av grafikkrets som sitter i just din dator.

 

Med hjälp av den kan du sedan hämta rätt drivrutin hos Dell på länken ovan.

 

Var försiktig med att visa upp Belarcprofilen för obehöriga. Dina licensnycklar till vissa program, bl.a. Windows, visas i profilen. Har du otur kan obehöriga missbruka dina licenser och de kan då spärras av mjukvaruleverantören som detekterar dem som olagliga.

 

Återkom när du gjort detta.

 

Vill du ha annan hjälp för att få fram vilken grafikkrets du har kan du uppge ditt servicetagnummer. Det är unikt för din dator och med den kan man hos Dell få fram den exakta hårdvaruprofilen för just din dator.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är helt okej! :thumbsup:

 

Här är en sida som hanterar drivrutiner till din dator:

 

http://www.dell.com/support/drivers/se/sv/sedhs1/Product/inspiron-17r-se-7720

 

Det framgår inte vilket grafikkort du har, nVidia-baserat eller AMD-baserat.

Vet du hur du själv kan se detta i Kontrollpanelen i din dator eller behöver du hjälp med det?

 

Ett annat sätt att ta reda på det är med hjälp av ett program, som t.ex. Belarc Advisor.

Du kan hämta Belarc advisor här:

 

http://www.belarc.com/free_download.html

 

När du installerar och kör programmet kommer det att öppna din internetläsare och presentera hårdvaran och mjukvaran i din dator. Där kan du se under rubriken "Grafics" vilket fabrikat av grafikkrets som sitter i just din dator.

 

Med hjälp av den kan du sedan hämta rätt drivrutin hos Dell på länken ovan.

 

Var försiktig med att visa upp Belarcprofilen för obehöriga. Dina licensnycklar till vissa program, bl.a. Windows, visas i profilen. Har du otur kan obehöriga missbruka dina licenser och de kan då spärras av mjukvaruleverantören som detekterar dem som olagliga.

 

Återkom när du gjort detta.

 

Vill du ha annan hjälp för att få fram vilken grafikkrets du har kan du uppge ditt servicetagnummer. Det är unikt för din dator och med den kan man hos Dell få fram den exakta hårdvaruprofilen för just din dator.

 

Åge

Innan jag vidtar något av dina förslag en fråga. Problemet uppstod (tror jag) efter det att jag ominstallerat W8, då borde väl grafikkretsen vara rätt?

 

På tal om W8 jag får med jämna mellanrum erbjudande att gratis ladda hem W8:1.

Är det något jag skall nappa på?

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Innan jag vidtar något av dina förslag en fråga. Problemet uppstod (tror jag) efter det att jag ominstallerat W8, då borde väl grafikkretsen vara rätt?

 

På tal om W8 jag får med jämna mellanrum erbjudande att gratis ladda hem W8:1.

Är det något jag skall nappa på?

Lennart

Om problemet uppstod efter en ominstallation av Windows 8 kan det bero på att drivrutinen inte följde med installationen. Hur din ominstallation gick till kan jag inte svara på.

Eftersom du upplever det som att problemet uppstod efter ominstallationen ligger det nära till hands att antaga att drivrutinen inte följt med.

 

Till min bärbara dator har jag fått en DVD med Windows 8 på samt en DVD med alla drivrutiner. Om jag skulle ominstallera min bärbara dator från DVD kommer inte drivrutinerna till datorn att komma med. Drivruinterna måste jag installera från DVDn (fast jag hämtar de senaste från internet egentligen) med drivrutinerna på.

 

Om du skall uppdatera till Windows 8.1 eller ej är en fråga som kan vara lite knepig att svara på. Fördelen med 8.1 är att det är nyare och Microsoft har gjort lite förbättringar samt lite förändringar.

De har bland annat gjort vissa förändringar för att de som föredrar skrivbordsmiljön hos Windows 7 kommer att känna igen sig lite mer.

