Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Extern hårddisk Passport Ultra WD SES USB- öppnas inte


Mållgan

Rekommendera Poster

December 2013 köpte jag rubricerad WD-hårddisk till min son för att använda den som backupdisk till huvuddatorns C-disk.. WD-disken USB 3-ansluts till datorn och behöver ingen annan strömförsörjning. Allt fungerade perfekt vid användningen december 2013. Nu besöker jag sonen igen men nu identifierar datorn inte WD-disken i "Min dator". Disken kan därför inte öppnas. I enheteshanteraren visas dock WD-disken som en diskenhet. Jag har hämtat och installerat ny drivrutin från WD-siten utan effekt. Jag ser på nätet att jag inte är ensam om detta problem. Vad kan detta bero på? Kablen ser ju ut att vara OK eftersom enhetshanteraren identifierar disken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om din son inte använder sig av, Säker borttagning av maskinvara, när han kopplar bort USB disken, finns det en risk att filsystemet på disken har blivit skadat. Det kan du kontrollera om du öppnar Datorhantering-Diskhantering. Står det RAW på filsystem för USB disken är det det som är problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Säker borttagning-alternativet valde jag bort när jag använde disken första, och hittills enda gången, för några månader sedan, vilket ju kan göras i Enhetshantaren-Principer. I Enhetshantaren visas nu "Den här enheten fungerar perfekt". Någon information om filsystemet för disken finns inte i Enhetshanteraren. Disken, köpt hos Kjell, har USB 3-utgång och ansluts till datorn i en USB 2-ingång med en kabel som följde med disken. Och som sagt, allt funkade vid den första användningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka med "MiniTool Partition Recovery" som jag läser om i en annan tråd. Blir först om någon dag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte i Enhetshanteraren du ska titta i utan Diskhantering. Högerklicka på Datorn och välj Hantera, därefter leta upp Diskhantering i vänsterkolumnen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men nu är mystiken vänlig. Nu öppnas disken när jag provat två ggr i rad! Hoppas att det håller i sig. Tack för engagemanget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mystiken tätnar, kapitel 2:

 

Nu dyker disken inte upp i i "Min dator" och inte i "Diskhantering" men dyker upp i Enhetshanteraren. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Står det rätt information, t ex artikelnummer, Enhetshanteraren?

 

Pröva med en annan USB-port.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag blir inte klok på detta. Plötsligt ingår ök den upp under "Min dator" men idag dyker den inte upp där eller i Enhetshanteraren eller i Diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...