Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem med uppdatering (Linux Mint 13) Löst


DePhaz

Rekommendera Poster

Passar på att slänga in en fråga här. Vet inte om andra också har det här problemet.

 

Jag har en laptop med Linux mint 13 Maya och det har alltid fungerat bra. För en tid sedan (Läs ett par månader) slutade dock uppdateringarna att fungera. Det verkar som om alla paket inte finns tillgängliga och då stannar hela "inläsnings processen" upp (då listan med uppdateringar ska fyllas på). Jag kommer alltså inte så långt att jag kan installera uppdatingar om jag inte trycker "Avbryt" och felet är kvar vid nästa försök. Jag tog en skärmdump som kanske förklarar saken lite närmare. De filer som misslyckas har tydligen alla med "Translation" att göra. Vad är egentligen problemet?

 

 

 

 

post-123285-0-46770100-1393260085_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stefan Eklinder

Leta upp Terminalen och kör uppdateringarna därifrån istället

 

http://helpsite.org/terminal-commands/

 

...om inte ovan funkar så lär det här fungera:

 

1. Skriv su (Tryck Enter)

2. Skriv in lösenordet (Syns inte av säkerhetsskäl medan du skriver)

3. När du är root skriver du yum update (Tryck Enter)

4. Alla uppdateringar kommer nu att hämtas och installeras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Metod 1 fungerade inte. När jag försökte med "yum" fick jag besked om att det inte var installerat och jag installerade det. Försökte sedan köra "yum update" men fick då beskedet "Inga paket noterade att uppdateras".

 

Edit: Testade metod 1 igen och nu fungerade det bättre. Jag hade nog skrivit fel kommando. Men processen gick inte färdigt nu heller och samma paket saknades fortfarande i listan. Dessutom påträffades ett fel vid körningen. Så det spelar ingen roll om man kör via terminal eller paketuppdateraren- resultatet blir alltid samma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"yum update" fungerar inte på Mint, på Mint heter det "apt-get update". Yum är för rpt-baserade paket, Mint kör deb.

 

Prova att bocka bort uppdateringarna av Translate och installera enbart de andra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att det kan vara så enkelt. Tja, jag får väl ställa mig i hörnet och skämmas en stund. Aternativt erkänna att det finns mycket jag ännu inte vet.

 

Jag följde hur som helst tipset från Mikael63 och det fungerade naturligtvis. Får tacka så mycket för detta tips! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...