Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

BIOS


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

Nu vet jag inte om min undran hamnar i rätt tråd, men jag chansar.

Har en HP-dator (windows 8) med HP Support Assistant. Denna visar på att det finns en HP Notebook System BIOS Update (Intel Processors) att installera. Har försökt söka fram vad BIOS är för något, men blir inte klok på det. 

Vad är BIOS och är det en viktig uppdatering att  installera, eller kan det ställa till med besvär efter installation av detta BIOS update?

(Mina datorkunskaper är en smula begränsad. BIOS kanske är enkelt att förstå).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väldigt förenklat kan man säga att BIOS är inställningarna "i datorn" som behövs för att datorn ska starta och ladda operativsystemet.

Om du inte har problem med datorn, som skulle kunna härledas till BIOS, så strunta i uppdateringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller dessa BIOS uppdateringar så handlar det om en sk. nyare version av dess Firmware som då flashas in i BIOS särskilda flashminne.

 

BIOS betyder Basic Input/Output System och tar hand om/styr över om hur all ansluten hårdvara som tex. tangentbord, mus, grafik, lagringsenheter, processor, minnen etc. och hur dessa skall hanteras av moderkortets styrkretsar och i slutänden av operativsystemet, fast på en mer grundläggande nivå.  

- lite förenklat uttryckt.

 

Ibland har en nyare BIOS version stöd för nyare minnestyper och processorer samt att vissa saker som instabilitet etc. har rättats till, så visst kan en ny BIOS version lösa problem, men har man inga problem så är grundregeln att låta det vara.

 

För övrigt så får det under inga omständigheter bli strömavbrott eller annat stök som plötsligt kan avbryta en BIOS Flashning - då kan datorn bli oåterkalleligen omöjlig att starta sedan.

 

Finns exempel på att nyare BIOS version har skapat nya problem och det går i regel heller inte att backa tillbaks till en tidigare version! Även om det ibland finns vägar runt detta, beroende på moderkort.

Man gör alltså detta på egen risk!

 

Som svar på din fråga om det är en viktig uppdatering?

Ja, det kan det vara, men läs först dom sk. Release notes för BIOS versionerna för att se vilka tidigare problem den/dom nyare versionerna adresserar, annars kan du lugnt bara låta det vara.

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till detta också för ett förtydligande:

 

Drivrutiner är i korthet små styrprogram som sköter kommunikation mellan hårdvara och operativsystem och ger "styrkoder", eller om man så vill instruktioner, till hur hårdvaran skall hanteras via dess inbyggda firmware.

Det är ingenting som ett program under Operativsystemet direkt råder på, det sker endast viss kommunikation dessa emellan med dessa kommandon.

Men en drivrutin behövs för att operativsystemet överhuvudtaget skall kunna känna igen och tilldela en specifik hårdvaruenhet dessa kommandon; tex. att kunna bränna en DVD skiva i DVD-enheten eller att kunna läsa data från systemets diskenheter, styra grafiken etc.

 

Det finns undantag där drivrutiner direkt kan styra en hårdvaru-enhet där det inte finns firmware, men då ligger dessa instruktioner hur dessa skall tas emot och utföras i själva kretsen, men BIOS krävs normalt för att ge grundläggande kontroll över detta på en PC när ett operativsystem med dess drivrutiner skall skapas för en specifik dator.

 

Andra typer av datorer använder olika sorters kommandon och styrkoder, men i grunden krävs det samma saker; dvs. något skall styras via programvaror, men hur?

 

En dåligt skriven drivrutin kan och har ofta orsakat mycket trubbel såsom BSOD och särskilt när det gäller grafikdrivrutiner så finns det många exempel på detta.

Å andra sidan så bör man när det gäller dom mer högpresterande grafikkorten; se till att följa utvecklingen på respektive tillverkares supportsidor för nyare grafikdrivrutiner; vilka i dom flesta fall ser till att både prestanda och tidigare problem som blivit lösta ger bättre resultat i dom mest krävande tillämpningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger till detta också för ett förtydligande:

 

Drivrutiner är i korthet små styrprogram som sköter kommunikation mellan hårdvara och operativsystem och ger "styrkoder", eller om man så vill instruktioner, till hur hårdvaran skall hanteras via dess inbyggda firmware.

Det är ingenting som ett program under Operativsystemet direkt råder på, det sker endast viss kommunikation dessa emellan med dessa kommandon.

Men en drivrutin behövs för att operativsystemet överhuvudtaget skall kunna känna igen och tilldela en specifik hårdvaruenhet dessa kommandon; tex. att kunna bränna en DVD skiva i DVD-enheten eller att kunna läsa data från systemets diskenheter, styra grafiken etc.

 

Det finns undantag där drivrutiner direkt kan styra en hårdvaru-enhet där det inte finns firmware, men då ligger dessa instruktioner hur dessa skall tas emot och utföras i själva kretsen, men BIOS krävs normalt för att ge grundläggande kontroll över detta på en PC när ett operativsystem med dess drivrutiner skall skapas för en specifik dator.

 

Andra typer av datorer använder olika sorters kommandon och styrkoder, men i grunden krävs det samma saker; dvs. något skall styras via programvaror, men hur?

 

En dåligt skriven drivrutin kan och har ofta orsakat mycket trubbel såsom BSOD och särskilt när det gäller grafikdrivrutiner så finns det många exempel på detta.

Å andra sidan så bör man när det gäller dom mer högpresterande grafikkorten; se till att följa utvecklingen på respektive tillverkares supportsidor för nyare grafikdrivrutiner; vilka i dom flesta fall ser till att både prestanda och tidigare problem som blivit lösta ger bättre resultat i dom mest krävande tillämpningarna.

Hej.

Jag skall be om att få tacka för upplysningarna. Har inga problem alls med min dator, så jag låter helt enkelt uppdateringen vara. Som tur är har jag HP Support Assistant inställd på att hämta uppdateringar, men att den måste "fråga" mig om jag vill installera dem, annars hade den här uppdateringen installerats automatiskt och då hade det kanske blivit problem.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du framöver vill uppgradera till Windows 8.1 kan det vara nödvändigt att installera BIOS-uppdateringen först för att inte få problem. Det var många datorer som fick ny BIOS-versioner under hösten/vintern för att den gamla versionen inte fungerade riktigt bra med Windows 8.1.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej det tror jag inte.

 

Klart du skall uppdatera drivrutiner och annan programvara.

Det var inte min mening att avråda eller på annat sätt säga att man inte skall uppdatera.

 

Är du osäker; så återkom om vilka filer du känns brydd över. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...