Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Helhetslösning (XP/WIN7/Mac) 2-3 Datorer


Stud

Rekommendera Poster

Hejsan gott folk,

söker gärna rådgivning som ni kanske annars tar på konsultbasis... ;) 
 

Gäller att få helhetsgrepp här, den bästa lösningen och det berör tänket med hela IT miljön 
(Datorer - arbetssätt - etc )  Jag skall försöka ro iland att byta ut 2-3 datorer eller åtminstone operativsystemen nu när XP  börjar bli en aning osäkert Och när även hårdvaran kanske är i äldsta laget så måste jag väga in även detta & försöka få så mycket effekt /goda synergyeffekter som möjligt. 

 

grundläggande 

 

2  bärbara laptops för fältarbete
1  stationär workstation/Dator

 

+lägg sen till smartphones/iPads/ eventuellt en Mac air så förstår ni att även det här 

med central lagring är på tapeten (jag har redan ett projekt med NAS på gång som delar ut data till alla möjliga enheter & klienter...tänker börja med det)
 

Men syftet på något vis är att uppgradera till ett mer "moln" liknande hemmanät med central lagring/profil. Alla datorer skall helst vara likadana , snabba och tunna med så mycket lagring som möjligt på det egna fysiskt kontrollerade nätverksdisken.
Windows7  är mest troligt men att kunna köra dualboot eller en f u n g e r a n d e    XP-emulator är faktiskt ganska viktig på fältdatorerna.

 

 

det ska rensas upp och bli tight dvs. Diverse punkter ryckta från sina sammanhang:

Google Drive

kommer installeras (körs idag via webbläsaren och är redan inarbetat så att säga)
 

Dell

  - används idag som stationär + mycket tålig slitvarg till laptop
och kanske är det mening att fortsätta? De erbjuder ju "transfer my pc" och kanske har lösningen för oss. Ett små företag, då har jag rekat lite E-latitude serier som gäller (med bla dockningstationer & att laptopen ansluts till den stationära ) men mycket frågetecken kvarstår, windows8 !? osv

 

 

Virtualisering

är på tapeten och jag vet inte vad som är bäst, men den stationära datorn skulle kunna tänkas
att antingen vara Mac - simulera Windows eller tvärtom. Det skall vara mycket stabilt,snabbt och agera normal dator som kör mailklient,webbläsare & faktureringsprogram. Frågan är om man skall skilja Windowsmiljön med Office-sviter från en virtuell Apple som hämtar filer-surfar  etc...dvs aldrig exponera den mot internet.  Något som man avskyr är ju givetvis driftstopp/lagg/sega grejjer som givetvis händer på applikationsnivå oftast  - vore det gött att ha en uppsjö av virtuella datorer som surrar och bara kunna svitcha över till den. En sorts redundans...hmm ska man köra en hemmagjord server då tro?
 

 

 

I Dagsläget ser det ut så här:

 

Min laptop med windows7  börjar bli oerhört seg och en ominstallation stundar
men då sneglar man automatiskt på SSD disk & då är plötsligt frågan om man ska byta hela datorn.
2 kärnig processor med 4GB arbetsminne, 64b Windows7 alá  Toshiba Satellite börjar bli 4-5 år gammal... 

 

Dell XPS m1330
slitvarg som faktiskt kör Vista, ovärderlig i arbetet och eftersom "it aint broken yet..." 
känns det oklart hur att göra med denna då den bara går och går. Styra om lagringen till G-drive och schemalägga backuper till NAS"en är väl lämpligast åtgärd för minsta motståndets lag.

Den har program/Port-kommunikation som inte fungerar väl i nya datorer (64bit)
och har föränderlig data som är av värde på den.  Ansluts sällan till internet

Dell Dimension
Kontors-dator XP  med stor mekanisk hårddisk och allt-i-allo.  Fungerar okej men har ju
varit med om minst 1 total-haveri /ominstallation. Många program såklart som fungerar väl och inte är lätta att ersätta.... Ja vi snackar pirat-versioner av Office, SPCS, etc  :D

stor hjälp eftersökes. minsta lilla input är säkert viktig
Mvh


 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så föredrar jag Dropbox framför Google Drive, framför allt för att Dropbox, egentligen Dropboxfoldern på datorn/laptopen/Smartphonen et,c hanteras på samma sätt som en vanlig folder och alltid är synkad. Ingen upp eller nedladdning behövs.

