Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Batterihantering


Aja

Rekommendera Poster

Förr sa man att batterier i bärbara datorer inte mår bra av att datorn är ansluten till el när batteriet väl är uppladdat. Senare har man sagt att moderna batterier inte är så känsliga för detta. Nu undrar jag var som är sanningen.

 

Jag har skaffat en ny bärbar dator som jag huvudsakligen kommer att ha ansluten till elen. Bör jag då ta ur batteriet eller kan det lika gärna sitta kvar i datorn utan att det försämras?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte det är någon fara att ha batteriet i och datorn ansluten till väggen.

 

Batteriladdare är ganska smarta nu för tiden så den funktionen stängs med stor säkerhet av när batteriet är färdigladdat.

 

Annars skulle det vara en överhängande risk att datorn brinner upp om du har den ansluten till väggen. Och det händer trots allt väldigt sällan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon "fara" tänker jag inte att det kan vara men frågan är om batteriet åldras fortare när datorn är ansluten till el. Om funktionen stängs av när batteriet är färdigladdat är det ju inget problem, men hur kan vet jag det?

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har användning för batteriet under en längre tid brukar man säga:

Ladda ur det till kring 40% av sin kapacitet och förvara det lite svalt. Det mår det absolut bäst av, det åldras det minst av.

 

Hur mycket du sparar gentemot den enklare lösningen att bara ta ur batteriet och lägga bredvid datorn respektive att låta det sitta kvar det vet jag inte men bättre är det.

Givetvis sker det med tiden små mikroladdningar av batteriet när det sitter i datorn, även moderna Li-ion-batterier självurladdar men dagens laddkretsar och batterier torde inte vara såvärst skadliga, det kan jag nog hålla med om.

 

Frågan är hur mycket man tjänar, hur mycket man sparar på att ta ur batteriet. Något är det, det är klart, men är det marginellt eller påtagligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, då gör jag så och hoppas på längre livstid än batterierna i mina tidigare laptop haft.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Det man ofta glömmer bort är att batterierna endast kan laddas mellan 300 till 500 ladd cykler..

 

Detta innebär att varje gång datorn har gått ens en enda minut på batteri innan strömmen kopplas i så har du förbrukat en av dessa ladd cykler!

 

Så att ladda upp batteriet fullt! Det är helt ok! Att hålla den full är OK!

Men ladda ur helt & ladda upp helt  regelbundet då och då!

 

Men tänk på att nedan händelser "ses" av batteriet som en laddcykel:

- Att Starta datorn utan ström och senare köra datorn på ström.

- Att stänga locket på den aktiva datorn (viloläget förbrukar batteri, och leder till ny uppladdning när strömmen kopplas in)

- Att koppla loss strömmen medan datorn stängs av, men innan dator är avstängd!

 

dvs. varje gång du tar ut effekt ut batteriet så kommer nästa inkoppling av strömmen (hur lite batteriet än laddats ur) att ses som en av dessa 300- 500 "ladd cykler" som batteriet håller för, Tråkigt men sant!

 

Själv undviker jag ovan händelser så långt det går, av ovan anledning..

Men ca: en gång i månaden, kör jag datorn på batteriet ända till meddelandet om att snarast ansluta strömmen poppar upp.

 

Ofta sker det vid tillfällen då jag inte har möjlighet att köra datorn på ström! Men har jag börjat köra på batteri, då kör jag tills meddelandet om lågt batteri visas...

 

Detta har i alla fall hållt mitt batteri vid god hälsa..

 

PS! Läs mer om detta på t.ex. http://www.asus.com/se/support/Article/604

DS!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det var värdefullt att få reda på! I mitt fall är det nog bäst att ta ut batteriet under perioder då jag för det mesta använder el. Kanske åldras batteriet även när det ligger utanför datorn??

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller Li-ion-batterier, för vanliga användare, så kan man mycket väl ha batteriet i sin bärbara, utan att det tar någon skada, eller blir märkbart mycket sämre.

 

Har själv flera bärbara där batteriet sitter i konstant, och använder datorerna med både batteri och med strömkabel  dagligen.

Batterierna har fungerat mycket bra nu i dryga två år utan tendens till sämre styrka.

 

Men visst kan man hålla på att räkna ut och analysera ett batteri och dess påverkan för en  dator hur man vill, men dagens batterier av denna typ är så pass utvecklade just för att klara av att kunna sitta i datorn utan att påverkas negativt, oavsett strömkabel i eller inte och fungera i minst flera år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr sa man att batterier i bärbara datorer inte mår bra av att datorn är ansluten till el när batteriet väl är uppladdat. Senare har man sagt att moderna batterier inte är så känsliga för detta. Nu undrar jag var som är sanningen.

 

Jag har skaffat en ny bärbar dator som jag huvudsakligen kommer att ha ansluten till elen. Bör jag då ta ur batteriet eller kan det lika gärna sitta kvar i datorn utan att det försämras?

 

/Gunilla

Har du kollat om datortillverkaren har skrivit något om det i manualen eller på sin webbplats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag har varit i kontakt med HP och har nu fått följande svar:

 

Det bästa man kan göra för att hålla datorn i bästa möjliga skick är ett av följande alternativ:

1. Du laddar upp batteriet till 100% och sedan drar du ut sladden till datorn och låter den gå tills batteriet nästan inte har någon kraft kvar.

 

2. Detta alternativet är det bästa och då gör du så att du kör datorn på bara ström utan batteri, dvs. du tar ut batteriet ur datorn.

 

Tyvärr så är det inte så att batteriet slutar att laddas så fort det går upp till 100% utan den fortsätter att laddas kontstant.

 

/Gunilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...