Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
urkasspodatorer

Vad är fel på min dator?

Rekommendera Poster

hej!

För och främst vill jag berätta att jag är verkligen uberkass på datorer osv..

Under en 2 månaders tid har min dator börjat strulat rejält, och idag "la den av". Den tar 15 minuter att komma in på och när jag väl är inne så kommer aldrig start menyn eller skrivsbordsikoner upp? vad är felet? Det började med att den hängde sig ganska ofta, så jag testade dammsuga den, och då började den fungera bättre. Men nu kommer jag som sagt inte in på skrivbordet ens.. Jag kan se muspekaren på skrivbordet men ingenting annat. Har en i5:a och nvidia gforce 275x om jag inte minns fel, kan ju inte kolla nu när datorn  är som den är vad jag har för övrigt. 8GB ramminne dessutom. Vad kan felet varA? någon datorexpert som kan hjälpa mig :) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har jag förstått saken rätt så startas Windows, du får upp skrivbordet men sedan händer inget mer?

När skrivbordet syns i bild, jobbar hårddisken väldigt mycket då?

Kan vara så att din hårddisk håller på att haverera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Har jag förstått saken rätt så startas Windows, du får upp skrivbordet men sedan händer inget mer?

När skrivbordet syns i bild, jobbar hårddisken väldigt mycket då?

Kan vara så att din hårddisk håller på att haverera.

Ja, jag tror att den jobbar väldigt mycket, det låter sådär som det brukar när man startar den, Som att någonting är på väg att hända men det händer ingenting. Om du fattar vad jag menar... sjukt irriterande, men tror också att det är hårddisken. Kan jag möjligtvis ha kopplat hårddisken fel? Kanske någon sladd som inte sitter som den ska eller i ens.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, skulle du råkat rycka loss en kabel så hade datorn nog inte hittat hårddisken över huvud taget. Om problemet började för två månader sedan men förvärrats nyligen så stämmer det ganska bra in på hur hårddiskar brukar bete sig när de är på upphällningen.

Ett sätt att utesluta andra komponenter och säkerställa att det verkligen är din HDD som strular är ju om du har möjligheten att ladda hem en live-version av Linux som du antingen bränner till skiva eller för över på ett USB-minne.

Om du kopplar ur hårddisken och startar ett Linux från ett bootbart media och det funkar så kan man ju med säkerhet säga att det är hårddisken som orsakar strulet.

Nu har jag inte fixat så mycket med Linux på sista tiden men den version jag använt är Puppy Linux men kanske  någon vänlig och hjälpsam själ här på forumet har andra och bättre förslag på vilket Linux som funkar och är enkelt att hantera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, skulle du råkat rycka loss en kabel så hade datorn nog inte hittat hårddisken över huvud taget. Om problemet började för två månader sedan men förvärrats nyligen så stämmer det ganska bra in på hur hårddiskar brukar bete sig när de är på upphällningen.

Ett sätt att utesluta andra komponenter och säkerställa att det verkligen är din HDD som strular är ju om du har möjligheten att ladda hem en live-version av Linux som du antingen bränner till skiva eller för över på ett USB-minne.

Om du kopplar ur hårddisken och startar ett Linux från ett bootbart media och det funkar så kan man ju med säkerhet säga att det är hårddisken som orsakar strulet.

Nu har jag inte fixat så mycket med Linux på sista tiden men den version jag använt är Puppy Linux men kanske  någon vänlig och hjälpsam själ här på forumet har andra och bättre förslag på vilket Linux som funkar och är enkelt att hantera.

Ok, tack! ska testa detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Liknande Innehåll

• Av andershult
      Jag har en flera år gammal skrivare. Epson Stylus Photo p50. Jag försöker skriva ut,men det går inte.Först så  kontrollerade jag skrivarens drivrutiner i datorn,de var då senaste versionerna.När problemet började så stod att det var slut på bläck,köpte nya bläckpatroner och installerade dessa,de är original.
      Problemen fortsatte och då stod det att det inte gick att skriva ut på grund av allmänt fel. Uppdaterade sedan drivrutinerna via Epsons webbplats,nu står det i stället hos Epson Status Monitor kommunikationsfel. Har kontrollerat kablar ,de är inkopplade. Varför skriver inte skrivaren ut ?
    • Av Mistermums
      Hej !

Jag har en fråga angående mitt moderkort som jag hoppas någon här kommer kunna hjälpa mig att få svar på. 

Jag har nämligen ett moderkort som jag köpte från komplett ungefär 2 år sedan när jag skulle bygga min egna dator. Den har fungerat hur bra som helst och jag har inte haft några som helst problem med den någonsin.

Men för några dagar sedan så skulle jag starta min dator och märke att jag ej fick någon bild på min skärm och så pep datorn till fyra gånger. Ett långt beep följt av tre korta beep. Sedan stängdes datorn av, av sig själv. Jag fattade ingenting så jag testade igen och samma sak hände igen. Jag började direkt undersöka bakom datorn då jag trode att det kanske var glapp i sladden men allt satt i som det skulle. Jag öppnade sedan mitt chassi och undersökte lite men kunde ej hitta något som såg ut att de kunde vara orsaken till problemet. Jag testade då att flytta ner mitt grafikkort till ett annat PCI uttag på mitt moderkort för att se om det blev någon skillnad. 

Efter att jag hade flyttat ner mitt grafikkort till det nedre PCI uttaget så fungerade allt igen men jag la även märke till att det såg ut som att något saknades på mitt moderkort lite åvanför där mitt grafikkort satt från början. 