 

Jag skulle inte använda en NAS som backup, jag skulle använda den som server och köra backup på det som inte finns i Dropbox med CrashPlan Individual.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag spånar fritt här nu, om det är okej?

 

Några lösryckta kommentarer alltså:

 

Om man är paranoid (säger inte att du är det) över ev- säkerhetsproblem med XP kanske man inte ska köra det ens virtuellt? Även om värdens skydd hjälper mycket.

 

MÅSTE man kunna köra XP? Jag har upptäckt att några "udda specialprogram" fungerar utmärkt, och/eller hjälpligt, under Wine i Linuxmiljö.

 

Och måste det vara ex. Dell med W7/W8 eller går det att ta steget att köra med Mac på alla? Om nu vissa tillämpningar kan köras virtuellt (XP/W7/Linux)

 

Vad blir rollen för den stationära? Varför en stationär?

 

Virtuell miljö. För Windows finns ju gratis VMware Player men för OS X verkar det inte finnas något gratisalternativ från VMware. Blir väl då VMware Fusion.

VirtualBox är gratis och funkar både för Windows och OS X. Oavsett gratis eller betalprogram kan det vara bra med samma fabrikat oavsett operativ.

 

Google Drive. Jag gissar att hela frågeställningen rör ett litet företag? Finns kunder som kan ha synpunkter på att data lagras på "Amerikansk mark"?

 

NAS. En sådan är ju bra men hur blir det den dagen själva NAS,en pajar och man vill se om man kan sätta disken i en dator för att plocka ur data? Går det att läsa innehållet då?

En dator som kan agera filserver kanske är ett alternativ?

 

UPS. Tänkt på en sådan?

 

Backup?

 

Dell. Kan vara lite ojämna tycker jag. Som privatperson har jag inte mycket till övers för Dell när man måste tjata sig till en vid leverans bortglömd nätkabel eller när Dell bara rycker på axlarna när en ny Dell-mus inte fungerar med en ny Dell-dator.

Som företagskund med på-platsen-garanti fungerade det dock utmärkt.

 

VPN? Behövs det för att komma åt NAS? Här kan jag rekommendera Netgears "blåa företags" router samt Netgears VPN-klient. Några minuter med supporten via telefon så hade de både konfigurerat routern och mailat inställningsfil för klienterna.

 

Office. Måste det vara Microsoft eller kan man lägga de pengarna på något roligare och köra med något av de kompetenta gratisalternativ som finns?

 

Edit: Håller med NoWin ang. Dropbox

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen så föredrar jag Dropbox framför Google Drive. Ingen upp eller nedladdning behövs.

 

 

Jag skulle inte använda en NAS som backup, jag skulle använda den som server och köra backup på det som inte finns i Dropbox med CrashPlan Individual.

Hej.

 

Tycker Dropbox har fått så dåligt rykte iom säkerheten?

GoogleDrive används inte bara för att ha en "synkad lagring" på enheterna utan

vi har arbetat in oss lite med där med det gratis-Office-möjligheterna som finns där med möjlighet skapa dokument/kalkyl/presentationer direkt i webbläsare etc.

 

Ja, NAS" i det här fallet kommer troligtvis bli en variant som kör en linuxklient och har möjlighet till ftp-server mfl. Tanken är att ha en RAID1  helt enkelt med flera partitioner som lagring till datorer-enheter. 

Backuper sker lämpligtvis som du säger till extern molntjänst, eller hellre till egna kontrollerade medium som förvaras i ett brand-stöldskyddat skåp.

 

Att data går att återläsa mfl är givetvis något att tänka på.

 

 

 

Jag spånar fritt här nu, om det är okej?

 

 

MÅSTE man kunna köra XP? Jag har upptäckt att några "udda specialprogram" fungerar utmärkt, och/eller hjälpligt, under Wine i Linuxmiljö.

Och måste det vara ex. Dell med W7/W8 eller går det att ta steget att köra med Mac på alla? Om nu vissa tillämpningar kan köras virtuellt (XP/W7/Linux)

 

Vad blir rollen för den stationära? Varför en stationär?

 

Virtuell miljö. F

 

Google Drive. Jag gissar att hela frågeställningen rör ett litet företag? Finns kunder som kan ha synpunkter på att data lagras på "Amerikansk mark"?

 

NAS. En sådan är ju bra men hur blir det den dagen själva NAS,en pajar och man vill se om man kan sätta disken i en dator för att plocka ur data?

