Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Någon med erfarenheter av Rubicson mjukglassmaskin?


DePhaz

Rekommendera Poster

Hej.

 

Jag hade länge gått och tittat på den mjukglassmaskin som Kjell&Co säljer (länk: http://www.kjell.com/sortiment/hus-halsa-fritid/kokstillbehor/koksutrustning/mjukglassmaskin-p48374#ProductDetailedInformation ) . Hur det nu var så fick jag en maskin när jag fyllde år nyligen och jag var jätteglad ända tills dess att det var dags att pröva den. Det medföljande receptet så enkelt ut (se PDF filen "Manual" under "Support" ) . FÖR enkelt. Hur det ska kunna bli mjuklass av dessa få saker verkade skumt men jag satte igång. Resultatet blev katastrofartat. "Glassen" matades inte ut utan måste ösas ur innerskålen skålen.

 

Smak: Obefintlig

Konsistens: Isig och något grynig. En gräddbulle känns som ett under av innehåll.

Egenskaper: Smälter fortare än snö gör innomhus.

 

Jag har stor erfarenhet av mjukglass och det här var inte ens i närheten av hur en mjukglass ska vara beskaffad.

 

För att se om det kanske var ett forstagångsfel testade jag ytterliggare en gång att göra glass, nu med kortare tid och grädde med "rätt" fetthalt. Men det blev samma resultat. Det gick att få ut massan genom utmataren men först efter att skaftet på en tesked körts upp i hålet (det hade frusit (!) ) och då kom det ytterst långsamt och mycket sporadiskt.  På hemsidan talas om Arlas mjukglassmix men den har jag inte hittat i mindre ICA butiker (undviker större butiker en fredags kväll). Jag tror heller inte kommer att bli ett annorlunda resultat om inte ens receptet funkar.

 

Det som retar mig mest är att tillverkaren Rubicson inte verkar känna till internet. Jag har sökt efter en hemsida men inte hittat någon. Det står inget i manualen eller på kartongen heller. Att det 2014 finns tillverkare som inte finns på nätet verkar minst sagt skumt.

 

Så det jag nu vill är att få tips på saker jag kan göra för att kunna använda denna maskin. Annars får jag väl slänga den. Jag har inget behov av produkter som inte fungerar. Jag kan erkänna att detta inlägg kanske har en negativ klang men jag känner mig verkligen lurad i detta fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om något man köper inte fungerar som det borde kan du reklamera varan och antingen få den fixad, utbytt eller pengarna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Om något man köper inte fungerar som det borde kan du reklamera varan och antingen få den fixad, utbytt eller pengarna tillbaka.

Exakt men jag vill först samla erfarenheter fån andra användare. Det kan ju hända att det är jag som gör något fel. Dessutom vore det intressant om det dök upp någon kanal till tillverkaren så att jag skulle kunna kontakta dem. Vill inte vara påstridig men det är de som tillverkat maskinen och gjort receptet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det visste jag inte. Jag kontaktade kundtjänst efter mitt första försök och eftersom de ville veta hur det gick så skickade jag in ett meddelande igår. Får byta maskinen i  fall det skulle vara något konstruktionsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Får ta och uppdatera lite här (även om det är lite sent) ...

 

I vart fall så har jag nu gjort ett lyckat försök att tillverka mjukglass men detta med ett modifierat recept. Jag tänker ändå testa med mix men den börjar inte säljas på ett par veckor ännu (enligt Arlas konsumentkontakt).

 

Tack för länken Laso men tyvärr var det på fel produkt. Det gällde mjukglassmaskinen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Tänkte köpa en mjukglassmaskin men det verkar som om det är samma maskin som säljs med olika namn som Rubicson, Waves, Centurion, United, Flow, Andersson m.fl. beroende på vilken butik man köper ifrån. De ser identiska ut så det borde inte ha någon betydelse vilket märke man köper utan man kan välja den billigaste. Någon som vet?

 

Köpte en Rubicson. Lite kul och fungerade hjälpligt till slut men inser varför Kjells varor med märket Rubicson aldrig har fått Bäst i Test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...