Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Felmeddelande + seg avstängning


Eweinwonderland

Rekommendera Poster

Eweinwonderland

Hej. Behöver hjälp med lite problem :-)

 

Datorn har använts i typ två dagar knappt men har redan märkt en del problem.

 

1) Försätts den i viloläge så vägrar den att starta igen.

2) Vid avstängning blir den svart (som om den stänger av) men tills den verkligen är avstängd tar det mellan 5-10 minuter innan den verkligen är av...

3) När man åter startar upp datorn dyker detta felmeddelande upp:
Din dator stötte på ett problem.

Det gjorde att datorn startades om.

 

C:\Windows\Minidump\030914-60687-01.dmp

C:\Users\namn\AppData\Local\Temp\WER-117718-0.sysdata.xml

C:\Windows\MEMORY.DMP

 

 

Annars när man startar den ska den göra systemuppdateringar hela tiden. Dock kanske just det beror på att den är "ny".

Ibland så hänger sig den, i typ två-tre minuter innan den går att använda igen.

Och att uppdatera/installera JAVA fungerar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Alltså nu visar datorn inte heller Appar/Program eller Startskärmen. Startskärmen ser man bara bakgrunden på, men inte själva apparna/programmen....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Brukar bero på problem med BIOS. Se om datortillverkaren har släppt en nyare BIOS-version till din datormodell.

 

Övrigt kan kanske bero på att alla uppdateringar både från Microsoft och från tillverkaren inte är installerade än.

 

Installera inga program innan du har fått in alla uppdateringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

1) Brukar bero på problem med BIOS. Se om datortillverkaren har släppt en nyare BIOS-version till din datormodell.

 

Övrigt kan kanske bero på att alla uppdateringar både från Microsoft och från tillverkaren inte är installerade än.

 

Installera inga program innan du har fått in alla uppdateringar.

1) Det kom upp något om detta förut, men när jag försökte uppdatera detta stod det att datormodellen ej testats med den nya uppdateringen och att det inte rekommenderades att utföra den.

Ska jag göra det ändå?

 

Sen står det såhär också "

VIKTIGT:Installera endast BIOS-uppdateringar från HP. Installera inte BIOS-uppdateringar från HP! Det kan leda till att det inte längre går att återställa datorn med HP:s systemåterställning."

 

Förvirrande ;)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för datormodell och vilken sida stod det så där på?

Ibland har det blivit konstigheter vid översättningen så att man får leta upp den engelska sidan för att förstå vad de menar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Vad har du för datormodell och vilken sida stod det så där på?

Ibland har det blivit konstigheter vid översättningen så att man får leta upp den engelska sidan för att förstå vad de menar.

HP pavilion 15 notebook.

 

Jajust, det var när den ville uppdatera till Win 8.1, men får leta upp den engelska sidan för det då.

 

Och när jag startade den hade Symantec Service Framework slutat att fungera.. Plus att den har nya uppdateringar hela tiden, trots att den inte "säger till" som jag har ställt in den på. Så det kan stå 0 nya uppdateringar efter att man installerat de tidigare. Startar man om så står det 0 nya tills man sökt två ggr, då kommer nya uppdateringar igen.. Men det kanske är så det brukar vara ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Finns väldigt många datormodeller som heter Pavilion 15: http://www8.hp.com/se/sv/support-search.html?tab=1#/qryterm=pavilion%2015%20notebook||&searchtype=s-002

 

Uppdateringar för Symantec eller WIndows?

Uppdateringar för Windows & för BIOS + Driver.

Spelar ingen roll att jag väljer att installera dessa (BIOS & driver uppdateringarna). När det är installerat och datorn startas om så finns de fortfarande kvar som om de aldrig blivit uppdaterade... Trots att den visade att installationen lyckats.  Fattar inte varför.

 

HP Pavilion 15-n008so Notebook PC (ENERGY STAR)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Menar du att det är i något HP-program (HP Support Assistans) som HP-drivrutinerna fortsätter att listas?

