Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Windows 7 hänger sig vid startloggan


RaZorwire

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det här verkar vara lite komplicerat, men jag ska försöka förklara så gott jag kan.

 

Jag har en stationär dator med Windows 7, drygt 3 år gammal. Sen i lördags har den inte gått att starta. Den tar sig till "Windows startas"-skärmen, Windows-loggan dyker upp, och sen fryser den efter ungefär 10-15 sekunder (animationen på loggan stannar) och sen händer inget, oavsett hur länge man låter den stå.

 

Startar man om datorn och provar att göra en startreparation laddar den en stund, och hänger sig sedan på en helt svart skärm. Provar man att starta den i felsäkert läge visar den en lista på filer som den läser in, och hänger sig sedan precis efter att ha läst in CLASSPNP.SYS. Jag har också provat att starta den från Windows 7-skivan, och då dyker det upp en laddningsskärm där det står "Windows is loading files", sen dyker det upp en annan laddningsskärm, sen blir skärmen svart och inget händer. Jag har också provat att ladda Windows från senast fungerande konfiguration, och det leder också till en svart skärm där inget händer.

 

Jag och min bror sökte runt lite på nätet och hittade fler som hade samma problem och någon som tipsade om att hårddisken kunde vara trasig. Vi kopplade in hårddisken i en annan dator och försökte starta den där, och fick liknande problem, men i stället för att hänga sig startade datorn om när den kom till Windows-loggan. Vi startade den med Windows-skivan i, och då fungerade det att få igång en installationsskärm, men när vi försökte installera om Windows hängde sig installationen på det allra sista steget, och vi gav upp och startade om datorn. Efter det var hårddisken för full för att det skulle gå att installera det igen. 

 

Eftersom jag fortfarande tänkte att hårddisken kunde vara problemet skaffade jag en ny hårddisk och provade att starta min dator med den nya hårddisken och Windows-skivan i, men det ledde också till en svart skärm där inget hände. Jag kopplade in hårddisken i den andra datorn och lyckades installera Windows felfritt från den (och det startade som det skulle), men när jag flyttade tillbaka hårddisken till min krånglande dator kvarstod problemet precis på samma sätt som det hade gjort förut.

 

Jag har också testat att byta ut RAM-minnena mot ett minne från den andra datorn, och det gör ingen skillnad.

 

Några sidonoteringar som jag inte vet hur relevanta de är: 

 

* Datorn har betett sig konstigt några månader innan det här felet inträffade. Om man lämnar den ifred ett tag och låter den gå in i strömsparläge startar den inte alltid ordentligt. Först hänger sig datorn på en svart skärm med en vit blinkande markör, om jag startar om den får inte skärmen ens någon signal. Det brukar lösa sig om man startar om den tillräckligt många gånger. Några gånger har jag också öppnat chassit och kollat så att ingen sladd har lossnat.

 

* Om jag testar att flytta RAM-minnena (både de gamla eller ett nytt från den andra datorn) från de två portarna på moderkortet där de brukar sitta till någon av de två andra portarna återkommer det här felet, dvs skärmen får inte ens någon signal. Så om de gamla RAM-minnena (eller ett nytt från en annan dator) sitter i sina vanliga portar startar inte Windows, men om de gamla minnena (eller det nya) sitter i de andra portarna får inte skärmen någon signal.

 

Specifikationer:

Moderkort: Gigabyte GA-p55a-UD3
Processor: Intel i5 Quad Core 2,8 GHz
RAM-minne: Kingston HyperX 1333 Mhz, 2 stickor med 2 GB på varje. 
Grafikkort: Sapphire Radeon HD 5850 HD, 1Gb, 
OS: Windows 7 Home premium SE

 

Så vad kvarstår? Är det moderkortet som krånglar? Finns det någon möjlighet att det är grafikkortet? Processorn? Förstår att det här är ett eländigt långt och krångligt inlägg, men jag vore väldigt tacksam för svar. 
:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur gammalt är moderkortet?

 

Vad är det för nätaggregat?

 

Hur är det med damm i processorns kylfläns?

Se //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-station%C3%A4r-dator/

 

Under installationen av Windows installeras just de drivrutiner som behövs för den hårdvara som används just då och därför är det normalt att det inte går att flytta en Windows-installation från en dator till en annan utan att få problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotnisse

Hej!

Men vi får väl försöka bena ut problemet bit för bit.

