Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Skapa PDF-fil som inte går att konvertera?


marita1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag undrar om det finns något program där man kan skapa en PDF-fil som inte går att ändra/konvertera till tex word-dokument?

 

Det jag är ute efter är att kunna skapa dokument som sedan någon annan inte enkelt kan "stjäla". Det kanske finns något program som lägger in en vattenstämpel i dokumentet. Eller någon annan lösning?

 

Gratis- eller betalprogram spelar ingen roll.

 

Någon som kan ge mig ett eller flera tips?

 

/Marita.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Adobe Acrobat XI (betalversion ej att förväxlas med gratis Adobe Reader) klarar detta och långt mycket mer.

Tex. välja olika alternativ för att låsa dokumentet för utskrifter, kopierng, redigering etc

http://www.adobe.com/se/products/acrobatstandard/features.html

 

Standard versionen är tyvärr inte billig http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1482456

För att inte tala om Pro versionen http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1482434

 

Men det finns på Adobes sajt olika licenser och därmed priser för tex. privat och yrkesmässigt bruk, små och medelstora företag, student och lärarversion etc.

 

Problemet många gånger är att lösenordsskyddade pdf-filer går att knäcka, men kan inte säga om det skyddet har förbättrats i Adobe Acrobat XI.

Det finns i Adobe Acrobat också möjlighet att lägga in vattenstämplar http://help.adobe.com/sv_SE/acrobat/using/WS58a04a822e3e50102bd615109794195ff-7ed0.w.html

 

Kanske finns andra billigare alternativ också, men dessa program har jag ingen kunskap om.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller att stjäla går det ju alltid att ta en skärmdump (PrintScreen) när man tittar på innehållet på skärmen och sen finns det ju en del OCR-program som kan få fram bokstäver från en bild och därmed få fram en redigerbart dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vattenstämpel är väl ett sätt att försvåra OCR men kanske även att ha en färgsättning som gör detta svårare men då blir det ju också svårläst för den som ska (få) ta del av innehållet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vattenstämpel är väl ett sätt att försvåra OCR men kanske även att ha en färgsättning som gör detta svårare men då blir det ju också svårläst för den som ska (få) ta del av innehållet..

Ja det är ju där som en vattenstämpel är bra när det gäller tex. bilder man vill visa upp och vill slippa dom som bara "stjäl" bilden och som sedan går att beställa.

 

Men att helt förhindra läsning blir ju svårare då, om lösenordsskyddet knäcks, men det går att helt låsa pdf-filen så det krävs ett lösenord för att öppna den..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman!

Det visste jag inte och det verkar vara det närmaste jag kan komma. Men det är ju som du skriver, ett högt pris.

Hade hoppats att det skulle finnas något billigare.

 

Med en tex vattenstämpel eller liknande menade jag bara att någon annan inte skulle kunna ta dokumentet, helt enkelt, och göra det till sitt utan att det framgick varifrån det kom. Någon form av upphovsrättsmärkning kanske.

 

Kommer någon på något billigare alternativ får ni gärna höra av er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Är det bilder det gäller, så kan du prova Free Watermark PickMarkr http://picmarkr.com/

Efter att du laddat upp bilden eller max 5 bilder åt gången, så i steg två väljer man text eller egen logga, genomskinlighet i procent av vattenmärket ja finns flera inställningar och sedan kollar man live på förhandsgranskningen innan man väljer att ladda hem resultatet (men kom ihåg att det skall vara nytt namn då,så inte originalet skrivs över eller spara på annan plats),

 

Och sedan kan du efter att du satt vattenstämpel skapa pdf-fien.

 

Eller prova kanske hellre denna som jag nu hittade; gör i princip samma sak, fast då laddar du upp en pdf-fil istället:

watermark-images.com http://www.watermark-images.com/pdf-watermark.aspx

 

Eller denna Free PDF Tools 8: Add PDF Watermark by Image https://www.pdfill.com/pdftool_watermark_image.html

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Om det är ett MS-Word dokument du från början hade innan du skapade pdf-filen, så klarar även Microsoft Office Word att sätta vattenstämplar, det har det väl klarat i nästan alla versioner, men instruktionen här gäller MS-Word 2010 http://office.microsoft.com/sv-se/word-help/infoga-en-vattenstampel-eller-andra-en-vattenstampel-HA101854787.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket, nu har jag något att bita i. Jag skall kolla igenom och se vilket som passar bäst.

