Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
enttog

LÖST Blinkande felvarningar

Rekommendera Poster

Jag kör W8 och det dyker upp olika varningstexter stup i ett typ Windowsfel, litet diskutrymme, advanced system protektor har upptäckt 2 fel osv.

Och alla måste åtgärdas omedelbart.

Vad gör man åt alla dessa varningar som är bluff allt igenom. Kan någon tipsa om något program som rensar bort skiten. Jag känner till flera som har samma problem.

Tacksam om någon tipsar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du att de dyker upp från olika webbsidor eller att de dyker upp i datorn även när webbläsaren inte är igång?

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.
För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe
För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.
Läs villkoren för programmet.
Klicka på Yes för att acceptera.
Klicka på Scan-knappen.
När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.
Om du använder en annan webbläsare än Internet Explorer 11, klistra in innehållet i FRST.txt direkt i ditt svar och bifoga Addition.txt.
Om du använder Internet Explorer 11, får du bifoga båda loggarna till ditt svar.
Klicka på Använd fullständig editor för att se hur du bifogar filer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att de dyker upp från olika webbsidor eller att de dyker upp i datorn även när webbläsaren inte är igång?

Ladda ner Farbar Recovery Scan Tool (FRST) och spara på skrivbordet.

För 64-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe

För 32-bitars Windows: http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST.exe

Starta FRST.

Läs villkoren för programmet.

Klicka på Yes för att acceptera.

Klicka på Scan-knappen.

När det är klart kommer det att ha skapats två loggar FRST.txt och Addition.txt på skrivbordet.

Om du använder en annan webbläsare än Internet Explorer 11, klistra in innehållet i FRST.txt direkt i ditt svar och bifoga Addition.txt.

Om du använder Internet Explorer 11, får du bifoga båda loggarna till ditt svar.

Klicka på Använd fullständig editor för att se hur du bifogar filer.

Tack för ditt snabba svar. 

Det dröjer tyvärr innan jag kan testa det du föreslagit för jag måste ha hjälp med det, men jag återkommer med resultatet så fort jag kan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är bara att fråga på om du inte hänger med på vad jag skriver eller det inte stämmer med din dator.

De allra flesta datorer med Windows 8 är 64-bitars så jag antar att det gäller din också. Om det är fel gissning blir det ett felmeddelande senare.

http://download.bleepingcomputer.com/farbar/FRST64.exe

Högerklicka på ovanstående länk och välj "Spara mål som".

Om inte det valet finns exakt (beror på webbläsare och version) berätta vad det finns för val som innehåller ordet "spara".

Om du lyckades med att välja det rätta i högerklicksmenyn får du upp ett fönster som handlar om var du vill spara filen. Klicka på Skrivbordet till vänster eller välj en mapp som du kan hitta senare i datorn, t ex "Mina dokument".

Om du lyckas ladda ner och spara FRST-filen så dubbelklicka på den för att starta programmet.

Klicka på knappen "Yes".

Klicka på knappen "Scan".

Vänta tills det är klart.

På samma ställe som där FRST-programmet (FRST64) finns, har det nu skapats en ny fil som heter FRST.txt.

Här i forumet klickar du på knappen "Använd fullständig editor" och en ny sida visas.

Klicka på knappen "Bläddra".

I det nya fönstret letar du upp filen FRST.txt, genom att klicka på Skrivbordet eller den mapp där du sparade FRST64 förut.

Klicka på FRST.txt.

Klicka på knappen "Öppna".

Klicka på knappen "Bifoga denna fil".

Klicka på knappen "Skicka svar".

Klart! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utmärkt! :thumbsup:

1. I Kontrollpanelen finns det en lista över installerade program och där man kan avinstallera dem. Hittar du den?

I så fall kolla om Conduit finns där.

Om du hittar det så avinstallera det.

2. Gör detta oavsett resultatet i punkt 1.

Spara AdwCleaner av Xplode på Skrivbordet: http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner

Stäng alla program, inklusive webbläsare.
Dubbelklicka på AdwCleaner för att starta programmet.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.
Klicka på Report-knappen.
En rapport kommer upp, bifoga den till ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[R0].txt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Conduit finns inte bland programmen i kontrollpanelen.

Men jag ser att det finns i rapporten som jag bifogar.

Intressant att se vad som nu händer. Tyvärr är jag bjuden på middag kl 16, 30.

AdwCleanerR0.txt

Redigerad av enttog

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Det är bara att fortsätta när du har tid.

1, Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Klicka på Scan-knappen.
Vänta tills sökningen är klar.

Klicka på Clean-knappen.
Tryck på OK.
Tryck på OK fler gånger om det kommer upp meddelanden.

Datorn kommer att startas om.
En rapport kommer upp bifoga den till ditt svar.
Om rapporten inte kommer upp, så finns den även som C:\AdwCleaner[s0].txt

2, Kör FRST64 igen och bifoga den nya FRST.txt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Varifrån kommer programmet "Driver Restore"?

Det finns ett antal program med det namnet och alla är inte lämpliga.

