Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

W7 har gett upp hur får man igång det igen utan att sabba för mycket


glidan

Rekommendera Poster

Jag hittade en Ubuntu skiva som hjälper mig nu,jag har två skivor med w7 32 o 64 bitar.Jag vet ej vad det är för skivor,det gick ej att uppgradera till W8.Jag har gett ca 900 kr för dom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittade en Ubuntu skiva som hjälper mig nu,jag har två skivor med w7 32 o 64 bitar.Jag vet ej vad det är för skivor,det gick ej att uppgradera till W8.Jag har gett ca 900 kr för dom.

Det blev problem när jag bytte moderkort tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotnisse

Hej,

Menar du att du kör Ubuntu live på din dator för att Windows inte startar? För om du installerat det så vete katten om W7 går att rädda...

 

Om du har bytt moderkort så kraschar Windows eftersom de drivrutiner som installerats för moderkortet knappast är de samma som ditt nya moderkort.

Du kan j försöka att starta Windows installation men välj att göra en reparation. Det finns också tredepartsprogram om man laddar till ett bootbart USB-minne som man kan använda för att avinstallera gamla drivrutiner, har dock inte använt det själv.

 

Det finns en allmän uppfattning om att man skall göra en ominstallation om man bytt moderkort, själv håller jag inte med om det. Enklare än att mickla med det installerade operativsystemet, ja men nödvändigt, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan se att Windows ligger där som en mapp,och jag får frågan om jag vill starta med W7 eller Ubuntu.Men W7 vill lika lite som förut.Ubuntu är installerat.Min W7-skiva är skadad på något sätt, att jag fick in det förra gången berodde på att jag tog en piratskiva med W7 samt använde mitt eget instationsnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrotnisse

Ok, om du installerat Ubuntu på en annan partition så borde ju Windowsinstallationen finnas intakt. Om du kör en startreparation av Windows så kan det finnas en chans att få igång det, dock skriver en reparation över startsekvensen för Ubuntu så vill det sig illa så startar ingetdera.

 

Ett program som kan sätta in ett dualboot i startsektorn kan vara lösningen, med ett dualboot så kan du starta valfritt operativsystem i en meny. Eller skriva en ny startsekvens för Ubuntu om du råkar radera den befintliga.

Kan inte Linux så bra så jag vet inte vilket program som skulle funka för dig. Själv använder jag Easy BCD 2.2 men det körs i Windowsmiljö så det funkar ju inte för dig.

 

Edit: Kan också vara så att Ubuntu installationsskivan har en funktion att reparera startsektorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...