Enligt mig så tycker jag att det ser ut som att ett litet chip eller nått liknande har suttit där men som inte sitter kvar längre och det konstiga är att det finns inga tecken på någon skada på eller runt det området. Jag gick då in på nätet och sökte på mitt moderkort och letade efter bilder så jag kunde jämföra mitt moderkort med bilden och ser att på det stället ska det sitta ett chip vilket det ej gör på mitt. Jag letade genom min chassi med ficklampa för att se om jag kunde hitta något chip men kunde ej hitta nått.

Eftersom det ej finns någon fysisk skada PÅ eller runt området så misstänker jag att chippet har lossnat av antingen värme från grafikkortet eller kanske självaste moderkortet eller kanske något fabriksfel hos Asus eller något annat liknande då datorn alltid har fungerat felfritt tills nu.

Jag tog kontakt med komplett support och beskrev felet och förklarade allt och de vågade ej svara på om garantin täcker i detta fallet då mitt moderkort har en fysisk skada. Komplett support ville jag skulle skicka bilder på moderkortet och området vilket jag har gjort och nu sitter och väntar svar ifrån dem. 

Jag har 97 dagar kvar på mitt 3 års garanti hos komplett från och med när detta inlägget läggs upp.

Vill också tillägga att jag håller min dator väldigt ren och är väldigt rädd om den då jag har aldrig dam i den.

Så min fråga är till er. Vad gäller här egentligen ? Ska garantin gälla eftersom det området har varit täckt av just grafikkortet från dagen jag byggde datorn tills dagen den slutade fungera. Jag har ej varit där och pillat som komplett kanske vill att ska verka som. Jag har inte någon anledning till att pilla bakom mitt grafikkort.

Jag är väldigt nyfiken på vad ni tycker och tänker och jag kommer visa er samma bilder som jag skickade till komplett så att ni kan få se allt de har fått se, så ni får avgöra vad ni tycker.

Mitt moderkort är ett Asus RAMPAGE V EXTREME X99 chipset

Bilder på Moderkortet finns här: https://1drv.ms/f/s!Atic2Yg2XZN3d2062rNq4R22qTI

Tack, ser fram emot att läsa era svar.
    • Av DePhaz
      God kväll.

Jag hade igång min gamla Windows 98 maskin igår. Eller ja, jag försökte starta upp den är mer korrekt. Den har inte varit igång sedan min kollega fixade i ordning den och det var ett par år sedan nu... 😳

Senast jag startade upp den så antog jag att hårddisken var trasig (den är gammal) för inget tydde på att datorn startat upp. Bios skärmen fick jag ju upp men när den passerat så hände inte så mycket mer. Men nu försökte jag igen. En viktig detalj i sammanhanget är att det nu sitter två grafikkort i datorn. Min kollega hade problem med att få det "lösa" grafikkortet att fungera (det fanns inga bra drivers)  så jag får använda det interna. Enligt Bios så skulle grafikkort väljas automatiskt men jag ändrade nu valet till det interna. Inte för att det löste problemet men bara för sakens skull. Jodå, datorn "postar" men så fort Bios skärmen passerats så slocknar skärmen (viloläge). Ja, en första "splash screen" skymtar förbi men sedan försvinner bilden.  Aha, tänkte jag, bootsektorn är skadad och därför startar inte Windows! 🤓 Tja, den teorin höll i ett par sekunder för sedan hördes Windows 98:as klassiska välkomst jingel. Så Windows hade startat men utan bild?! Testade att starta om ett par gånger via Reset (vilket får datorn att köra ScanDisk pga felaktig omstart) men samma resultat. Det enda som skiljer är att datorn nu spelar "Fel" ljudet (det ljud som brukade följa med felmeddelanden under detta OS) och eftersom något måste vara fel och jag gjort Reset så accepterade jag detta.  Satte i en Cd med Linux Mint 13 och detta OS rullade igång utan problem. Således kan vi utesluta fel på grafikkortet. Eller?

Så, var börjar jag felsöka detta mystiska fel? Det kan ju hända att någon drivrutin blivit skadad men bilden försvinner ju efter att jag sett bilden "Startar Windows 98". Mycket mystiskt. Jag kan ju testa att tvinga fram felsäkert läge men kommer jag att tjäna något på det. 🤔

PS. Datorn är en Dell Optiplex GX110.
    • Av Zimbraight
      Hej
      Har köpt ett Crosshair VII Hero mobo  + ett  Be quiet! Silent Base 601-chassi.
      Hur installerar man ett mobo med förinstallerad I/O-shield(otydlig manual!)??? Ska man vinkla in moderkortet på något sätt...ska den förinstallerade I/O-shielden passa in i någon slags skåra och låta "klick" som jag sett när dom installerat en "lös" I/O-plåt eller...?
      Kommer hålen i moderkortet att hamna i linje med distanserna eller kommer de att var lite förskjutna  och kräva lite "övertalning"?
      Behöver hjälp ASAP!

• Av Casper05
      Hej
      Casper 13 år

För lite mår än 2 år sedan så byggde jag och min mammas sambo en dator och idag så skulle jag bara kolla något och så såg jag att man kunde kolla och ändra (tillfälleigt) på kårdena i Google så jag gick in på en random vidio på Youtube och skulle ge den mer visningar och då satte jag för många nior och nu är allt helt svart jag har stängt av strömmen klickat på starta om knappen (en fysisk knapp) ingen händer vad ska jag köra vågar ej berätta för mina föräldrar hjälp sökes fört

Kommer jag att behöva köpa nya delar och isåfall vilka och vart? 

Är det mjukvara problem eller hårdvara problem och hur kan man se skillnaden
  • Senaste som Tittar

Inga registrerade medlemmar är inne på denna sida.

• Obesvarade ämnen

• Nya ämnen

• Skapa nytt...