Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Rekommendera Poster

Hejsan alla. Jag är i behov av en ny PC, men detta är fösta gången jag ska köpa en på egen hand. Jag behöver några bra tips och råd i frågan.

Jag har kollat runt lite och det alla tycks säga är att man ska bygga sin egen dator. Men jag hör även på andra håll att det kan bli dyrare och mer besvärligt.

Sålunda har jag blivit erbjuden att köpa http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2362980 

Hur ser den här ut för er? Är det något jag bör satsa på eller bör jag leta vidare efter delar för att bygga en? Jag är redo att lägga 6000 - 8000kr 

Det ska vara en spel dator med kvalitet och hållbarhet. Jag har redan grafik kort nvidia geforce 460 som är ett år gammalt bör jag byta det redan nu eller dra ut på det? Samt två hårddiskar med 500 gigabyte som jag vet att jag kan använda.  

Redigerad av Lord_Joppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser den här ut för er? Är det något jag bör satsa på eller bör jag leta vidare efter delar för att bygga en? Jag är redo att lägga 6000 - 8000kr 

Det ska vara en spel dator med kvalitet och hållbarhet. Jag har redan grafik kort nvidia geforce 460 som är ett år gammalt bör jag byta det redan nu eller dra ut på det? Samt två hårddiskar med 500 gigabyte som jag vet att jag kan använda.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, du kommer säkert att få flera goda råd här på forumet, så jag tänkte bara säga en sak. Köp inte den datorn. Den är inte ämnad för spel. Den har tydligen ett nätaggregat på 280W och det kommer inte att räcka för att driva ditt GTX 460 grafikkort.

Eftersom du har ett ganska bra grafikkort som fungerar med de flesta spel, kanske inte alltid med de högsta inställningarna, så tycker jag att det är bättre att du letar efter delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som vertpre skriver är den datorn du länkar till inte ämnad för spel.
Nätaggregatet är för klent för att driva ett grafikkort av den kaliber du har.
För de flesta hemmaanvändare är Intels Xeon-processorer inte heller en CPU som man normalt använder. Xeon är också en CPU som används i servrar.

Eftersom du helst inte vill bygga själv men ändå använda ditt GTX460-kort har du några alternativ som du kan använda dig av. Det finns flera butiker som hjälper till med ett bygge. Inet bygger en dator som du själv plockar ihop delar till.
Om Webhallen gör samma sak kan jag inte svara på. Komplett har redan ett antal färdiga datorer som går att konfigurera efter eget önskemål.

Du skriver inget om dina hårddiskar mer än att de är på 500GB vardera. Hur gamla är de? Vilket gränssnitt har de? Hur många varv per minut snurrar skivorna?

Som ett exempel på Kompletts datorer tar jag en dator som jag utgår från. Valet är gjort utefter uppgiften att du vill använda ditt GTX460.

Mitt val faller på Kompletts dator som heter Komplett Home i05.

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

Grundkonfigurationen kostar 4620 kronor.
Nu passar inte denna grundkonfiguration dig så jag skriver nedan vad jag ändrar.

Strömförsörjning:

Jag byter nätaggregatet från det förvalda Coolermaster B500 till det bättre Corsair CX500M.
Corsair är 80-Plus-certifierat och är av bättre kvalitet. Det höjer priset med 180 kronor.

Processor:

Jag byter CPUn från den förvalda G3220 till Intel Core i5-4670K. Denna CPU är den mest prisvärda av de tillval som kan göras. K innebär att den är olåst, vilket gör att du, om du vill, kan överklocka den.
Det höjer priset med 1222 kronor.

Moderkort:

Det förvalda moderkortet kommer att fungera bra. Men med en i5-4670K får man ut mer om man använder ett moderkort med ett Z87-chipset. För att inte dra upp priset för mycket väljer jag att byta till Asus Z87-K. Det höjer priset med 611 kronor.
Du kan dock låta det förvalda moderkortet ligga kvar om du vill spara 611 kronor.

DDR3 minnen:

Jag byter ut de förvalda Crucial DDR3 1333 - minnena (två moduler om 2GB vardera) mot Corsair Vengeance DDR3 1600MHz, 1 modul med 4GB minne. Det sänker priset med 20 kronor.
Corsairminnet är ett bättre val. Det är snabbare, enbart en modul (du har fler platser kvar) samt är billigare.

SSD / Hårddisk - Primär lagringsenhet:

Trots att du har 2 stycken 500GB-diskar väljer jag ändå en hårddisk till datorn. Skälet är att jag inte vet något om dina hårddiskar mer än att de är på 500GB vardera.