2. Starta programmet Anteckningar.

Kopiera alla rader i rutan:

AppInit_DLLs: C:\PROGRA~2\SearchProtect\SearchProtect\bin\SPVC64Loader.dll => C:\PROGRA~2\SearchProtect\SearchProtect\bin\SPVC64Loader.dll File Not Found
AppInit_DLLs-x32: C:\PROGRA~2\SearchProtect\SearchProtect\bin\SPVC32Loader.dll => "C:\PROGRA~2\SearchProtect\SearchProtect\bin\SPVC32Loader.dll" File Not Found
SearchScopes: HKCU - {CF5B9114-1E74-4B3B-95F2-0851943D2B73} URL = http://search.conduit.com/ResultsExt.aspx?q={searchTerms}&SearchSource=4&ctid=CT3281675&CUI=UN19137306630508297&UM=2
Toolbar: HKCU - No Name - {7FEBEFE3-6B19-4349-98D2-FFB09D4B49CA} -  No File
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.

Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

Starta FRST som finns på skrivbordet.

Klicka på knappen Fix.

Vänta tills programmet är klart.

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.

Bifoga den till ditt svar.

3. Gå igenom inställningarna i Chrome och ändra överallt där conduit förekommer samt ta bort alla tillägg du inte använder, se t ex sidorna https://support.google.com/chrome/answer/95653?hl=sv och https://support.google.com/chrome/answer/2765944

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen

Ny dag, nya möjligheter.

Några blinkande felvarningar har inte uppträtt än, så jag hoppas dom är borta för gott.

Jag har försökt gå igenom dina senaste råd men hittade inget misstänkt i chrome.

Driver Restore dök upp så sent som i förrgår när jag försökte tanka ner ett program för ljudinspelning som jag inte vågade fullfölja pga språksvårigheter. Jag bör altså ta bort detta driver restore? Men jag tror inte att detta har påverkat varningarna. 

Jag bifogar också fixlog som du begärde. Tack så länge

Fixlog 2.txt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

1. Eftersom du inte har installerat Driver Restore med vilje så tycker jag att du avinstallerar det för man ska inte låta program installeras utan att man behöver dem. Starta sen om datorn och kör FRST igen. Bifoga den nya FRST.txt så kollar jag vad som finns kvar av Driver Restore.

2. Skanna datorn online på http://www.eset.com/onlinescan/

För att inte skannern ska ta för lång tid på sig stäng av ditt antivirusprogram under tiden.

Avbocka alternativet Remove found threats

Bocka för Scan Archives

Klicka på Advanced Settings

Bocka för:

Scan for potentially unwanted applications

Scan for potentially unsafe applications

Enable Anti-Stealth Technology

Klicka på Scan

När skanningen är klar klicka på List of threats found, följt av Export to a text file. Spara till en fil på skrivbordet, öppna filen, kopiera resultatet och klistra sedan in det i ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

1. Dessa ligger i mappen "Hämtade filer":

C:\Users\Gottne\Downloads\cdbxp_setup_4.5.1.3868.exe Win32/OpenCandy potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\FreemakeYoutubeMp3ConverterSetup (1).exe Win32/OpenCandy potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\FreemakeYoutubeMp3ConverterSetup (2).exe Win32/OpenCandy potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\FreemakeYoutubeMp3ConverterSetup.exe Win32/OpenCandy potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\Installer_FreeDocumentsViewer.exe a variant of Win32/Bundled.Toolbar.Ask.D potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\Pro-Tracks-Plus-2.2_downloader.exe a variant of Win32/ExpressDownloader.H potentially unwanted application

C:\Users\Gottne\Downloads\rcpsetup_softonic_englobal.exe Win32/Systweak potentially unwanted application

C:\Users\Gottne\Downloads\SetupImgBurn_2.5.7.0.exe a variant of Win32/Bundled.Toolbar.Ask potentially unsafe application

C:\Users\Gottne\Downloads\SoftonicDownloader_for_free-sound-recorder.exe Win32/SoftonicDownloader.E potentially unwanted application

Esets skanner rapporterar dem därför att de innehåller kod som kommer att vilja installera onödiga tillägg/program i datorn. Du kan själv ta bort dem eller låta dem vara kvar.

2. Starta Anteckningar.

Kopiera alla rader i rutan:

C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\ApnStub.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\378D5L4F\SPSetup[1].exe	
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\378D5L4F\TBUpdaterLogic[1].dll	
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\H8E76IYB\SPSetup[1].exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\H8E76IYB\statisticsstub[1].exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Microsoft\Windows\Temporary Internet Files\Content.IE5\RQIGJQS6\entrusted[1].exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\AskSLib.dll
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\AU\SPSetup.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\ct3281675\ieLogic.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\ct3281675\statisticsStub.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\ct3281675\stub.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\FreemakeYoutubeMp3Converter_3.5.4.0.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\FreemakeYoutubeMp3Converter_3.6.2.1.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\FreemakeYoutubeMp3Converter_3.6.2.2.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\is-D4R17.tmp\OCSetupHlp.dll
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\is-K9R0F.tmp\OCSetupHlp.dll
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\setup__3862.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\Softonic_chr_1-8-19-3.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\SPSetup.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\SPStub.exe
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\tbentr.dll
C:\Users\Gottne\AppData\Local\Temp\tbFre0.dll
C:\Users\Gottne\Documents\APNSetup.exe
C:\Users\Gottne\Local Settings\Temp\Offercast2802_ADAP_.exe
CHR DefaultSearchKeyword: conduit.search
CHR DefaultSearchProvider: Conduit Search
CHR DefaultSearchURL: http://search.conduit.com/Results.aspx?ctid=CT3318001&octid=EB_ORIGINAL_CTID&SearchSource=58&CUI=&UM=2&UP=SP037A00C7-BA05-4B65-8018-E08A07037BDB&q={searchTerms}&SSPV=
CHR HKCU\...\Chrome\Extension: [jpmkmilbnbcikglaaonnlcfboiniggbf] - C:\Users\Gottne\AppData\Local\CRE\jpmkmilbnbcikglaaonnlcfboiniggbf.crx [2013-04-14]
CHR HKLM-x32\...\Chrome\Extension: [jpmkmilbnbcikglaaonnlcfboiniggbf] - C:\Users\Gottne\AppData\Local\CRE\jpmkmilbnbcikglaaonnlcfboiniggbf.crx [2013-04-14]
2014-02-21 09:54 - 2014-02-21 09:54 - 02002752 _____ (Driver Restore) C:\Users\Gottne\Downloads\DriverRestoreMM.exe
2014-02-21 09:54 - 2014-02-21 09:54 - 02002752 _____ (Driver Restore) C:\Users\Gottne\Downloads\DriverRestoreMM (1).exe
och klistra in i Anteckningar. Kontrollera att inga filer har delats upp på två rader.

Spara filen på skrivbordet med namnet fixlist.txt.

Starta FRST som finns på skrivbordet.

Klicka på knappen Fix.

Vänta tills programmet är klart.

Programmet skapar en logg Fixlog.txt på skrivbordet.

Klistra in innehållet i den i ditt svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är viktigt att du kollar sökmotorer i Chrome och ser till att Conduit inte finns med där.

CHR DefaultSearchKeyword: conduit.search ==> The Chrome "Settings" can be used to fix the entry.

CHR DefaultSearchProvider: Conduit Search ==> The Chrome "Settings" can be used to fix the entry.

CHR DefaultSearchURL: http://search.conduit.com/Results.aspx?ctid=CT3318001&octid=EB_ORIGINAL_CTID&SearchSource=58&CUI=&UM=2&UP=SP037A00C7-BA05-4B65-8018-E08A07037BDB&q={searchTerms}&SSPV= ==> The Chrome "Settings" can be used to fix the entry.

Fungerar datorn bra nu?

Har du några andra frågor innan jag ger dig instruktionerna för hur specialprogrammen ska avinstalleras?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Datorn fungerar perfekt nu, så nu återstår endast hur jag ska formulera tacktalet.

En viss förståelse för mina amatörmässiga kunskaper i detta ämne tror jag Du får när jag talar om att jag blev född på tok för tidigt. Jag var 6 år innan jag lämnade "karbidstadiet". Till dess var karbidlyktan den enda ljuskällan som fanns att tillgå i mitt hem. T.om på cykel användes den. Sedan att engelska är "grekiska" för mej är inte heller så konstigt, för lektioner i det ämnet var inte ens uppfunnet när jag slutade min 7-åriga folkskola. Men utvecklingen har onekligen varit intressant. Men jag avundas inte dem som ska hänga med denna utveckling fortsättningsvis under lika lång tid.

Jag är i alla fall oändligt tacksam för att jag får hjälp, och att någon människa vill lägga ner så mycken tid för att hjälpa mej.

Än en gång Taaaaaaack.  :thumbsup:

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har bara varit trevligt att hjälpa dig :)

Nu återstår bara avinstallera specialprogrammen:

1. Stäng alla program, inklusive webbläsare.

Klicka på Uninstall-knappen.

2. Ladda ner avinstallationsprogrammet OTC till Skrivbordet: http://oldtimer.geekstogo.com/OTC.exe

Dubbelklicka på filen för att starta programmet.

Tryck på knappen CleanUp! och FRST kommer att avinstalleras efter en omstart av datorn. Ta bort eventuella loggar.

3. Förbättra skyddet i datorn, se mina Råd för en säkrare dator: http://ceciliasec.wordpress.com/rad/

Det är mycket viktigt att hålla alla småprogram i datorn uppdaterade, gamla versioner av t ex Flash, Java och Adobe Reader innehåller kända säkerhetshål, vilka kan användas av en webbsida för att infektera datorn. Jag tycker att Secunias program (länk på min webbsida) är en bra hjälp för att kontrollera hur det står till med säkerhetshål i datorn och ange vad som behöver åtgärdas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...