Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Förhöjd behörighet


pehrbau

Rekommendera Poster

Hej!

Håller på att vänja mig vid 8.1. Avskyr det nya skalet med alla appar men har nu lyckats få maskinen stabil så att den nästan liknar vad jag var van vid genom senar år. Mina monitorer ser nu ut som jag är van vid och verkar stabila efter alla laddningar av programvaror rörande bild och video.

 

Men förr kunde jag komma åt några delar under C: som krävde förhöjd behörighet på ett enkelt sätt.

Det fungerar inte nu och jag kan alltså inte de första mapparna under var användare där det samlas mycket skräp.

 

Hur gör man i Windows 8.1? Har provat cmd men då hamnar jag på DOS-nivå och har glömt hanteringen av det.

Det gällde för mig på 80-talet.

 

Med vänlig hälsning  / Pehr i Skanör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Ett bra tips till de som inte hunnit välja sig vis Windows 8 och dess nyheter är att se på:

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/how-to

 

Fast egentligen är det som i tidigare Windowsversioner.. Håll ner SHIFT, högerklicka på t.ex. en exe-fil eller en genväg och där kan du välja "Kör som administratör..."

 

Om du har mixtrat med systemet, t.ex. stängt av UAC eller aktiverat det inbyggda Administratörskontot (som vissa föreslår helt felaktigt) då har du totalt förstört möjligheten att arbeta med Windows 8! Och det enda som återstår är att återställa dessa inställningar så att Windows funktioner återigen fungerar som de är tänkta!

 

se gärna t.ex. detta inlägg: //eforum.idg.se/topic/344280-w-81/?do=findComment&comment=1625825

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Har nu kommit åt det jag behövde.

 

Den ursprungliga anledningen var att jag efter en del strul lyckades installera Live Mail 2011 och i farten passade på att importera mina gamla mail från Windows 7 ult för någon vecka sedan. Dumt, för jag skulle först ha ändrat lagringsplatsen för mail till en annan disk vilket jag nu gjorde. Efter omstart kom allt på plats. Men mina mail kopierades ju över från C till önskad plats och de gamla låg kvar -ca 5 GB! C-diskens utrymme totalt stämde inte med summan inte stämde med vad jag såg på allt annat på C! Nu efter din anvisning kunde jag plocka bort dessa gamla mail och en del annat som inte skulle vara där.

 

Nu återstår för en gammal man som i 30 år arbetat med dator som verktyg en del andra problem med det nya otyget med tryckkänsliga skärmar som jag inte har och alla dessa appar!

 

T ex varför skall det vara så trassligt att ställa in den yta som används av en app manuellt så att den täcker allt. Lyckligtvis så kan jag ingripa från den andra skärmen när det blir för trassligt.

 

I övrigt verkar maskinen vara stabil när jag jobbar med Video.

 

För övrigt använder jag sällan mitt admin-konto (hemskapat) utan kör alltid med två vanliga standardkonton.

 

Tack för hjälpen!

 

Med vänlig hälsning / Pehr Sjöstrand, Skanör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WinGuider.se

Kul att du fick ordning på det hela!!

 

Live mail har jag själv inte använt så på en direkt fråga om det problemet hade jag gått bet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Innan jag bestämde mig för att motvilligt lämna mitt gamla trogna Win 7 så laddade jag hem en del som jag hoppades kunna använda i Win 8 - t ex Live Mail 2011.

 

Efter jag fått Win 8 någorlunda hanterbar och stabil så körde jag den nedladdade filmen. Vad som egentligen hände vet jag inte men nästa morgon hittade jag den bland Live apparna och sedan fungerade allt när fått den till aktivitetsfältet och kunde köra den som jag gjorde förr! Att man är gammaldags kommer med åren!

/ Pehr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...