Jag byter den förvalda WD Desktop Blue 500GB mot en Seagate Barracuda 1TB och sänker priset med 56 kronor.

Tangentbord:

Jag väljer bort tangentbordet. Utgår från att du redan har ett så jag tar bort det förvalda.
Det sänker priset med 126 kronor.

Högtalare:

Jag väljer bort högtalare. Utgår från att du redan har sådana och tar bort det förvalda.
Det sänker priset med 113 kronor.

Med ovanstående konfigurering stannar priset på denna dator på 6319 kronor.

Du får en mycket bra dator som grund. Med ditt GTX460 får du dessutom en utmärkt speldator.
Om din budget tillåter skulle du kunna byta DDR3-minnena från Corsair 4GB till 8GB. Om du då väljer Crucial Ballistix Sport, som höjer priset med 290 kronor eller Corsairs Vengeance som höjer priset med 301 kronor, spelar ingen roll. Båda minnestyperna är mycket bra.

En SSD finns det många som vill ha för att den är snabb. Du skulle kunna byta till en SSD på minst 200GB istället för en HDD på 1TB. Vilken av dem du skulle välja har jag svårt för att säga.
Det jag tycker är att SSD fortfarande är dyra och inte så prisvärda. Men de kan lyfta prestandan, även i spel.

Datorn ger Komplett 3 års garanti på. Windows 8.1 64-bitars OEM-version ingår.

Det här är bara ett exempel.

Väljer du komponenter hos Inet bygger de datorn åt dig för 799 kronor.

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Vill du ha förslag på komponenter hos Inet, meddela detta så skall jag kika på det.

Ger dig detta en vägledning?

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tack jag är otroligt tacksam att få objektiv hjälp. Jag hade aldrig kunnat se den här detaljen om ström försörjningen. Så redan där har ni räddat mig.

Jag är noga med kvalitet i det här. Kan jag få fråga dig Åge hur det bygget du föreslår kommer att stå för näst kommande spel säg de tre kommande åren?

Jag vet redan att mitt grafik kort är något på en låga ändan men jag bryr mitt inte jätte mycket om grafiken så länge jag inte får för mycket FPS drops.  Säg att jag skulle vilja byta ut grafik kortet om 1 eller två år?  

Kommer det bli en stor omkostnad?          

Jag är även lite nyfiken på Inet du sa att man kan gå till en butik och få hjälpen där? Eller är det något man kan beställa? Eller man beställer var bit för sig och sätter ihop dem?  Hur lång tid skulle det ta att fixa enligt ditt omdöme?  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ingår mons i priset? Jag vill också veta hur service kvaliteten ser ut. Vad kan det kostar det om den går sönder? 

Redigerad av Lord_Joppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Ok det här är lite pinsamt men jag skrev fel på grafik kortet  det är ett GT440 jag vet inte om det ändrar något. 

Dessutom måste jag nog redogöra att jag har fått mitt förslag från tekniker min far känner. De påstår de arbetar med proffs datorer och att de går inte hitta på andra ställen.  

Så det är en möjlighet att jag råkat skriva in fel jämförelse här. Jag har ett art.nr: 30A10024MS  Jag vet inte om det när något du kan kolla upp. Om inte skall jag skanna in de papper jag har och skicka länkar på dem. 

Redigerad av Lord_Joppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
Ok det här är lite pinsamt men jag skrev fel på grafik kortet  det är ett GT440 jag vet inte om det ändrar något.

Ja det förändrar allt. Det hela beror på vilka spel du tänkt använda datorn till, men detta grafikkort är inte något som klarar något av dom modernare FPS spelen med bra grafikinställningar och när det gäller tex. Far Cry 3, Crysis 3 eller för den delen Battlefield 4 så är det i princip inte alls att tänka på. se denna Eforum-tråd som exempel:

Crysis 3 - ställer höga krav på hårdvaran vid maxade inställningar

Jag är noga med kvalitet i det här. Kan jag få fråga dig Åge hur det bygget du föreslår kommer att stå för näst kommande spel säg de tre kommande åren?

Ja det är bra att du är kvalitetsmedveten (jag med) men det är i princip rätt omöjligt att säga hur en dator vilken somhelst kommer att stå sig  dom närmsta åren, det beror på hur ditt användande; vilka nya program och spel du kommer att nyttja då.

Men så här mycket törs jag i alla fall säga; den datorn Åge har plockat fram (med undantag för ditt grafikkort) nog kommer att stå sig rätt bra framöver och en dators olika delar kan ofta uppgraderas tex. grafikkortet.