 

HP kontaktinformation: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/contacthp?lc=sv&cc=se&product=6383136

 

Drivrutiner, manualer mm http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&product=6383136

Väljer man Windows 8 så får man fram en BIOS, Version F.51, från januari

Kapitel 10 i User Guide handlar bland annat om hur en BIOS-uppdatering görs. Där finns även beskrivning av hur man kör datorns diagnostikprogram, vilket jag föreslår att du gör.

Har du följt kapitel 11 och gjort återställningsmedia?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Menar du att det är i något HP-program (HP Support Assistans) som HP-drivrutinerna fortsätter att listas?

 

HP kontaktinformation: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/contacthp?lc=sv&cc=se&product=6383136

 

Drivrutiner, manualer mm http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?cc=us&lc=en&dlc=en&tmp_geoLoc=true&product=6383136

Väljer man Windows 8 så får man fram en BIOS, Version F.51, från januari

Kapitel 10 i User Guide handlar bland annat om hur en BIOS-uppdatering görs. Där finns även beskrivning av hur man kör datorns diagnostikprogram, vilket jag föreslår att du gör.

Har du följt kapitel 11 och gjort återställningsmedia?

 

Ja, exakt, det är HP Support Assistants!

 

Det är just BIOS verison F.51 som kommer fram på HP Support Assistans, och när jag valt att ladda ner och installera den (och datorn gjort det+startat om) så meddelar den ändå att jag ska installera BIOS F.51

 

Ska prova köra diagnostikprogrammet :)

Har inte följt kap. 11.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju gå in i BIOS och kolla vad det står för versionsnummer för säkerhets skull.

 

Kan ju vara bra att ha återställningsmedia utifall att hårddisken behöver bytas ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Du kan ju gå in i BIOS och kolla vad det står för versionsnummer för säkerhets skull.

 

Kan ju vara bra att ha återställningsmedia utifall att hårddisken behöver bytas ut.

 

Fungerade att uppdatera BIOS via hemsidelänken, dock inte via HP Support Assistant.

Så nu står det att datorn har BIOS F.51

 

Gjorde en diagnostikkontroll (en snabb) och inga fel hittades. Loggade sedan in som vanligt, lämnade datorn på och när jag kom tillbaka hade den stängt av sig själv pga att den stött på ett allvarligt problem.

Suck :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick samma problem vid uppgradering fr 8 till 8.1 på en vecka gammal dator.

 

Vid fullständig avstängning och ström på sen så segar den sig vid windowsstarten och säger att den stötte på problem.

Vid enbart omstart får man inget meddelande. Lite snabbare än vid fullständig avstängning, men 8.0 var bra mycket snabbare på uppstarten + inga felmeddelanden

Har helt ny hp pavilion N-066eo.

Suck

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Fick samma problem vid uppgradering fr 8 till 8.1 på en vecka gammal dator.

 

Vid fullständig avstängning och ström på sen så segar den sig vid windowsstarten och säger att den stötte på problem.

Vid enbart omstart får man inget meddelande. Lite snabbare än vid fullständig avstängning, men 8.0 var bra mycket snabbare på uppstarten + inga felmeddelanden

Har helt ny hp pavilion N-066eo.

Suck

 

Precis samma problem! Fast jag inte uppgraderat till 8.1. Tänkte precis ifall det berodde på det, men nu vet jag att det inte är det ;)

 

Drygt. Får kontakta HPs support... Ingen höjdare det :thumbsdown:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Via sökfältet uppe till höger, kan du skriva in: visa till

 

Och då skall: Visa tillförlitlighetshistorik  dyka upp som val!

Klicka på den och se om det finns några röda X eller utropstecken etc. för den dag som problemet uppstod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Via sökfältet uppe till höger, kan du skriva in: visa till

 

Och då skall: Visa tillförlitlighetshistorik  dyka upp som val!

Klicka på den och se om det finns några röda X eller utropstecken etc. för den dag som problemet uppstod!