 

Tack för att ni engagerade er!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jannejanne

Det enklaste sättet kopiera ett dokumentet är att skriva av det.

Från en skärmdump eller ett foto av skärmen.

Taget med en kamera.

Kan du se en text kan du kopiera texten.

Om du förstår språket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...
Flyfisherman

Japp en gratistjänst och som jag testat.

Från början verkar det helt ok. jag laddade upp en pdf-fil jag hade liggandes med inget viktigt på och visst, den laddades upp korrekt. Men  vattenstämpeln kunde jag helt enkelt inte få till, istället dök det upp en annons för att ladda hem deras Android app för att göra samma sak.

 

Grejen är att enligt instruktionerna så skall man endast behöva fylla i en text sedan för denna på en pdf-fil om max 20MB och därefter kunna få denna vattenstämpel placerad varsomhelst och i vinkel, fontstorlek etc. Till sist att ladda hem sin fil igen.

 

Nix fungerade icke.

:)

 

Ps. I Adobe Acrobat Pro XI kan jag om jag vill vattenstämpla direkt i programmet och med långt mer avancerade alternativ, men har aldrig haft behovet.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det skulle vara intressant att få veta hur @marita1 löste problemet 2014, om hon nu löste det. Hon har inte varit inloggad här sedan november 2017 men hon kanske återkommer.

 

Det är onekligen ett problem att det stjäls så mycket på Internet :(.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman
37 minuter sedan, skrev mbgtmari:

Det skulle vara intressant att få veta hur @marita1 löste problemet 2014, om hon nu löste det. Hon har inte varit inloggad här sedan november 2017 men hon kanske återkommer.

 

Det är onekligen ett problem att det stjäls så mycket på Internet :(.

Hej, 

jag är inte säker på vad du menar?

Det stjäls väl ingenting på internet av vad jag kan förstå, ja möjligen bandbredd då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stjäls bilder, svar i forum (där svaret bara kopieras utan angivande av källa), matrecept, stickmönster och andra hela texter. Här är ett exempel på en digital stöld

 

*** Inlägget redigerat av moderator. ****

Ingen video med otrevligt innehåll och propaganda för vilken organisation som helst.

Eforum är inte en plattform för sådant. Respektera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, skrev mbgtmari:

Det stjäls bilder, svar i forum (där svaret bara kopieras utan angivande av källa), matrecept, stickmönster och andra hela texter. Här är ett exempel på en digital stöld

 

*** Inlägget redigerat av moderator. ****

Ingen video med otrevligt innehåll och propaganda för vilken organisation som helst.

Eforum är inte en plattform för sådant. Respektera.

 

 

Hänger inte med, vad menar du är stulet i denna video?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barnens identitet. Kvinnan i den videon berättar att en annan kvinna kopierat bilder på hennes barn från hennes Facebookssida och skapat en egen sida där hon låtsats att barnen var hennes och hittat på en massa saker om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

På Internet kan det inte stjälas något, det är ett inte ett abstrakt ting.

Från vem i så fall och hur skall man anmäla en stöld på Internet?

- Jag har blivit avstulen en ytterrock, samt ett identitetskort.

- Var?

- På Internet.

-Tyvärrr, vi har inga befogenheter på Internet.

 

För övrigt var där en otrevlig bild mbgtmari och som jag inte vill se.

Varför visar du upp en sådan på Eforum egentligen?

Sådant får du sluta upp med och jag menar allvar!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan ju kalla det vad man vill och hos polisen anmäler man väl lämpligen den typen av brott som upphovsrättsbrott. Men i dagligt tal är det väl vanligt att man säger att någon stjäl en bild när någon kopierar den och använder den som om den vore ens egen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...