Som exempel så byggde jag min nuvarande stationära dator sommaren 2011 (se Effektförbrukning på datorn uppmätt i olika lägen) med ett ASUS P8Z68 Deluxe moderkort, en intel Core i7 2600K CPU, lite lätt överklockad till 4,2GHz och med 8GB primärminne (RAM) med XMP profil så kör dessa i 1600MHz med CL9.

Visst, jag har under åren uppgraderat denna med SSD, fler diskar och inte minst värre grafikkort, men grunden är fortfarande samma.

När jag idag jämför prestanda (exmpel AnandTech Bench) mot modernare datorer och dess modernare moderkort och processorer så ligger den jag har absolut inte alls långt efter, i många fall lika eller bättre...även om jag önskar mig ett lite värre grafikkort...hehe.

Så visst, kan en bra dator idag stå sig många många år framöver, men det hela är relativt och som sagt; det beror också på vilka preferenser användaren själv har och hur dessa förändras med tiden.

Går datorn sönder har man alltid garanti.

Ingår mons i priset?

Ja, det gör det alltid för privatpersoner.

Mvh :)

Redigerad av Flyfisherman
Uppdaterat

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Åge: Varför köpa en dator för 4620 kr. och sen rensa UT ALLT innehåll??

Lord_Joppe är ju inne på om han skall köpa eller bygga en dator, med ditt inlägg

så måste han göra just det (köpa/bygga) är det inte lite av kaka på kaka.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Åge: Varför köpa en dator för 4620 kr. och sen rensa UT ALLT innehåll??

Lord_Joppe är ju inne på om han skall köpa eller bygga en dator, med ditt inlägg

Hej och välkommen till Eforum.

Jag tycker nog att Åges argument för att göra just detta är relevant med tanke på TS budget.

Även om jag ställer mig tveksam till att bygga själv om man aldrig hållit på; men som Åge också poängterar; så kan man i flera olika datorbutiker själv konfigurera sin hårdvara och sedan bygger butiken ihop denna - märk väl - då har man garanti på hela datorn som ett paket och att butiken garanterar att alla delar är kompatibla, istället för garanti på dom enskilda delarna och att man själv måste hålla reda på att allting är kompatibelt; vilket kan vara nog så värdefullt.

Och den datorn Åge gett exempel på, har ju utrymme för uppgradering och det redan innan köp...

Nu är det väl mest upp till TS att försöka beskriva så gott det går vilka spel och annat den är tänkt att användas till, utan detta är det väldigt svårt att föreslå något som helst.

Finns ju alltid denna för den mer kräsne med rymlig pluska...http://www.nordichardware.se/Stationara-Datorer/vinn-nordichardwares-rekordsnabba-bf4-speldator-vaerde-16-000-kronor.html och som går att köpa på Inet http://www.inet.se/produkt/v100332/nordichardware-bf4-dator-i-delar-3st-spel-och-musmatta?utm_source=nordichardware&utm_medium=banner&utm_content=v100332%2Bnh%2Bbf4&utm_campaign=v100332%2Bnh%2Bbf4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Svar till Flyfisherman, Åge har många bra inlägg här på forumet,

Det Åge skriver uppfattar jag som att Lord_Joppe SJÄLV skall inköpa och

installera om och det är där jag reagerar.

Och det är här har det spårar ut,anser jag.

Antingen köper man en dator eller så bygger man en, i Åge,s kommentar

så köper man datorn och sen byter han UT ALLT, det är det som gör mig

obekväm med inlägget. Det hade varit bättre att (eftersom alla delar

invändigt skall bytas) han även rekommenderar inköp av en LÅDA.

Och sen skriver du "- märk väl - då har man garanti på hela datorn"

Hur kan man ha garantin kvar om man överhuvudtaget har öppnat

lådan och börjar plocka ut och byta delar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Svar till Flyfisherman, Åge har många bra inlägg här på forumet,

Det Åge skriver uppfattar jag som att Lord_Joppe SJÄLV skall inköpa och

installera om och det är där jag reagerar.

Och det är här har det spårar ut,anser jag.

Antingen köper man en dator eller så bygger man en, i Åge,s kommentar

så köper man datorn och sen byter han UT ALLT, det är det som gör mig

obekväm med inlägget. Det hade varit bättre att (eftersom alla delar

invändigt skall bytas) han även rekommenderar inköp av en LÅDA.

Och sen skriver du "- märk väl - då har man garanti på hela datorn"

Hur kan man ha garantin kvar om man överhuvudtaget har öppnat

lådan och börjar plocka ut och byta delar.