Precis som Cecilia påpekar. att installera Windows på en dator och sedan flytta hårdisken till en annan innebär problem om de olika datorerna har olika moderkort, även olika hårdvaror som tex. grafikkort kan ställa till det eftersom fel operativsystemet läser in de drivrutiner som installerats vilka inte alls behöver fungera med datorn man flyttat disken till.

 

Ett sätt att kolla hårdvaran i din krånglande dator är om du har möjlighet att ladda ned en liveversion av Linux som du för in på ett bootbart USB-minne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Hur gammalt är moderkortet?

 

Vad är det för nätaggregat?

 

Hur är det med damm i processorns kylfläns?

Se //eforum.idg.se/topic/335021-ta-bort-damm-i-en-stationär-dator/

 

Under installationen av Windows installeras just de drivrutiner som behövs för den hårdvara som används just då och därför är det normalt att det inte går att flytta en Windows-installation från en dator till en annan utan att få problem.

Hej!

 

Moderkortet är drygt 3 år gammalt. Det verkar inte vara mycket damm i processorfläkten. Nätaggregatet är ett 550 W Corsair VX, lika gammalt som resten av datorn.

 

Att det inte går att flytta en Windows-installation mellan datorerna kan ju komplicera saken en del. Hade inte full koll på det innan. Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!Men vi får väl försöka bena ut problemet bit för bit.Precis som Cecilia påpekar. att installera Windows på en dator och sedan flytta hårdisken till en annan innebär problem om de olika datorerna har olika moderkort, även olika hårdvaror som tex. grafikkort kan ställa till det eftersom fel operativsystemet läser in de drivrutiner som installerats vilka inte alls behöver fungera med datorn man flyttat disken till.Ett sätt att kolla hårdvaran i din krånglande dator är om du har möjlighet att ladda ned en liveversion av Linux som du för in på ett bootbart USB-minne.

Hej! Kan inte så mycket om Linux tyvärr, är det någon speciell version jag borde ha? Är det bara vissa USB-minnen som är bootbara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

 

Sidan http://www.idg.se/2.1085/1.458715/sa-raddar-du-filer-fran-din-kraschade-pc beskriver hur man kan få igång datorn från en Linux-distribution.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Nu har jag testat att boota från en Linux-skiva, och det fungerar tyvärr inte heller. Det dyker upp en laddningsskärm för Linux, och efter runt 10 sekunder blir skärmen svart, med en blinkande markör i ena hörnet. Som längst lät jag det stå så i runt 45 minuter utan att något hände. Jag provade med både den gamla och den nya hårddisken inkopplad, och i båda fallen blev det samma resultat.

 

Så, är det moderkortet? Eller finns det något annat det kan vara?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att nollställa BIOS på moderkortet.

Det gör du genom att flytta en bygling (jumper på engelska) och den brukar sitta vid en kontakt som heter "CLR_CMOS" eller liknande. Jag kan tyvärr inte i nuläget hjälpa dig närmare då internetuppkopplingen på hotellet jag bor på är på ca. 0,2Mb/sek.

Har försökt hämta bruksanvisningen till ditt moderkort men det går inte så bra.

 

Stäng av din dator, koppla bort nätanslutningen, flytta bygligen eller kortslut två pinnar vid "CLR_CMOS", ta bort kortslutningen och starta upp datorn igen.

Alternativt tar du bort batteriet på moderkortet. Batteriet är backupspänning för CMOS där alla dina inställningar sparas.

 

Det kan har hänt något med BIOS som gör att minnena för detta är korrupt och inställningarna behöver nollställas.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ned manualen.

 

CLR_CMOS består av två pinnar på ditt moderkort. Den finner du vid änden av den nedersta (om din dator står upp på högkant) PCI-kontakten (även strax ovanför kontakten för en eventuell floppydisk och interna USB-kontakterna).

 

Stäng av datorn, dra ut nätsladden, kortslut de två pinnarna i 2-4 sekunder, ta bort kortslutningen, starta upp datorn igen.

 

Se om det fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fått ned manualen.

 

CLR_CMOS består av två pinnar på ditt moderkort. Den finner du vid änden av den nedersta (om din dator står upp på högkant) PCI-kontakten (även strax ovanför kontakten för en eventuell floppydisk och interna USB-kontakterna).

 

Stäng av datorn, dra ut nätsladden, kortslut de två pinnarna i 2-4 sekunder, ta bort kortslutningen, starta upp datorn igen.

 

Se om det fungerar.

Hej!