UPS. Tänkt på en sådan?

 

Backup?

 

Dell. Kan vara lite ojämna tycker jag.

Som företagskund med på-platsen-garanti fungerade det dock utmärkt.

 

VPN? Behövs det för att komma åt NAS? Här kan jag rekommendera Netgears "blåa företags" router samt Netgears VPN-klient. Några minuter med supporten via telefon så hade de både konfigurerat routern och mailat inställningsfil för klienterna.

 

 

Hej.

 

Eftersom både användarna samt de flesta partners/vi berörs av kör windows tror jag steget är enklast dit. Att uppgradera till win7 åtminstone med aero-tema är trevligt och övergången smidig, och xp används dvs i nödfall och speciellt av de bärbara datorerna. Frågan är om dualboot fungerar bäst eller vmware (som jag har i nuläget och är nöjd med)

Jag har begränsade kunskaper om linux (typ live-cds )

 

DELL-  är öppet men eftersom vi har det i nuläget på 2 datorer kanske uppgradering i deras linje sker enklare. Man kan evt använda adaptrar-återvinna vissa tillbehör dvs istället för skola om helt till Mac & de är väl inte helt okända som företagslösningar.

 

Min tanke är snarare att då köra virtuell Apple-dator i den stationära arbetsstationen för att användaren skall bli komfortabel och få "slipstream" då iPhone, iCloud används flitigt. Att då surfa med safari och flytta runt ett fönster i windowsdatorn för sådant bruk för internet-bruk är säkrare.  Filhämtning sker ju till den eventuella NASen eller lämpligast nån container utanför operativdiskarna..?

 

Stationära är ju förlegat begrepp. Men det handlar om normal kontorsplats med en stor skärm, skrivare mfl och gärna åtkomst till dvd/rom usbportar även om man topologi-mässigt kan lösa det på andra sätt...

med human devices där och datorn i ett serverskåp på annan ort. Men helst lokalt och överskådligt.

 

Vi har 2-stegs auktorisering till GoogleDrive nu men förvarar inte direkt

affärskritiska data där så jag tror risken är större att inte övergå till nytt då 

XP är som ett öppet såll, vi har inte krypterad mailklient etc än.....medmera.

 

NAS/UPS

jag har det mesta uttänkt där, en UPS" som är kompatibel med nätverksdiskens operativ för mjuk avstängning & remote-alarm via internet ja.

Helt klart viktigt testa hur  systemkopior mfl  faktiskt fungerar och återläses. 

 

angående VPN är det likaså intressant att röna ut.

Windows-datorerna kanske måste konfigureras så att endast VPN-tunnlar tillåts som in-utgående på nätverkskortet. Lite beroende på utrustningen får jag se hur det skall kopplas. ex att NASen aldrig skall blottas "utåt" utan gå via eget nätverk mm.

Mail-klienten klarar SSH tunnel mig veterligen det gäller bara att få det lattja sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Beklagligt att ingen har direkt erfarenhet av DELL, en av världens största leverantörer
av Företagsdatorer mfl....
(Detta är inte enda forumet jag sökt på)

Får helt enkelt gå till någon DellPartner eller säljare direkt med mindre underlag/kött på benen och hoppas det går bra ändå.

 

 

XinApp/Virtuella  desktop lösningar  kanske inte finns att driftsätta
ekonomiskt försvarbart och enkelt med det här fåtalet av klienter ( ca 5 st)
men frågan ska lyftas ändå.
Virtualisera Mac OSX verkar helt dödsdömt jag har gjort empiriska efterforskningar om det. Det är köpa Mac som gäller isf och köra virtualbox i den  med exempelvis en windows7 /8 licens.

En variant jag tittar på nu är att investera i en ganska vass bärbar dator
som har resurser nog för att arbeta som det vore en stationär i dockningsstation.
Man kan då sömlöst ansluta Laptopen i drift och automatiskt få extended desktops med seriekopplade HD-skärmar & allt annat som är permanent anslutet i stativet
*skrivare  *LAN kabel *usb3 portar *ljud *NAS* mfl
Då väljs med fördel datorer ur samma Familj för kompablitet.

Win 8 Pro
SSD  500GB  med flashminne

8GB Ram   1600MHz   DDR3
Intel " HD  4400 Grafik 

 

 kompletteras med evt 1  stationär dator till med samma specs/operativ och fabrikat så man kan dela-korsa skärmar hit och dit.  

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...