Du har helt missförstått Åge's inlägg. På Komplett kan man själv välja vilka delar man vill ha i datorn. Om man tycker de delar som ingår i grund utförandet inte passar, väljer man andra delar. Sedan bygger Komplett datorn med de delar som man har valt. Då får man också garanti på datorn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

vertpre kommenterar detta perfekt och mina kommentarer är egentligen överflödiga.

Men jag vill ändå för sakens skull säga att en "egen komponerad dator" hos tex. Komplett eller Inet, Alina systems eller andra; kan ha dom absolut bästa förutsättningarna för långt liv, bra presatanda och väldigt bra spelglädje - om man nu inte dessutom gillar att redigera filmer och bilder - vilket då en sådan dator som klarar dom mer extrema spelen galant, också klarar av.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ber om URSÄKT,läste inte kommentaren från Åge tillräckligt noga. 

Du behöver inte be om ursäkt för ditt inlägg, även om det fint gjort av dig. Det är flera gånger som jag har läst fel i trådarna. Det är sådant som lätt kan ske. :):thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Har fått lära mig att vara ödmjuk när man har gjort FEL.

Så tack till "vertpre" och "flyfisherman",för er förståelse och ett 

speciellt förlåt till "Åge N"  :unsure:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått lära mig att vara ödmjuk när man har gjort FEL.
Så tack till "vertpre" och "flyfisherman",för er förståelse och ett 
speciellt förlåt till "Åge N"  :unsure:

Jag kan inget annat göra än instämma i vertpres inlägg.

Även jag tillhör den grupp som någon gång varit lite för snabb med svar utan att läsa ett inlägg till fullo. Ibland går det lite för fort.

Därmed tillhör vi, bgwm, samma grupp och din ursäkt är inte nödvändig men trevlig!

Hoppas du fortsätter läsa och skriva. Även inlägg i trådar där man missat en del kan ändå väcka upp ett annat tankesätt.

Din ursäkt är mer än väl accepterad även om den inte alls är nödvändig. :)   :thumbsup:

Vänligast

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja tack jag är otroligt tacksam att få objektiv hjälp. Jag hade aldrig kunnat se den här detaljen om ström försörjningen. Så redan där har ni räddat mig.

Jag vet redan att mitt grafik kort är något på en låga ändan men jag bryr mitt inte jätte mycket om grafiken så länge jag inte får för mycket FPS drops.  Säg att jag skulle vilja byta ut grafik kortet om 1 eller två år?  

Kommer det bli en stor omkostnad?          

Jag är även lite nyfiken på Inet du sa att man kan gå till en butik och få hjälpen där? Eller är det något man kan beställa? Eller man beställer var bit för sig och sätter ihop dem?  Hur lång tid skulle det ta att fixa enligt ditt omdöme?  

En del av dina frågor ovan har Flyfisherman redan besvarat.

Jag återkommer inom kort med ett förslag på dator från Inet till dig.

Ge mig bara någon dag till så skall jag presentera ett här.

Vänligast

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu vill jag gärna genomföra alternativen. Jag är helt ny på detta och jag måste tänka på och lära mig nya saker innan jag kan bestämma mig.

Just nu lutar jag mig åt att köpa en färdig bygge just på grund av att jag har beställt Dark souls 2 till pc och vill gärna spela det samma dag. Dock kan jag inte låta det styra mitt beslut, jag vill inte stressa och göra fel och inte vara nöjd med min dator.     

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är det väl mest upp till TS att försöka beskriva så gott det går vilka spel och annat den är tänkt att användas till, utan detta är det väldigt svårt att föreslå något som helst.

Ja jag antar det är på sin plats att jag säger vilka spela jag tänker använda eller hur jag i allmänhet vill använda datorn.

Så dröm scenariot är att jag har en dator som kan Streema eller spela in mina spel. Dock vet jag att detta kan vara både krångligt och bekostande. Men jag nämner det bara för att.

I vanliga fall använder jag nätet mycket och jag gillar att kunna göra flera saker samtidigt. I alla fall när jag spelar saker som Civ 5, XCOM: (det nya).

Jag kan även sitta och lyssna på saker i bakgrunden som en bok eller pod cast.

Förövrigt har jag väldig många spel på steam  var av det tyngsta är nog 40K: Space Marine och Sants Row 2/ 3. Skyrim kan vara tungt om man modar det. Även serious sam HD. Jag kommer även äga  Dark solus 2 nu snart jag vill att det ska glida fint som smält smör över en het panna.