 

När du säger kortsluta, menar du då att rent fysiskt koppla ihop pinnarna med en metalltråd eller så? Vill bara dubbelkolla så att jag inte gör något tokigt. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, med kortslutning innebär det att du kopplar ihop de två pinnarna.

Enklast gör du detta med en skruvmejsel, gärna en Philipsmejsel (även känd under beteckningen kryssmejsel eller stjärnskruvmejsel) av lite större storlek.

Jag vill på nytt poängtera att du skall göra datorn strömlös under kortslutningen! Först när kortslutningen är borttagen får du strömsätta datorn igen.

 

Koppla sålunda bort nätsladden från datorn innan du gör något med den. Använd helst också ESD-skydd för att inte riskera att skada eller förstöra kretsar i datorn.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ja, med kortslutning innebär det att du kopplar ihop de två pinnarna.

Enklast gör du detta med en skruvmejsel, gärna en Philipsmejsel (även känd under beteckningen kryssmejsel eller stjärnskruvmejsel) av lite större storlek.

Jag vill på nytt poängtera att du skall göra datorn strömlös under kortslutningen! Först när kortslutningen är borttagen får du strömsätta datorn igen.

 

Koppla sålunda bort nätsladden från datorn innan du gör något med den. Använd helst också ESD-skydd för att inte riskera att skada eller förstöra kretsar i datorn.

 

Åge

Hej! Ledsen för sent svar.

 

Nu har jag provat att nollställa CMOS. När jag startar datorn får jag upp en svart skärm där det står CMOS Checksum Error - Defaults Loaded. Det finns en blå ruta där det står Post Error occurs!, och så kan jag välja mellan 5 olika profiler. Oavsett vad jag väljer så verkar inget ha förändrats, Windows och Linux hänger sig båda när man fösöker starta.

 

Någon som har några fler ideer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inlägg #6 då?

Förlåt, glömde svara på det. Kondensatorerna såg fina ut, kunde inte hitta några utbuktningar eller elektrolytläckor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! Ledsen för sent svar.

 

Nu har jag provat att nollställa CMOS. När jag startar datorn får jag upp en svart skärm där det står CMOS Checksum Error - Defaults Loaded. Det finns en blå ruta där det står Post Error occurs!, och så kan jag välja mellan 5 olika profiler. Oavsett vad jag väljer så verkar inget ha förändrats, Windows och Linux hänger sig båda när man fösöker starta.

 

Någon som har några fler ideer?

Kan du göra som så att du upprepade gånger trycker på Del-knappen när datorn startas upp. Du kommer att få besked om att datorn startar upp i BIOS om allt fungerar.

Gör detta och återkom med resultatet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du göra som så att du upprepade gånger trycker på Del-knappen när datorn startas upp. Du kommer att få besked om att datorn startar upp i BIOS om allt fungerar.

Gör detta och återkom med resultatet.

 

Åge

Hej!

 

Jag kommer in i Bios utan problem, verkar det som. Får upp en blå meny med rubriken CMOS setup utility där jag kan ändra en massa olika inställningar. Har kunnat gå in i Bios tidigare när jag har hållit på att felsöka också.

 

EDIT:

 

Jag kanske ska förtydliga mig lite. När jag nollställer CMOS dyker checksum-meddelandet upp bara en gång. Jag får välja mellan olika profiler (bland annat en default, och en last known good, etc). När jag har valt startar datorn om, och då beter den sig som vanligt (windows startar inte, etc.) Sen dyker inte Checksum-meddelandet upp om jag inte nollställer CMOS igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

I och med att kommer in i BIOS fungerar ditt moderkort så långt. Det är bra!

Om du går in i BIOS igen, förflyttar dig till menyn "Exit" väljer den meny så skall du kunna få se något som heter "Load defaults and exit" . Gör detta och spara om du får det valet.

Datorn skall nu starta om.

Får du felmeddelande "Checksum error" misstänker jag att ditt backupbatteri för CMOS är dåligt. Sannolikt är det ett CR2032 och du skulle kunna testa att byta det. Ett sådant batteri är inte så dyrt i Sverige och ännu billigare via eBay. Runt 25 kronor i Sverige och runt 15 kronor för 2 från eBay.

 

Om du får felmeddelande trots laddning av "Defaults", kika på batteriet och se om det är ett CR2032 eller annan typ.

Köp nytt och ladda "Defaults" igen och se om det hjälper.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

I och med att kommer in i BIOS fungerar ditt moderkort så långt. Det är bra!

