Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Alla felmeddelanden som går få med bluescreen


Martiiinaah

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag börjar bli ganska frustrerad på min dator. Det började med att när jag köpte den fick jag virus på den ca en vecka efter köpet. Då fick ja hemskickat reboot-skivor och jag återställde datorn till fabriksinställningarna. Där efter började blåskärmarna komma, dock inte så ofta så inget jag tänkte på. Men på senaste blev dom mer intensiva och jag valde då att reboota datorn igen. Efter det har datorn börjat knasa ännu mer.. Fick upp blåskärmar med olika felmeddelanden som ox0000007e, 0x0000003b, 0x00000024 osv..

 

Jag började läsa runt och gjorde tipsen folk redan skrivit.. Uppdatera alla drivrutiner, tog hem senaste uppdateringarna via windows update, uppdaterade bios. Trodde att problemet var löst och blev jätteglad, tills jag skulle starta mitt kära the sims (som aldrig förut medfört blåskärm).. under laddningen där får datorn blåskärm och verkar inte kunna startas alls. Som sagt simset har alltid gått o startat och aldrig fått blåskärm av det så vad har ändrats?

 

Har ni några tips vad jag kan göra för o slippa dessa förbannade blåskärmar??

 

Mvh

Martina

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat att starta: Visa tillförlitlighetshistorik (via start & sökfältet)??

Med lite tur så kan du få fram de korrekta felmeddelandena samt ev, namn på den fil som orsakar det allvarliga systemfelet som en blåskärm egentligen är!

 

Det borde vara en bra början!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hej!
 
Jag börjar bli ganska frustrerad på min dator. Det började med att när jag köpte den fick jag virus på den ca en vecka efter köpet. Då fick ja hemskickat reboot-skivor och jag återställde datorn till fabriksinställningarna. Där efter började blåskärmarna komma, dock inte så ofta så inget jag tänkte på. Men på senaste blev dom mer intensiva och jag valde då att reboota datorn igen. Efter det har datorn börjat knasa ännu mer.. Fick upp blåskärmar med olika felmeddelanden som ox0000007e, 0x0000003b, 0x00000024 osv..
 
Jag började läsa runt och gjorde tipsen folk redan skrivit.. Uppdatera alla drivrutiner, tog hem senaste uppdateringarna via windows update, uppdaterade bios. Trodde att problemet var löst och blev jätteglad, tills jag skulle starta mitt kära the sims (som aldrig förut medfört blåskärm).. under laddningen där får datorn blåskärm och verkar inte kunna startas alls. Som sagt simset har alltid gått o startat och aldrig fått blåskärm av det så vad har ändrats?
 
Har ni några tips vad jag kan göra för o slippa dessa förbannade blåskärmar??
 
Mvh
Martina

Hej Martina!

 

Varierande felkoder på blåskärmarna brukar bero på hårdvarufel och eftersom de verkar bli allt fler med tiden är hårddisken misstänkt.

 

Vissa datorer kommer med inbyggd feldiagnostik så kolla i din dators manual om där finns något sådant. Manualen kan du ladda ner från datortillverkarens webbplats.

 

Annars finns det testprogram som hårddisktillverkaren har på sin webbplats. Om du inte vet vilken tillverkare det är av hårddisken så kan man ofta få fram det genom att titta i BIOS eller i Enhetshanteraren (högerklick på Den här datorn - Hantera), där brukar det stå åtminstone ett artikelnummer för hårddisken som man kan googla på för att få fram tillverkaren.

Det är oftare lättare att gå via sidan http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287 för att hitta testprogrammet än att leta på tillverkarens webbplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Martiiinaah

Ska göra det ni föreslagit. 

 

Här är iaf lite felmeddelandet jag fått upp och skrivit ned..

0x0000001e

0x0000001a Memory_management

0x00000024

0x00000001 apc_index_mismatch

 

Någon som vet vad detta indikerar på för fel? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Error code

0x0000001e Microsoft: How to Trouble shout http://support.microsoft.com/kb/275678/sv

 

0x00000024 Microsoft:

This stop error means that your ntfs file system is corrupt (damage in the file system, bad hard drive data, corrupt SCSI or IDE drivers or a corrupt ntfs.sys file).

 

 

0x00000001a Samt läs detta: http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_vista-system/what-is-error-code-0x00000001/a41e6e0e-84ad-4886-a11b-cd550eefde41

 

Som Cecilia säger så kan det mycket väl vara hårddisken, men också dåliga drivrutiner eller fel på annan hårdvara.

Korrupt filsystem verkar vara mest trolig orsak....kanske pga. dålig hårdisk.

 

Börja med att köra som upphöjd Administratör;

 

Start > skriv cmd > högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som Administratör" > skriv sfc /scannow och Enter=> Detta är systemfilsgranskaren som då körs i genom och hittar den något fel så kan denna ibland åtgärda fel.

 

Sedan

Start > skriv cmd > högerklicka på cmd.exe och välj "Kör som Administratör" > skriv chkdsk /f och Enter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...