Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Installation av Win8.1-64, frågas efter drivrutiner till disk


PCsnubben

Rekommendera Poster

Testar installation av Windows 8.1 med avslaget UEFI och Secureboot,

 

Då kommer jag dit jag kom med Windows 7, den hittar inte SSDn, nu och drivers till den ???
Inga drivers jag tankat till denna dator gör någon skillnad  heller ... kommer åt dem via ett annat USB.

Men den hittar inget för disken under chipset, och ingen annanstans heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

För det första; inga särskilt nedladdade drivrutiner krävs för att en SSD eller HDD skall fungera i en dator.

Ja, det finns under vissa omständigheter att det krävs en särskilt ny drivrutin från tillverkaren av hårdvaran tex.Intel har på sin sida dessa, för just Intels SSD https://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=18455

Men har man aktiverat i BIOS setup meny => AHCI så kommer viket om helst O/S att känna igen detta.

 

Så nu är frågan; vad har du egentlig gjort?

Beskriv detta så detaljerat du kan, för i mina ögon handlar det mer om annat.

Ex.

Windowstangenten (längst ned till vänster) > i Startskärmen skriv "diskhantering" > i högra menyn klicka Diskhantering <> alt. skriv format > i högra menyn klicka "Skapa och formatera hårddisk partitioner" > Diskhantering

 

Eller

Windows 7 http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/create-format-hard-disk-partition#create-format-hard-disk-partition=windows-7

 

  • Du måste naturligtvis initiera denna disk/partition  genom attt högklicka och välja Initiera.

Sedan så bestämmer du en eNhehtsbokstv.

Nu skall denna SSD dyka upp i Utforskaren/Explorer

 

 

Mvh,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort nånting, denna dator stod bara och loopade när jag fick den i min hand.

 

Dvs, Windows går inte att starta, inte i felsäkert läge heller (Recovery mode).

Det är denna dator
http://www.samsung.com/se/consumer/computer-peripherals/notebook/ultra-portable/NP900X4D-A02SE-support

 

Själva hårddisken är en Sandisk
http://www.sandisk.com/Assets/Umbraco/pdf/SanDisk_U100_SSD_Product_Brochure.pdf

Har testat att köra installationen av Win8.1 Pro från DVD med hårddisken monterat i datorn som den normalt sitter och även monterad via extern USB. 
Kör jag med disken via extern USB kommer jag till "Var vill du installera Windows"
6 partitioner finns då att välja, men ingen går att installera på.
Får endast felmeddelande när jag försöker.
"Det går inte att installera Windows på den här disken. Den valda partitionen har partitionstypen GPT.
Installationsprogrammet stöder inte konfiguration av eller installation till diskar som anslutits via en USB eller IEEE 1394-port
"
Detta meddelande får jag oavsett om jag stängt av UEFI och Secure Boot i Bios, eller kör med UEFI och Secure Boot påslaget.

Med disken monterad som den ska i datorn kommer jag en bit (allt går dessutom mycket långsammare).

Bootar, väljer språk, installera nu...lång väntan...ringen rör sig inte...
Till slut kommer rutan där man ska mata in nyckeln,  jag slår in nyckeln, Installationsprogrammet startas........Zzzz
Den runda ringen rör sig inte nu heller...
Det kan gå ett par timmar eller mer...

 

Ibland kommer jag till "Var vill du installera", bland inte.

Och det går inte att installera på någon partition, eller ta bort någon heller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att installera Windows 7 på en GPT-formaterad hårddisk krävs att installationsmediat ändras så det har stöd för UEFI. Är Windows 7 på en DVD måste du skapa ett nytt media då modifieringen för UEFI görs i själva mappstrukturen av Windows-installationsmediat. Man skapar helt enkelt en ny boot-möjlighet.

 

Detsamma gäller för Windows 8, som normalt själv fixar till så disken blir GPT-formaterad.

Om installationsmediat inte är anpassat för UEFI-installation kommer du att få det felmeddelande du får, Om installationsmediat inte är anpassat för UEFI kommer installationen endast att kunna ske på en NTFS-formaterad disk.

 

Vad du kan göra är att med hjälp av Windows-skivan ta bort alla partitioner när du väljer "Avancerad installation". Det går att göra med både Windows 7 och 8 - skivor (även USB-media).

Starta därefter installationen utan att skapa partition(er) utan låt Windowsinstallationen göra det själv.

 

Kan du inte ta bort alla partitioner med Windows-mediat kan du hämta ett program, Minitools Partition Wizard som ISO-fil och lägga på en skiva, Den blir startbar och med den kan du ta bort alla partitioner.

 

http://www.partitionwizard.com/partition-wizard-bootable-cd.html

 

Mata därefter in Windowsmediat och starta installationen och låt WIndows skapa och formatera disken.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har redan testat det.

Det går inte att ta bort några partitioner med MiniTools eller något annat program jag testat heller ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att installera disken i en annan dator eller en annan disk i den aktuella datorn.

Jag får en uppfattning om att det antingen är fel på disken eller datorn.

 

Jag vet inte om det är möjligt att installera Windows 8 på en GPT-formaterad disk via USB, som du beskriver i inlägg nummer 3. Jag har aldrig provat det och är osäker på om det stöds den vägen. Det kanske någon annan kan svara på.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Disken är en miniSata SSD.
Har ingen såpassny dator så den kan sättas direkt i den.
Men jag skaffade en mSata > USB adapter och anslöt den till två andra datorer.

Det är samma problem ändå, går inte att ta bort några partitioner.
Den ena datorn med Win7krashade dessutom så fort jag anslöt adaptern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en sådan här, som också ska fungera.
http://www.dustin.se/product/5010675787/delock-converter-sata-to-msata/

Har nu  även testat att sätta den direkt i en annan äldre dator som enda disk.

Disken hittas då i Bios, men med Smartfel.

 

Testat Hirens 15.2 och Partition Wizard 7

Den hittar inte ens disken.
En gammal Hirens 10.6 med Partition Wizard 5 hittar disken och endast en partition.

Men man kan inte göra något alls med den, alla åtgärder är gråa (oklickbara).
 

Testat MiniTool på bootbar CD som är Partition Wizard 8.

Den hittar disk och alla 6 partitioner visas.

Det går även att köra "Radera alla partitioner"
Men när den gjort det (Apply), så uppdaterar den.
Och då ploppar alla partitionerna tillbaka....
De går helt enkelt inte att radera dem.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ägaren har garanti, så ja.
Jag har räddat filer från den med GetDataBack, så den kommerr att skickas in.

Finns ingen anledning att jag byter disk, när det fortfarande finns garanti kvar,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...