Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köpa ny laptop och sätta in en SSD


JHS

Rekommendera Poster

Jag ska köpa en ny laptop men behöver lite hjälp och tips. Det finns ju en uppsjö av laptops att välja mellan och jag har svårt att avgöra vilken som är prisvärd och bäst för mitt ändamål.

 

Min budget är ganska liten, 4000- 5000 kr. Jag har ett önskemål om att köpa en laptop med mekanisk hårddisk men att byta ut den mot en SSD-disk och sedan ha den mekaniska disken som extern lagringsenhet.

 

Det datorn skall användas till är framför allt surfande, titta på film, enklare bildredigering och lite spelande (jag förstår att det inte är möjligt att kräva högpresterande spel).

 

Är det någon som har ett tips på en dator som skulle passa till min beskrivning så blir jag väldigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag förstår att du känner dig "vilsen" i denna djungel av datorer. Skall se om jag kanske kan hjälpa dig lite på vägen mot ny dator.

Intel och AMD är de processortillverkare som idag är de som tillverkar merparten av CPU-erna som sitter i datorer. Här är Intel den som tillverkar de som är bäst på prestanda. Det finns dock lite olika val att göra för AMD tillverkar bättre integrerad grafik än Intel i sin CPU-er. Det är dock skillnad mellan de olika CPU-erna också.

Intel har lanserat generation 4 av sina Core i-CPU-er och de kallas för Hasswell. Generation 4 ser du genom modellbeteckningen, som börjar med siffran 4 i de 4-siffriga modellnamnen. Det innebär att en Intel Core i5 4400U är generation 4 medan Intel Core i5 3230M är generation 3, Ivy Bridge.

Generation 4 är generellt sett bättre än generation 3 men skillnaderna är inte jättestora. En dator med generation 3 kan vara att föredra mot en generation 4 beroende på modeller och vad som i övrigt sitter i datorn.

AMDs bästa CPU-er för bärbart är AMD 10-serien. Prestandamässigt i CPUn når de inte riktigt upp till Intels CPU-er Core i5-serien. De kan vara ett alternativ beroende på vad som finns i datorn utöver CPUn.

Med dina önskemål blir det en kompromiss mellan allt. Jag ger dig några förslag här som du kan fundera på och sedan kanske återkomma om.

Acer E1-572 som finns hos Elgiganten för 3990 kronor just nu är den här:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2489679

CPUn är en i5 4200U. Det är en helt okej CPU men den är lägre klockad än en 4400M. Det betyder att den jobbar lite långsammare men drar samtidigt lägre energi. Datorn kan således få lite längre drifttid på batteri.

Grafikkortet är integrerad i CPUn, HD4400 och använder 64MB minne från intenminnet. Det betyder att grafikprestandan är okej men inte mer.

Hårddisken är på 750GB och internminnet är på 6GB.

Som bruksdator och enklare bildredigering är den helt okej. Som speldator finns det mer att önska.

Denna Packard Bell har generation 3 av Intels CPUer:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2455363

Pris idag hos CDON är 3990 kronor och CDON erbjuder fri frakt.

i5 3230M är högre klockad än 4400U vilket betyder att den presterar bättre i detta fallet.
Grafikkretsen är ett nVidiabaserat kort, GT710 med 2GB eget minne. Det ger lite spelprestanda för denna dator.
Internminnet är på 4GB och tar en plats. Det innebär att du kan köpa till 4GB och få totalt 8GB internminne, om du önskar det vid ett senare tillfälle.

Hårddisken är på 500GB.

Jämfört med Acerdatorn ovan är den här mer allround, bra prestanda i bildredigering och lite spelprestanda. Mindre internminne och mindre hårddisk är priset för bättre CPU-prestanda och spelprestanda.

Här är en HP 15-E030so som kostar 4895 kronor idag hos Billig Teknik.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2034619

CPUn är densamma som i Packard Bell-datorn. Internminnet är på hela 8GB och hårddisken är på 750GB.
Grafiken utgörs av AMDs HD8670M med 1GB eget minne. Det är likvärdigt med GT710 som sitter i Packard Bell-datorn.
För ca. 900 kronor mer får du lite större hårddisk och 4GB mer minne än i Packard Bell-datorn.

Så har vi en Packard Bell som CDON säljer för 4990 kronor och erbjuder fri frakt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2472028

I denna dator sitter det en Intel Core i7 3632QM, som är en mycket bra CPU. För bildredigering är en mycket bra. Jämfört med i5 presterar den helt klar bättre. Den är kanske onödigt bra för ditt ändamål.