Jag kommer även använda photo shop 5 jag vet det kan vara tungt ifrån vad jag har erfarit. Men jag tor det ger er en bild av vad jag siktar på. I annat fall be mig att vara tydligare.

Jag spelar allt möjligt men jag bryr mig mest om att få bra fps när jag spelar. Grafiken är inte alltid det viktigaste. (men jag vill att de ska se hyggligt ut.)                   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En del av dina frågor ovan har Flyfisherman redan besvarat.

Jag återkommer inom kort med ett förslag på dator från Inet till dig.

Ge mig bara någon dag till så skall jag presentera ett här.

Vänligast

Åge

Ja det vore mycket uppskattat. Jag kommer besöka en inet butik nu nästa lördag. Bra att ja ett hum om vad jag ska titta efter.  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just nu lutar jag mig åt att köpa en färdig bygge just på grund av att jag har beställt Dark souls 2 till pc och vill gärna spela det samma dag. Dock kan jag inte låta det styra mitt beslut, jag vill inte stressa och göra fel och inte vara nöjd med min dator.     

Ja jag antar det är på sin plats att jag säger vilka spela jag tänker använda eller hur jag i allmänhet vill använda datorn.

Så dröm scenariot är att jag har en dator som kan Streema eller spela in mina spel. Dock vet jag att detta kan vara både krångligt och bekostande. Men jag nämner det bara för att.

I vanliga fall använder jag nätet mycket och jag gillar att kunna göra flera saker samtidigt. I alla fall när jag spelar saker som Civ 5, XCOM: (det nya).

Jag kan även sitta och lyssna på saker i bakgrunden som en bok eller pod cast.

Förövrigt har jag väldig många spel på steam  var av det tyngsta är nog 40K: Space Marine och Sants Row 2/ 3. Skyrim kan vara tungt om man modar det. Även serious sam HD. Jag kommer även äga  Dark solus 2 nu snart jag vill att det ska glida fint som smält smör över en het panna.

Jag kommer även använda photo shop 5 jag vet det kan vara tungt ifrån vad jag har erfarit. Men jag tor det ger er en bild av vad jag siktar på. I annat fall be mig att vara tydligare.

Jag spelar allt möjligt men jag bryr mig mest om att få bra fps när jag spelar. Grafiken är inte alltid det viktigaste. (men jag vill att de ska se hyggligt ut.)                   

Beträffande dina spel så kan jag redan nu skriva att det grafikkort du har inte är det bästa för de spelen.

Vilket kort du bör ha kanske någon på eForum kan ge svar på som spelar själv. Jag kan kika på internet och läsa tester och se vad jag kan få fram. Det finns dock några här som redan nu är bra på detta.

För Photoshop är det bra om du har en bra CPU och rätt mycket minne.Här är Intels CPU i5 ett bra val. 4GB minne räcker men 8GB ger dig bättre prestanda.

Ett förslag är att du nöjer dig med 4GB minne som start och när din budget tillåter kompletterar med ytterligare 4GB.

Jag håller på att kika på ett paket hos Inet. Presenterar det under kvällen. Jag tar inte med grafikkort i detta skede.

Din budget, gäller den fortfarande det du först har angivit även med ett nytt grafikkort eller har du tänkt dig höja budgeten för att få med ett bra grafikkort? Du har ju inte ett GTX460, som du först angav.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då har jag plockat ihop lite delar hos Inet och lagt dem i en kundvagn.
För att hålla budgeten och dessutom vara så snarlik Komplett-paketet har valt komponenter med omsorg.

Det lättaste har varit att plocka ut operativsystem, hårddisk och DVD-spelare.
Windows 8.1 är det senaste och jag har valt detta. Jag tar inte hänsyn till mina egna åsikter om Windows 8. Det är det senaste från Microsoft och då bör du välja detta.
Du kan välja Windows 8.0 och spara 50 kronor. Det tillåter dig att uppdatera till Windows 8.1 via Store men du kan inte hämta Windows 8.1 som en installationsfil med en OEM-licens. Det blir bökigt att uppdatera till 8.1 från 8.0 (jag kämpade i 9 timmar med min särbos dator innan det fungerade).

Jag börjar därmed med Windows 8.1:

http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-oem

Jag väljer den billigaste DVD-brännaren Inet har och det är en Asus:

http://www.inet.se/produkt/7100124/asus-dvd-rw-drw-24f1st-black

Hårddisken är också ett lätt val. En bra hårddisk till bästa pris och då blev det en Seagate på 1TB med 64MB cache, SATA 6Gb/sek (SATA3)-anslutning och som snurrar med 7200 varv per minut.

