Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ingen internetåtkomst via IE.


svewik

Rekommendera Poster

Hej.

Jag försöker hjälpa en kompis med browserproblem. Jag har tidigare hjälpt honom genom att via TeamViewer kunna styra hans dator. Detta går bra också nu.

Hans problem:

Med win7 och Internet Explorer som enda browser händer absolut ingenting när man försöker med kända genvägar eller manuellt inskrivna url:er. 

Han har Internetaccess eftersom livemail fungerar. Likaså kan jag styra hans dator m.h.a. TeamViewer.

Jag skickade honom installationsfil för Crome, Men när man körde denna installerades enbart Java. Därefter hände ingenting. Vi körde installationsfilen en gng till, men då kom startförnster för installation av java igen.

 

Vad gör jag?

/Sven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Testa att kör detta program, det brukar rensa upp det mesta som krånglar med internet.

Välj och kryssa i dom första fyra översta i programmet och välj sen Go + starta om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa att kör detta program, det brukar rensa upp det mesta som krånglar med internet.

Välj och kryssa i dom första fyra översta i programmet och välj sen Go + starta om datorn.

Kört enligt instruktion, men utan resultat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå in i inställningarna för IE och välj "Återställ till standard". Detta finns på ett par platser i IE.

Starta om datorn och kontrollera om det ändrade något.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge: Jag antar att du menade "återställ alla zoner till standardnivån" som finns under Internetalternativ/Säkerhet.

På min kompis dator är Internetalternativ gråat, och man kommer alltså inte dit.

 

Jag har försökt installera crome, men den installerar Java men kommer inte vidare.

Jag har försökt ominstallera IE11, men då får jag meddelandet att den version som finns installerad är nyare. Trots att jag nyss hämtat hem från Microsoft.

 

Jag kan skicka filer till min kompis dator via TeamViewer.

 

Jag har kört ADWcleaner , men den hittade inget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Knepigt! Har ni testat att ladda hem Safari eller Firefox, blir det samma problem med Java då?

Avinstallera helt Java + befintligt Chrome (mappen som troligen skapats under System32) med Revo Uninstaller och pröva sedan att installera Chrome, Safari eller Firefox. Välj det avancerade läget och kryssa i alla som är fet-markerade.

Vänta med att ominstallera Java tills sist när allt fungerar igen, och se till att ni får den verifierad vid slutinstallationen på Java.com.

 

Vad händer om du går in på  start - kontrollpanelen - Nätverk och Internet - Nätverk och Delningcenter - Nätverksanslutningar - och där högerklickar på den Trådlösa/anslutning till lokalt nätverk och kör "Diagnostisera"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge: Jag antar att du menade "återställ alla zoner till standardnivån" som finns under Internetalternativ/Säkerhet.

På min kompis dator är Internetalternativ gråat, och man kommer alltså inte dit.

 

 

Hej, nej det tror jag inte att Åge menar, utan Internetalternativ-Avancerat-Återställ. Då återställs IE till standard inställningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det tror jag inte att Åge menar, utan Internetalternativ-Avancerat-Återställ. Då återställs IE till standard inställningarna.

Ok. men i det här fallet är internetalternativ "gråat". Dvs reagerar inte på klicket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du går in på  start - kontrollpanelen - Nätverk och Internet - Nätverk och Delningcenter - Nätverksanslutningar - och där högerklickar på den Trådlösa/anslutning till lokalt nätverk och kör "Diagnostisera"?

Eftersom andra applikationer som använder internet (mailklient och TeamViewer, FTP osv) fungerar så har jag tolkat det som att själva internetuppkopplingen är det inget fel på. Det går bara inte att få ngn browser att fungera. Jag skall försöka med Firefox när vi har kontakt igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju att försöka med en systemåterställning till en tidpunkt när datorn fungerade:

Start-menyn - Alla program - Tillbehör - Systemverktyg - Systemåterställning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. men i det här fallet är internetalternativ "gråat". Dvs reagerar inte på klicket.

 

Ok, om det inte går att öppna "Internetalternativ" över huvud taget, har installationen av IE gått fel. När du provade en ominstallation, avinstallerade du IE först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, om det inte går att öppna "Internetalternativ" över huvud taget, har installationen av IE gått fel. När du provade en ominstallation, avinstallerade du IE först?

Jag hittade inte hur man avinstallerar IE. Däremot inaktiverade jag via windowsfunktioner under kontrollpanelen/program. Då togs genvägar till IE bort. Själva programmet fanns kvar eftersom det gick att aktivera igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade inte hur man avinstallerar IE. Däremot inaktiverade jag via windowsfunktioner under kontrollpanelen/program. Då togs genvägar till IE bort. Själva programmet fanns kvar eftersom det gick att aktivera igen.

 

För att avinstallera IE. Kontrollpanelen - Program och Funktioner. Sedan klickar du på "Visa installerade uppdateringar" inte "Aktivera eller inaktivera ......". Leta upp "Internet Explorer" och avinstallera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lighthouse2

Swevik /   Nytt förslag! Testa att köra Microsoft's egna FixIT för återställning av Internet Explorer!