Datorn levereras med 4GB internminne och det är en modul. Du kan sätta i 4GB minne till vid senare tillfälle om du önskar.
Hårddisken är på 500GB.
Grafikkortet är ett nVidiabaserat GeForce 710M med 2GB eget minne. Det innebär att spelprestandan motsvarar den andra Packard Bell-datorn ovan.
För de 1000 kronor som denna dator kostar extra får du en i7:a.

Här är också gränsen nådd för dina maximala 5000 kronor.

Jag kan, om du vill, kika på AMD-baserade datorer också och återkomma till dig med lite tips på sådana med.

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för kanonbra info. Åge!

 

Vad anser du om att byta ut hårddisken mot en SSD. Är det värt den extra tusenlappen eller är det onödigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att byta en mekanisk hårddisk, HDD, mot en SSD är väldigt individuellt. En SSD gör att datorn startar snabbare, lagring till disken går snabbare och starta program går snabbare. Inte så dumma fördelar.

 

Nackdelar med SSD är priset. De är betydligt dyrare än HDD vilket gör att jag ännu avstått. Livslängden är också än så länge kortare för en SSD mot HDD. Här går det framåt så livslängden blir bättre med nya produkter.

 

En kraschad SSD är också mycket svårare att rädda data från. Det är egentligen inget problem om man ser till att alltid backa upp allt som är viktigt.

 

Det finns flera på eForum som valt SSD men också de som avstått, som jag. Det lockar med SSD även för mig men priset är det som stoppar mig än så länge.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
Min budget är ganska liten, 4000- 5000 kr. Jag har ett önskemål om att köpa en laptop med mekanisk hårddisk men att byta ut den mot en SSD-disk och sedan ha den mekaniska disken som extern lagringsenhet.

 

Nja, här blir det problem med ekonomin.

När det gäller SSD så kan mycket väl en sådan hålla bra mycket längre än en hårddisk.

Och det finns egentligen inga bra skäl att säga annorlunda.

 

Inga mekaniska delar som slits etc. Men läs gärna AanandTechs intressanta artikel.

 

Det man skall komma ihåg när det gäller en SSD är:

Vi pratar endast om vanliga hemmaanvändare och inte företagsservrar och liknande - där finns det i.o.f. särskilda Enterprise SSD med rejält pris påslag...

En sak att hålla i minnet, en SSD är ju i regel mindre än en HDD, ryms mindre data, så skall man hålla på med videoredigering av sina semesterfilmer så är en SSD inget bra alternativ på en laptop tex. Den kommer att fyllas på nolltid.

 

Jag förordar på en stationär dator att man ser till att ha ytterligare en hårddisk där man lagrar musik, bilder, filmer och möjligen installerar en del av sina program på, om man har väldigt mycket program och spel etc.

En SSD kan göra underverk och är i särklass den bästa uppgraderingen man kan göra.

Snåla inte och köp för liten SSD, vänta hellre då tills ekonomin blir bättre.

 

Nu har ju dom flesta SSD tillverkarna ett reservutrymme som man som användare inte kommer åt och brukar ligga på en runt 7%, men ändå rekommenderas att man inte bör fylla en SSD så den blir helt fylld, ger kraftigt försämrad prestanda över tid. Max runt 80%

Där finns det hur mycket information som helst om, bl.a. på AnandTech Exploring the Relationship Between Spare Area and Performance Consistency in Modern SSDs och NordicHardwares Svenska SSD Guiden särskilt kapitel 7: Garbage Collection, TRIM, Write Amplification, Overprovisioning

 

Kommer inte på nåt särskilt skäl utöver detta att inte köpa en SSD.

Det är i såfall priset, kr/GB jmfrt. med HDD. Säg runt 1000-1300:- för en 120GB SSD och en HDD på 1TB kostar under tusenlappen.

Men skall man köpa en SSD idag så rekommenderar jag starkt att inhandla en på 240GB

I övrigt hänvisar jag till NordicHardwares SSD guide för köptips och annan info.

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Nja, här blir det problem med ekonomin.

När det gäller SSD så kan mycket väl en sådan hålla bra mycket längre än en hårddisk.

Och det finns egentligen inga bra skäl att säga annorlunda.

Nu har jag läst på angående SSD. Det är ett par år sedan jag senast plöjde mig igenom ämnet. Sedan dess har det hänt mer än jag trodde.

 

Erkänner att jag har fel i mitt inlägg, nummer 4 i denna tråd, angående livslängden på SSD idag.

 

Tack Flyfisherman för att du korrigerar mina fel!  :thumbsup:

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...