Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hjälp! Ny i Access


Bengt_1

Rekommendera Poster

Hej alla. 

 

Jag är helt ny i Access och har läst och kollat runt om programmet men jag får ändå inte ihop det.

 

Det är så att jag vill skriva om ett fotbollslags statistik. Match, datum, målskytt, assist o.s.v. Min fråga lyder: Ska jag göra en tabell för varje fält, i en tabell så ska lagets spelade matcher finnas, i en annan tabell målskyttarna o.s.v för att sedan på något sätt koppla ihop det? Hade varit 1000 gånger tacksam om någon hade kunnat förklara lite mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där kan man göra hur komplext som helst om man vill. Men för att hålla det enkelt så hade jag nog löst det genom att först skapa en match-tabell. Där borde fält för datum och tid matchen spelades, slutpoäng, kanske namn på domaren.

 

Sen en tabell för spelare där du kan ange namn på spelaren, vilket lag denne tillhör, siffra på tröjan.

 

Sen en tabell som kopplar ihop spelare med match. Och i den tabellen kan du ange att spelare A gjorde mål, spelare B gjorde assist så spelare C gjorde mål till exempel.

 

Det är nog det enklaste alternativet. Inte så flexibelt kanske. Eventuellt vill du ha en extra tabell med mer detaljer kring laget eller liknande. Men det är nog en uttgångspunkt i alla fall.

 

Sen finns det ju lite information om hur experterna jobbar. Men dom har nog en mycket mer komplicerad databasmodell.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...