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-7200rpm-64mb

För att hålla samma linje som hos Komplett-datorn (för att få en relevant prisjämförelse) valde jag samma chassi, Corsair Carbid 200R:

http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart

Inet tar 590 kronor för lådan. Den rymmer långa grafikkort, vilket är en fördel om du skulle köpa ett sådant för att få bra spelprestanda.
Du kan dock köpa andra lådor som klarar långa grafikkort och spara upp till 200 kronor.
Här är några exempel:

Antec GX500, du sparar 95 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500

CoolerMaster Silencio 450, du sparar 125 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6901400/cooler-master-silencio-450

Bitfenix Comrade, du sparar 200 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6911721/bitfenix-comrade-svart

Nätaggregatet hos Inet väljer jag Corsair CX500W som ger 500W. Du kommer att klara dig bra med 500W beroende på hur kraftfullt grafikkort du till slut väljer. Här kan en modifiering behövas om du väljer ett mycket kraftfullt grafikkort.
Corsair är också det billigaste nätaggregatet på 500W som är 80+ -certifierat, om vi bortser från FSP.

http://www.inet.se/produkt/6911369/corsair-cx-500w-80-bronze

När det gäller moderkort så tänkte jag att ett kort med chipsetet Z87 skulle passa bra till den CPU som jag tänkte mig. Inets billigaste moderkort med Z87-chipset är ett ASRock Z87 Pro3. Det är 22 kronor billigare än det Gigabyte-moderkort jag valt ut.
ASRock gör idag bra moderkort men mitt förtroende för Asus och Gigabyte är större.
Därmed valde jag Gigabyte Z87-DS3H.

http://www.inet.se/produkt/1902583/gigabyte-z87-ds3h-atx

CPUn, ja, med tanke på att du skall köra Photoshop tycker jag att du bör välja en Intel i5. Du skulle mycket väl kunna nöja dig med en i5 4440. Den kostar hos Inet 1491 kronor, 278 kronor lägre än den jag valt ut.
En i5 4570 är ett bättre val för en liten summa mer. Skall du inte överklocka räcker det mycket bra med denna CPU, som Inet tar 1619 kronor för.
Jag har dock valt samma CPU som i Komplett-paketet, i5 4670K. Det är en mycket bra CPU och den mest prisvärda av dem. Dock onödig om du inte tänker överklocka, även bara lite. Då kan du nöja dig med i5 4570 och spara 150 kronor.

Här är mitt val:

http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-ghz-haswell

Internminne, minst 4GB. Hos Inet var valet enkelt, det billigaste minnet de har. Det blev Corsair Vengeance 1600MHz och 4GB på en modul. Lätt som en plätt! Mycket bra minne (har sådana själv i min ena dator) och identiska med Komplett-paketet. Att det skulle vara billigast överraskade mig.

http://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4gb-cl9-1600mhz-vengeance

Nu skall allt monteras av Inet och då lägger jag denna monteringsvara i kundvagnen:

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

Det som saknas är ett bra grafikkort. Det går att använda datorn som den är när den är bygg då moderkortet har funktionen som plockar fram grafiken ur CPUn.
Moderkortet har inte integrerad grafik utan den finns idag i CPUn. Moderkortet måste dock ha stöd för att grafiken i CPUn kan användas, vilket det valda moderkortet har.

Det är dock inte någon grafik som kommer att prestera i spel. Inte de spel du avser att spela.

Ovanstående paket har jag lagt i en kundvagn och länkar till den nedan.
Inet-paketet motsvarar Komplett-paketet i prestanda.

Summa idag för detta är 6716 kronor (att jämföra med Komplett-paketet för 6319 kronor).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6542946/lord_joppe_2014-03-02

Här är ett försök att få en länk med tillhörande bilder. Vet ej om den lyckas. OBS! Frakten på 199 kronor är inte med i bilden!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6542946/lord_joppe_2014-03-02forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6542946-00.png

Återigen ingår inte ett separat grafikkort. Hos Komplett har du en marginal på ca. 1650 kronor upp till 8000 kronor för ett grafikkort.
Hos Inet blir den marginalen 1284 kronor.

Det är fraktkostnaden hos Inet på 199 kronor som gör en viss skillnad. Väljer du att hämta i butik blir priset 6771 kronor totalt mot 6716 kronor om Inet skickar.
Vad du kan göra är att prata med Inet om de kan göra ett paketpris av komponenterna. Det är inte alls omöjligt.

