Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Lord_Joppe

Rekommendera Poster

Tack tack, jag kommer dock ändra operativ systemet till Windows 7 i stället. Jag vägrar att använda Windows 8 efter allt dåligt jag har hört om det.

 

Tack tack, jag kommer dock ändra operativ systemet till Windows 7 i stället. Jag vägrar att använda Windows 8 efter allt dåligt jag har hört om det.

Det finns mycket att säga om Windows 8. Jag skall inte tillföra något av det mer än att det går att få Windows 8 att uppträda nästan som Windows 7. Jag har installerat program som gör att jag trivs bättre med min bärbara dator, som kör Windows 8. De får miljön att fungera mer som Windows 7.

 

Inets pris på Windows 7 är också lite lägre än för Windows 8.

 

http://www.inet.se/produkt/9122330/windows-7-home-premium-64-bit-engelsk-oem

 

Lycka till med ditt datorköp! Återkom gärna och berätta vad det blev och hur nöjd du blev.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lord_Joppe

Hej igen. Jag kollad och jämförde med den den dator som min far´s tekniker erbjuder mig. För mig ser det ut som den har lika dan prestanda men sämre grafik och dyrare.

 

Jag vill gärna veta om jag har rätt i det antagandet.     jEriXuv.jpgJU5sOS9.jpgdE6BEtA.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den dator du nu anger skiljer sig lite från den länk du hade i ditt första inlägg.

Datorn i ditt första inlägg är utrustad med en Intel XEON medan den du nu har bild på är utrustad med en Intel i7 4770.

Intel i7 4770 är en bättre CPU än den Intel i5 4670K som finns i de förslag jag givit dig. Med Photoshop får du bättre prestanda med en i7 4770, i synnerhet vid rendering.

 

Fördelen med i5:an är dock att den går att överklocka.

Chipsetet som moderkortet är utrustad med är Intel C226. Det är ett helt okej chipset men är mer ämnat för server än för hemmadator. Där skulle jag vilja påstå att Z87 är ett bättre val om du skall ha datorn för spel. Dessutom tillåter Z87 att man kan överklocka CPUn om den är olåst, så som i5:an är (K efter modellnamnet anger att den är olåst).

 

Det sitter 2 stycken minnesmoduler om 2GB vardera i datorn. Det är en sämre lösning än att installera ett minne om 4GB. Skälet är att du har 4 stycken DIMM (minnesmodulplatser) och två av dem är redan upptagna i den dator du visar bild på. Det innebär att du kan komma att behöva ta bort dem om du vill sätta i mycket minne i datorn, t.ex 32GB.

 

Skall du spela spel med ett bättre grafikkort än det som finns i CPUn måste du begränsa dig till ett enklare kort. Skälet är att PSUn (nätaggregatet) är på endast 280W. Ett bra grafikkort kommer att innebära att du måste byta PSU och köpa ett kraftfullare.

 

Hårddisken är på 2TB mot 1TB i de paket jag satt ihop.

 

Enligt uppgift kostar Lenovo 7990 kronor inkl. moms.

 

Jag har gjort som så att jag bytt ut CPUn och Windows i det paket som jag tidigare satt ihop hos Inet, mot en Intel i7 4770K (den dyrare olåsta versionen) och Windows 7 Pro (engelsk för Inet har inget svensk) för att få den datorn att likna Lenovo mer.

Du har egentligen inget behov av en Pro-version om du inte tänker använda krypteringsfunktionen Bitlocker.

Jag har också bytt ut hårddisken från 1TB till 2TB. Det gör att datorn hos Inet nu har lika bra och i flera fall bättre komponenter än Lenovodatorn.

 

Med en bättre CPU, i7 4770K mot 4770, klart bättre PSU (500W mot 280W) samt en minnesmodul på 4GB mot 2 stycken på 2GB vardera så hamnar du på 8116 kronor inkl. frakt och montering. Med ett annat grafikkort gör du datorn till en speldator.

 

För att få Lenovodatorn till att bli förberedd för en speldator måste du köpa nytt nätaggregat först, t.ex. det här:

 

http://www.inet.se/produkt/6911369/corsair-cx-500w-80-bronze

 

Det kostar 495 kronor plus frakt.

Lenovodatorn kommer således att kosta minst 8485 kronor för att få den förberedd för spel men då med ett chipset som är mer ämnat för serverdator samt redan från början två minnesmodulplatser upptagna. Dessutom är CPUn lite enklare då den inte är överklockningsbar.

 

Här är en länk till Inetpaketet med i7 4770K samt 2TB hårddisk.

 

http://www.inet.se/produkt/6911369/corsair-cx-500w-80-bronze

 

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6551783/lord_joppe_2014-03-05forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6551783-00.png

 

 

Moderkortet i Lenovo framgår inte några direkta specifikationer på.

Lenovodatorn har förvisso en minneskortsläsare också. En sådan kostar runt 100 kronor att köpa om du vill ha en.

Lådan är en smaksak men jag tycker att Corsairlådan ser trevligare ut.