 

Vad du skall tänka på är att du kan behöva installera nya drivrutiner till din hårdvara som är anpassade för Windows 8.1. Nya drivrutiner för Windows 8.1 har Dell lagt ut på sin hemsida som berör din dator. Du behöver således inte leta efter dem på flera ställen utan Dell har sett till att sköta detta snyggt.

 

Du bör ha en bra uppkoppling till internet. Filerna som hämtas till Windows 8.1 är på ca. 3,62GB. Med en långsam hastighet kommer hämtningen att ta lång tid.

Jag har uppdaterat en dator till Windows 8.1 och det var ett styvt jobb att få det att fungera.

Om detta kan du läsa i ett inlägg i en annan tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/344531-problem-efter-uppdatering-till-81/?p=1626178

 

Jag skall, när jag känner mig mogen, ge mig på min egna, som är identisk med min särbos.

För att inte skrämma dig från denna uppdatering vill jag påpeka att det finns många som uppdaterat till Windows 8.1 utan problem.

 

Innan du ger dig på en uppdatering, se till att spara allt du inte vill bli av med på en extern lagringsplats, som en extern hårddisk.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om problemet uppstod efter en ominstallation av Windows 8 kan det bero på att drivrutinen inte följde med installationen. Hur din ominstallation gick till kan jag inte svara på.

Eftersom du upplever det som att problemet uppstod efter ominstallationen ligger det nära till hands att antaga att drivrutinen inte följt med.

 

Till min bärbara dator har jag fått en DVD med Windows 8 på samt en DVD med alla drivrutiner. Om jag skulle ominstallera min bärbara dator från DVD kommer inte drivrutinerna till datorn att komma med. Drivruinterna måste jag installera från DVDn (fast jag hämtar de senaste från internet egentligen) med drivrutinerna på.

 

Om du skall uppdatera till Windows 8.1 eller ej är en fråga som kan vara lite knepig att svara på. Fördelen med 8.1 är att det är nyare och Microsoft har gjort lite förbättringar samt lite förändringar.

De har bland annat gjort vissa förändringar för att de som föredrar skrivbordsmiljön hos Windows 7 kommer att känna igen sig lite mer.

 

Vad du skall tänka på är att du kan behöva installera nya drivrutiner till din hårdvara som är anpassade för Windows 8.1. Nya drivrutiner för Windows 8.1 har Dell lagt ut på sin hemsida som berör din dator. Du behöver således inte leta efter dem på flera ställen utan Dell har sett till att sköta detta snyggt.

 

Du bör ha en bra uppkoppling till internet. Filerna som hämtas till Windows 8.1 är på ca. 3,62GB. Med en långsam hastighet kommer hämtningen att ta lång tid.

Jag har uppdaterat en dator till Windows 8.1 och det var ett styvt jobb att få det att fungera.

Om detta kan du läsa i ett inlägg i en annan tråd:

 

//eforum.idg.se/topic/344531-problem-efter-uppdatering-till-81/?p=1626178

 

Jag skall, när jag känner mig mogen, ge mig på min egna, som är identisk med min särbos.

För att inte skrämma dig från denna uppdatering vill jag påpeka att det finns många som uppdaterat till Windows 8.1 utan problem.

 

Innan du ger dig på en uppdatering, se till att spara allt du inte vill bli av med på en extern lagringsplats, som en extern hårddisk.

 

Åge

Hej igen

Även om jag gillade W7 bättre än åttan så strunter jag i ominstallation.

När det gäller drivrutinen är det så att det följde med en DVD med drivrutin.

Måste jag ominst operativprogrammet också?

 

Det är märkligt att inte dellsuporten nämnde något i samband med ominst av W8, dom vägledde mig nämligen. Jag har skrivit två gånger till Dell om nuvarande problem, samt att datorn stänger ner trots att jag ställer den i viloläge. Kanske även detta problem är kopplat till drivrutinen?

 

Sen kan jag nämna som info att då jag anslöt skärmen via HDMI så tändes och släcktes den med jämna mellanrum. Efter att ha bytt kabel var problemet borta, alltså en nyinköpt kabel var felaktig.