Om du kan tänka dig att spräcka din budget vid köp hos Inet med 15 kronor så räcker din budget på 8000 kronor till detta kortet med nVidia-krets:

Gigabyte GeForce GTX 650Ti 2GB:

https://www.inet.se/produkt/5409700/gigabyte-geforce-gtx-650ti-2gb

eller detta med AMD-krest:

https://www.inet.se/produkt/5411015/gigabyte-radeon-r7-260x-2gb-oc-2st-spel-varde-899kr

Du skulle kunna välja detta AMD-baserade kort och klara budgeten på max 8000 kronor, Sapphire R7 260X 2GB överklockat från fabrik. Priset för paketet blir då 7895 kronor om Inet skickar datorn.

https://www.inet.se/produkt/5409998/sapphire-radeon-r7-260x-2gb-oc-2st-spel-varde-899kr

Lägger jag till motsvarande Sapphire-kort i Komplett-paketet stannar priset på det förslaget på 7969 kronor. Det innebär i princip samma som hos Inet.

Här är en ny länk till Inet med Sapphire-grafikkortet med i korgen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6543168/lord_joppe_gf_2014-03-02

Med bilder (förhoppningsvis OBS! Frakten på 199 kronor finns inte med i bilden!):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6543168/lord_joppe_gf_2014-03-02forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6543168-00.png

Hoppas detta ger dig lite vägledningen.

Åge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Då har jag plockat ihop lite delar hos Inet och lagt dem i en kundvagn.

För att hålla budgeten och dessutom vara så snarlik Komplett-paketet har valt komponenter med omsorg.

Det lättaste har varit att plocka ut operativsystem, hårddisk och DVD-spelare.

Windows 8.1 är det senaste och jag har valt detta. Jag tar inte hänsyn till mina egna åsikter om Windows 8. Det är det senaste från Microsoft och då bör du välja detta.

Du kan välja Windows 8.0 och spara 50 kronor. Det tillåter dig att uppdatera till Windows 8.1 via Store men du kan inte hämta Windows 8.1 som en installationsfil med en OEM-licens. Det blir bökigt att uppdatera till 8.1 från 8.0 (jag kämpade i 9 timmar med min särbos dator innan det fungerade).

Jag börjar därmed med Windows 8.1:

http://www.inet.se/produkt/9122366/windows-8-1-svensk-64-bit-oem

Jag väljer den billigaste DVD-brännaren Inet har och det är en Asus:

http://www.inet.se/produkt/7100124/asus-dvd-rw-drw-24f1st-black

Hårddisken är också ett lätt val. En bra hårddisk till bästa pris och då blev det en Seagate på 1TB med 64MB cache, SATA 6Gb/sek (SATA3)-anslutning och som snurrar med 7200 varv per minut.

http://www.inet.se/produkt/4304004/1tb-seagate-desktop-hdd-7200rpm-64mb

För att hålla samma linje som hos Komplett-datorn (för att få en relevant prisjämförelse) valde jag samma chassi, Corsair Carbid 200R:

http://www.inet.se/produkt/6911371/corsair-carbide-200r-svart

Inet tar 590 kronor för lådan. Den rymmer långa grafikkort, vilket är en fördel om du skulle köpa ett sådant för att få bra spelprestanda.

Du kan dock köpa andra lådor som klarar långa grafikkort och spara upp till 200 kronor.

Här är några exempel:

Antec GX500, du sparar 95 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6901621/antec-gx500

CoolerMaster Silencio 450, du sparar 125 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6901400/cooler-master-silencio-450

Bitfenix Comrade, du sparar 200 kronor:

http://www.inet.se/produkt/6911721/bitfenix-comrade-svart

Nätaggregatet hos Inet väljer jag Corsair CX500W som ger 500W. Du kommer att klara dig bra med 500W beroende på hur kraftfullt grafikkort du till slut väljer. Här kan en modifiering behövas om du väljer ett mycket kraftfullt grafikkort.

Corsair är också det billigaste nätaggregatet på 500W som är 80+ -certifierat, om vi bortser från FSP.

http://www.inet.se/produkt/6911369/corsair-cx-500w-80-bronze

När det gäller moderkort så tänkte jag att ett kort med chipsetet Z87 skulle passa bra till den CPU som jag tänkte mig. Inets billigaste moderkort med Z87-chipset är ett ASRock Z87 Pro3. Det är 22 kronor billigare än det Gigabyte-moderkort jag valt ut.

ASRock gör idag bra moderkort men mitt förtroende för Asus och Gigabyte är större.