 

Inetdatorn kostar 8116 kronor med bättre CPU och en minnesmodul mot Lenovo för minst 8485 kronor (med 500W PSU) och då två minnesmoduler om tillsammans på 4GB och en ej överklockningsbar CPU. Hur du väljer är upp till dig.

 

Åge

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lord_Joppe

Åter igen tack du kan se saker jag inte kan se. Just nu låter Inet datorn som det bättre alternativet.   Bara det att du sade.

 För att få Lenovodatorn till att bli förberedd för en speldator måste du köpa nytt nätaggregat först, 

 

Gör mig orolig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att en dator skall fungera behöver den effekt in. Allmänt brukar man kalla det för "ström". Skall vi se det som det är krävs både ström och spänning, d.v.s. effekt. Effekten mäts i Watt. Det är faktorn mellan ström och spänning.

Ett exempel är en glödlampa (för att göra det enkelt) som är märkt med 100W. Lampan förbrukar 100W när den lyser.

Är den kopplad till elnätet och matas med 240V (många säger 220V för att det var så en gång) så är strömmen 0,4167 Amperé.

 

En dator behöver ett nätaggregat som gör om 240V AC (växelspänning eller växelström, vilket du föredrar) till lägre spänningar. Dessutom behöver växelspänningen omvandlas till likspänning.

Datorn matas med flera olika spänningar där bl.a. +12V, -12V, +5V och -5V är vanliga.

 

Processor, minnen, hårddisk, DVD-spelare, moderkort, grafikkort, ja, allt som sitter i en dator behöver spänning och ström för att fungera, precis som en lampa.

 

Om nätaggregatet, som gör om 240V AC till spänningar som matar alla komponenter i lådan är för klen kommer säkringarna i nätaggregatet att lösa ut. Därmed stängs datorn ned. Moderna nätaggregat har elektroniska säkringar som återgår till ledande läge så snart effektuttaget sjunker under den maximala nivå som det klarar.

 

I värsta fall går nätaggregatet sönder när det överbelastas.

 

Vi tar ett nytt exempel.

Du har köpt en ny fin och bra dammsugare. Motoreffekten är märkt till 2200W (inte så ovanligt på en Miele eller Electroluxdammsugare).

Du kopplar den till ett vägguttag som matar dammsugaren med 240V AC. Säkringen i säkringsskåpet är märkt med 10A (Amperé).

 

Med 240V AC och 10A säkring kan vi ta ut maximalt 2400W innan säkringen löser ut. Detta får vi fram genom att använda Ohms lag 2, som anger att effekten Watt är lika med spänningen Volt multiplicerat med strömmen Amperé. Vi får då följande räkneformel:

 

240 x 10 = 2400 Watt

 

Om vi skulle byta säkringen till en som är märkt med 6A innebär det att den maximala effekten vi kan ta ut innan säkringen går sönder är:

 

240 x 6 = 1440 Watt.

 

Om vi kopplar in vår dammsugare med motoreffekten 2200 Watt och startar den med en säkring i skåpet på 6A kommer säkringen att lösa ut. Därmed bryts spänningen till dammsugaren och den slutar att fungera.

 

Använder vi din kommande dator med samma tänkande så har vi detta att räkna på:

 

Allt i datorn kräver effekt för att fungera.

Ett moderkort av den sort som finns med i datorförslagen drar ca. 40-60W.

Minnet drar ca. 15W

Hårddisken drar ca. 15W

DVD-spelaren drar ca. 10W när den används.

CPUn i de tänkta förslagen drar (gäller i7 4770) ca. 85W när den belastas som mest.

En fläkt drar ca. 5-10W beroende på modell. I datorn sitter det sannolikt 2 fläktar, en på CPUn och en i chassit.

Det blir en effektförbrukning på ca. 15W tillsammans.

 

Summerar vi det ovanstående får vi fram att datorn drar ca. 195W vid full belastning.

Med ett nätaggregat på 280W finns det inte mycket marginal för att installera ett grafikkort. Inte heller för ytterligare hårddiskar, minnen och/eller fläktar.

 

Ett GTX650i, som finns med som ett förslag tillsammans med R7 260, drar runt 100W vid full belastning. Båda korten ger helt okej spelprestanda men tillhör inte de högpresterande korten som finns på marknaden.

 

Om vi tar de ca. 195W och lägger till grafikkortets konsumtion på ca. 100W får vi fram att den totala förbrukningen kommer att hamna på ca. 300W vid full belastning.

Med de 280W som Lenovodatorn har kommer du att ligga på max av vad det nätaggregatet klarar. Det finns inte utrymme för mer minne, ytterligare hårddiskar eller något annat. Det är inte ens säkert att det klarar av att driva ett GTX650i eller R7 260 - grafikkort utan att det går sönder.

 

Förstår du bättre nu vad PSUn (eller nätaggregatet) gör och betydelsen för att du måste köpa ett nätaggregat som klarar av att driva allt i din tilltänkta dator?

Lenovodatorn är helt okej men den kommer aldrig att fungera som speldator så länge nätaggregatet inte blir utbytt mot ett kraftfullare.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser nu att du redigerade ditt inlägg och tog bort den frågan som jag ovan besvarade.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...