 

Japp, röda x dyker det upp varje dag ;-)

En del "Windows avslutades inte korrekt" (= då man stänger av den och den inte stänger av sig själv utan står och kör, och sen bara dör)

"Windows fungerar inte" :thumbsup:

version_logging.exe fungerar inte

atieclxx.exe fungerar inte

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Jag tycker ni tar kontakt med HP:s support.

Hur gör man detta då?

Har försökt via deras hemsida men den hittar inte min produkt oavsett vad jag skriver in, eller om jag låter sidan söka själv efter vilken produkt jag har...

Ringer man kostar det ju pengar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Sök efter dessa filer, högerklicka på dom och se om de är signerade. Dvs. fliken information anger vem som tillverkat filen!

Saknas detta på någon av dessa filer, testa dom på t.ex. virustotal..

 

Men troligtvis är det något fel i installationen av det program dessa tillhör.

Så prova att avinstallera dessa program, starta om datorn och installera programmen på nytt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

Sök efter dessa filer, högerklicka på dom och se om de är signerade. Dvs. fliken information anger vem som tillverkat filen!

Saknas detta på någon av dessa filer, testa dom på t.ex. virustotal..

 

Men troligtvis är det något fel i installationen av det program dessa tillhör.

Så prova att avinstallera dessa program, starta om datorn och installera programmen på nytt!

 

 

 

De är signerade och verkar vara OK.

Kunde avinstallera den första filen & Comodo GeekBuddy

Den andra gick inte att avinstallera, bara "reparera".  Är dock exakt lika som innan, den blir svart och jobbar vid avstängning för att bara stänga av sig, och vid uppstart har Windows stött på ett problem, igen. Och så fort den går in i vänteläge går det inte att väcka den igen.... :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur gör man detta då?

Har försökt via deras hemsida men den hittar inte min produkt oavsett vad jag skriver in, eller om jag låter sidan söka själv efter vilken produkt jag har...

Ringer man kostar det ju pengar.

http://www8.hp.com/se/sv/contact-hp/phone-assist.html

23 öre/minut är ju inte mycket, blir ju bara 2 kr för 10 minuters samtal. Garanti har ni ju.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, röda x dyker det upp varje dag ;-)

En del "Windows avslutades inte korrekt" (= då man stänger av den och den inte stänger av sig själv utan står och kör, och sen bara dör)

"Windows fungerar inte" :thumbsup:

version_logging.exe fungerar inte

atieclxx.exe fungerar inte

atiectxx.exe är väl en del av grafikkortsdrivrutinen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

atiectxx.exe är väl en del av grafikkortsdrivrutinen.

 

Hur hittar jag den och av/ominstallerar den?

 

Såhär står den om den iallafall;

 

Beskrivning

Felaktig programsökväg:    C:\Windows\System32\atieclxx.exe

 

Problemsignatur

Händelsenamn:    APPCRASH

Programnamn:    atieclxx.exe

Programversion:    6.14.11.1143

Programtidsstämpel:    519725c7

Namn på felmodul:    atieclxx.exe

Modulens version:    6.14.11.1143

Tidsstämpel för felmodul:    519725c7

Undantagskod:    c0000005

Undantagsförskjutning:    000000000002ea19

OS-version:    6.2.9200.2.0.0.768.101

Språkvariant-ID:    1053

Ytterligare information 1:    0300

Ytterligare information 2:    030022949531361ba7702b82f6f2206f

Ytterligare information 3:    4d19

Ytterligare information 4:    4d19e9fd3445335311e56ea27e975998

 

Filer som bidrar till att beskriva problemet

AppCompat.txt

WERInternalMetadata.xml

memory.hdmp

triagedump.dmp

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eweinwonderland

atiectxx.exe är väl en del av grafikkortsdrivrutinen.

 

Men du har såklart rätt :) Den hör ju ihop med Radeon grafikkortet.. 

Hade inte ens tänkt på att det fanns ett till grafikkort i den.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är en dator med dubbel grafik, det har varit en hel del problem med det och Windows 8.1.

Se till att hämta och installera grafikdrivrutin(er) på HP:s drivrutinsida för datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...