Enkelt och effektivt.

Klicka bara på den blåa glada gubben på knappen längre ner på sidan, så sköter den resten.

Den kommer åt det du inte kommer åt i och med att det blir "grått".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, nej det tror jag inte att Åge menar, utan Internetalternativ-Avancerat-Återställ. Då återställs IE till standard inställningarna.

 

Helt rätt! -:)

 

Jag hittade inte hur man avinstallerar IE. Däremot inaktiverade jag via windowsfunktioner under kontrollpanelen/program. Då togs genvägar till IE bort. Själva programmet fanns kvar eftersom det gick att aktivera igen.

Prova att gå den "hårda" vägen. Ta manuellt bort allt i mappen Internet Explorer samt mappar som finns i användarens mapp "Användare/AppData".

Ett sådant förfarande förstör IE-installationen och kan göra att du kan installera om IE. Eventuellt måste du gå in i registret och ta bort lite nycklar för att det skall fungera.

 

Du kan också ta hjälp av CCleaner efter att du manuellt raderat filer och mappar som hör till IE. Starta om datorn först efter att du raderat filer och mappar.

Du skulle också kunna testa hur IE fungerar i Felsäkert Läge.

 

Om du ger dig in i registret, var noga med att inte ta bort något du är osäker på. Ett misstag i registret kan innebära en ominstallation då Windows havererar.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Helt rätt! - :)

  Prova att gå den "hårda" vägen. Ta manuellt bort allt i mappen Internet Explorer samt mappar som finns i användarens mapp "Användare/AppData".

Ett sådant förfarande förstör IE-installationen och kan göra att du kan installera om IE. Eventuellt måste du gå in i registret och ta bort lite nycklar för att det skall fungera.

 

Du kan också ta hjälp av CCleaner efter att du manuellt raderat filer och mappar som hör till IE. Starta om datorn först efter att du raderat filer och mappar.

Du skulle också kunna testa hur IE fungerar i Felsäkert Läge.

 

Om du ger dig in i registret, var noga med att inte ta bort något du är osäker på. Ett misstag i registret kan innebära en ominstallation då Windows havererar.

 

Åge

jag kunde ominstallera IE. Emellertid kvarstår problemet. Ingenting händer, Internetalternativ är inte akktivt. Avinstallerat Alla javauppdateringar. 

Hittat en återställningspunkt. Vi får se om det hjälper!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Swevik /   Nytt förslag! Testa att köra Microsoft's egna FixIT för återställning av Internet Explorer!

Enkelt och effektivt.

Klicka bara på den blåa glada gubben på knappen längre ner på sidan, så sköter den resten.

Den kommer åt det du inte kommer åt i och med att det blir "grått".

Ja, en "work around" gick att åstadkomma med installation av Opera. 

Men problemet med IE kvarstår, och det är den browser som min kompis föredrar.

 

Lighthouse; Jag såg inte ditt förslag förrän nu. Jag skall försöka med det härnäst. (om jag nu kan använda Opera för att göra inställningarna. ?? Eftersom IE är död, kan jag ju inte använda den !! för att komma åt lösningen)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kunde ominstallera IE. Emellertid kvarstår problemet. Ingenting händer, Internetalternativ är inte akktivt. Avinstallerat Alla javauppdateringar. 

Hittat en återställningspunkt. Vi får se om det hjälper!

Misstänker din kompis att datorn har blivit infekterad med skadliga program?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag kunde ominstallera IE. Emellertid kvarstår problemet. Ingenting händer, Internetalternativ är inte akktivt. Avinstallerat Alla javauppdateringar. 

Hittat en återställningspunkt. Vi får se om det hjälper!

Avinstallerade du IE först?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade du IE först?

Ja. Avinstallation enligt din hjälp. Därefter installation med en installationsfil som jag förde över med TeamViewer.

Cecilia; Javisst. Virus är ju det första man misstänker, eller hur? Begriper bara inte hur någon skall kunna tjäna pengar på detta???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jari Karivainio

Hej!

Fixade ett liknande problem på en dator härom dagen. Hittade detta på nätet som löste problemet.

 

/ Jari

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Avinstallerade du IE först?

Vad duktig du är, sa min kompis. Men äras den som äras bör. Stort tack!!!

Det funkade!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad duktig du är, sa min kompis. Men äras den som äras bör. Stort tack!!!

Det funkade!!

Va bra att det löste sig. Vad det Microsoft FixIT som ordnade det? Det är ju inte alltid dessa FixIT lösningar fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Va bra att det löste sig. Vad det Microsoft FixIT som ordnade det? Det är ju inte alltid dessa FixIT lösningar fungerar.

Ja. Meddelandet efter körningen sa att den misslyckades. Trots detta fungerade IE när jag förtvivlat provade i alla fall. Märkligt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...