Därmed valde jag Gigabyte Z87-DS3H.

http://www.inet.se/produkt/1902583/gigabyte-z87-ds3h-atx

CPUn, ja, med tanke på att du skall köra Photoshop tycker jag att du bör välja en Intel i5. Du skulle mycket väl kunna nöja dig med en i5 4440. Den kostar hos Inet 1491 kronor, 278 kronor lägre än den jag valt ut.

En i5 4570 är ett bättre val för en liten summa mer. Skall du inte överklocka räcker det mycket bra med denna CPU, som Inet tar 1619 kronor för.

Jag har dock valt samma CPU som i Komplett-paketet, i5 4670K. Det är en mycket bra CPU och den mest prisvärda av dem. Dock onödig om du inte tänker överklocka, även bara lite. Då kan du nöja dig med i5 4570 och spara 150 kronor.

Här är mitt val:

http://www.inet.se/produkt/5310053/intel-core-i5-4670k-3-4-ghz-haswell

Internminne, minst 4GB. Hos Inet var valet enkelt, det billigaste minnet de har. Det blev Corsair Vengeance 1600MHz och 4GB på en modul. Lätt som en plätt! Mycket bra minne (har sådana själv i min ena dator) och identiska med Komplett-paketet. Att det skulle vara billigast överraskade mig.

http://www.inet.se/produkt/5315064/corsair-4gb-1x4gb-cl9-1600mhz-vengeance

Nu skall allt monteras av Inet och då lägger jag denna monteringsvara i kundvagnen:

Det som saknas är ett bra grafikkort. Det går att använda datorn som den är när den är bygg då moderkortet har funktionen som plockar fram grafiken ur CPUn.

Moderkortet har inte integrerad grafik utan den finns idag i CPUn. Moderkortet måste dock ha stöd för att grafiken i CPUn kan användas, vilket det valda moderkortet har.

Det är dock inte någon grafik som kommer att prestera i spel. Inte de spel du avser att spela.

Ovanstående paket har jag lagt i en kundvagn och länkar till den nedan.

Inet-paketet motsvarar Komplett-paketet i prestanda.

Summa idag för detta är 6716 kronor (att jämföra med Komplett-paketet för 6319 kronor).

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6542946/lord_joppe_2014-03-02

Här är ett försök att få en länk med tillhörande bilder. Vet ej om den lyckas. OBS! Frakten på 199 kronor är inte med i bilden!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6542946/lord_joppe_2014-03-02forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6542946-00.png

Återigen ingår inte ett separat grafikkort. Hos Komplett har du en marginal på ca. 1650 kronor upp till 8000 kronor för ett grafikkort.

Hos Inet blir den marginalen 1284 kronor.

Det är fraktkostnaden hos Inet på 199 kronor som gör en viss skillnad. Väljer du att hämta i butik blir priset 6771 kronor totalt mot 6716 kronor om Inet skickar.

Vad du kan göra är att prata med Inet om de kan göra ett paketpris av komponenterna. Det är inte alls omöjligt.

Om du kan tänka dig att spräcka din budget vid köp hos Inet med 15 kronor så räcker din budget på 8000 kronor till detta kortet med nVidia-krets:

Gigabyte GeForce GTX 650Ti 2GB:

https://www.inet.se/produkt/5409700/gigabyte-geforce-gtx-650ti-2gb

eller detta med AMD-krest:

https://www.inet.se/produkt/5411015/gigabyte-radeon-r7-260x-2gb-oc-2st-spel-varde-899kr

Du skulle kunna välja detta AMD-baserade kort och klara budgeten på max 8000 kronor, Sapphire R7 260X 2GB överklockat från fabrik. Priset för paketet blir då 7895 kronor om Inet skickar datorn.

https://www.inet.se/produkt/5409998/sapphire-radeon-r7-260x-2gb-oc-2st-spel-varde-899kr

Lägger jag till motsvarande Sapphire-kort i Komplett-paketet stannar priset på det förslaget på 7969 kronor. Det innebär i princip samma som hos Inet.

Här är en ny länk till Inet med Sapphire-grafikkortet med i korgen:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6543168/lord_joppe_gf_2014-03-02

Med bilder (förhoppningsvis OBS! Frakten på 199 kronor finns inte med i bilden!):

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6543168/lord_joppe_gf_2014-03-02forum-divider.pngcart%5Ckundvagn-6543168-00.png

Hoppas detta ger dig lite vägledningen.

Åge

Tack tack, jag kommer dock ändra operativ systemet till Windows 7 i stället. Jag vägrar att använda Windows 8 efter allt dåligt jag har hört om det.

Redigerad av Lord_Joppe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...