Om du går in i BIOS igen, förflyttar dig till menyn "Exit" väljer den meny så skall du kunna få se något som heter "Load defaults and exit" . Gör detta och spara om du får det valet.

Datorn skall nu starta om.

Får du felmeddelande "Checksum error" misstänker jag att ditt backupbatteri för CMOS är dåligt. Sannolikt är det ett CR2032 och du skulle kunna testa att byta det. Ett sådant batteri är inte så dyrt i Sverige och ännu billigare via eBay. Runt 25 kronor i Sverige och runt 15 kronor för 2 från eBay.

 

Om du får felmeddelande trots laddning av "Defaults", kika på batteriet och se om det är ett CR2032 eller annan typ.

Köp nytt och ladda "Defaults" igen och se om det hjälper.

 

Åge

 

Min BIOS-meny verkar se lite annorlunda ut:

 

http://imgur.com/E7dF0qI

 

Menar du Load Fail-Safe Defaults, eller Load Optimized Defaults?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min BIOS-meny verkar se lite annorlunda ut:

http://imgur.com/E7dF0qI

Menar du Load Fail-Safe Defaults, eller Load Optimized Defaults?

I ditt fall skulle jag föreslå "Fail Safe" först. I det läget kopplas allt bort i BIOS som kan ge felorsaker av olika skäl som kan vara lite svårare att hitta.

 

Fungerar det startar du o datorn i BIOS igen och laddar in "Optimized" istället. BIOS ställs då in automatiskt för bästa prestanda enligt tillverkarens åsikt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I ditt fall skulle jag föreslå "Fail Safe" först. I det läget kopplas allt bort i BIOS som kan ge felorsaker av olika skäl som kan vara lite svårare att hitta.

 

Fungerar det startar du o datorn i BIOS igen och laddar in "Optimized" istället. BIOS ställs då in automatiskt för bästa prestanda enligt tillverkarens åsikt.

 

Åge

Hej igen, och tack för ditt fortsatta tålamod.

 

Jag Nollställde CMOS igen och testade först Failsafe, och det gjorde ingen skillnad. Windows gick fortfarande inte att boota (jag provade både att starta Windows normalt och sen boota från Windows-skivan). Sen nollställde jag CMOS igen, testade Optimized och provade att boota från Windows-skivan och det gav tyvärr inte heller något resultat.

 

Vad finns kvar att göra i det här läget? Jag hade tänkt ta bort grafikkortet och testa om det gör något skillnad, men Moderkortet verkar inte ha någon VGA-port (ingen inbyggd grafikkrets?), och jag vet inte om jag kan få tag på ett annat grafikkort att testa med. Vet inte ens om det är möjligt att grafikkortet har något med saken att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du koppla bort din hårddisk från datorn? Om du gör det och sedan lägger din Windows 7-skiva i din optiska enhet, startar datorn och trycker upprepade gånger på F12 - knappen skall du få en bootmeny.

 

Välj din optiska enhet. När du får beskedet att trycka på valfri knapp för att boota från DVD/CD så gör det.

Se om din dator vill boota från skivan. Det gör inget att du inte har en hårddisk inkopplad. Du får ett felmeddelande först när Windows laddat klart om detta.

 

Åge

 

Redigering är korrigering av paddans egna stavningar som jag inte råder över. -;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du koppla bort din hårddisk från datorn? Om du gör det och sedan lägger din Windows 7-skiva i din optiska enhet, startar datorn och trycker upprepade gånger på F12 - knappen skall du få en bootmeny.

 

Välj din optiska enhet. När du får beskedet att trycka på valfri knapp för att boota från DVD/CD så gör det.

Se om din dator vill boota från skivan. Det gör inget att du inte har en hårddisk inkopplad. Du får ett felmeddelande först när Windows laddat klart om detta.

 

Åge

 

Redigering är korrigering av paddans egna stavningar som jag inte råder över. - ;)

Provade det, det ledde till samma resultat som annars. Några laddningsskärmar, och sen en svart skärm där inget händer. 

 

Som jag nämnde förut har jag också provat att koppla in en annan hårddisk, och det blir samma sak där, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med en annan optisk enhet i datorn?

 

Åge

 

Nej, har inte gjort det än, tack för tipset. Ska se om jag kan fixa en i morgon. Ärligt talat känns det inte jättehoppfullt, dock; iom att det inte fungerar att boota från vare sig hårddisk eller skiva så skulle det i så fall innebära att det spontant har blivit fel på både skivläsaren och hårddisken, eller tänker jag fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...