Lennart  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Du är inte ensam om att tycka att Windows 7 fungerar bättre på datorer. Det är många som gör så. Microsoft ville slå sig in på pekskärmsmarknaden och utvecklade Windows 8 till att vara anpassat till detta. Vad Microsoft "glömde" var alla de som använder datorer, i synnerhet stationära datorer.

Den storm av kritik som Microsoft fått ta för detta har gjort att Microsoft bestämt sig för att återinföra skrivbordsmiljön i nästa version av Windows. Ett steg dit är 8.1 men bara ett litet steg.

 

Eftersom du installerat om Windows 8 är det enbart drivrutinen du behöver installera. Du behöver inte installera om Windows 8 en gång till.

Uppenbarligen har du fått en liknande uppsättning av skivor som jag, en med Windows 8 och en med drivrutiner. Jag skulle ändå föreslå att du hämtar en drivrutin från internet. Du får en nyare version än den du har på skiva. De som utvecklar drivrutinerna förbättrar dem kontinuerligt och fixar buggar. Du får en bättre drivrutin om du hämtar en ny version på internet än använder den som finns på skivan.

 

Det är visserligen lite "bekvämare" att använda skivan men fördelaktigare att hämta en ny. Å andra sidan, har du inte installerat drivrutinerna efter ominstallation av Windows 8 är det kanske bäst att använda skivan. Du behöver installera alla drivrutiner som tillhör datorn och då blir skivan bekvämast, även om det finns nyare och bättre att hämta på internet.

 

Dell support är säkert bra. Det kan tänkas att det var lite tidsbrist som gjorde att supporten inte uppmärksammade dig på att även installera drivrutiner.

Du känner väl till att även kablar kan reklameras? Är den ny och defekt har du rätt att få den utbytt eller pengar tillbaka.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta skall provas när jag kommer hem, återkommer med resultat imorgon förmodligen! Tack så mycket änsålänge!

Det är mycket genant det jag nu berättar:  Genom att använda Ctrl och plus eller minus funkar det något så när. Lite mystisk är att med minus kan jag vid vissa tillfällen även öka storleken.

 

Avslutningsvis vill jag sända ett stort tack för all den hjälp jag fått.

 

Hälsningar

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Genom att använda Ctrl och plus eller minus funkar det något så när.

 

Nja. detta ändrar väl bara textstorlek mm inuti ett webbläsarfönster och inte själva webbläsarens yta.. ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. detta ändrar väl bara textstorlek mm inuti ett webbläsarfönster och inte själva webbläsarens yta.. ??

Du har rätt men jag kommer åt nedre pilen så att jag kan flytta bilden. Kommer att prova ditt förslag dock icke i dag. Givetvis kommer jag att avlägga rapport då jag är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Åge N efter att installerat från DVD-n går det inte bra att gå in i enhetshanteraren

och där göra både ett Sök efter maskinvaruförändringar och uppdatera drivrutiner, istället för att

leta efter tillverkarnamn och eventuellt tillverknings nr,

 

Vänligen bgwm  :blink:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fråga till Åge N efter att installerat från DVD-n går det inte bra att gå in i enhetshanteraren

och där göra både ett Sök efter maskinvaruförändringar och uppdatera drivrutiner, istället för att

leta efter tillverkarnamn och eventuellt tillverknings nr,

 

Vänligen bgwm  :blink:

Visst går det bra att göra "Sök efter maskinvaruförändringar" och uppdatera drivrutiner den vägen, om det bara hade fungerat.

Min erfarenhet är att det är ytterst sällan som Windows klarar av att hitta nya drivrutiner på det sättet. I de fall jag har fått Windows till att lyckas med det är det alltid en äldre version än den jag kan hitta hos hårdvaruleverantören. I många fall 1-2 år äldre.

 

Min erfarenhet är att den funktionen har väldigt mycket att önska. Således är den ganska värdelös så länge drivrutinen inte redan finns i Windows.

Har man lyckats av misstag ta bort en drivrutin kan det fungera, så länge den inte är borttagen (avinstallerad).

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...