Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Hårddiskar?


Rocky.1

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har blivit med W7 pro. Jag har två hd på 250 GB, men hittade först bara en. Jag har lyckats få fram den andra, men vet inte säkert hur. Problemet är att det står : Reserverad av systemet (E:) 70 MB ledigt av 99,9 MB. Eftersom jag inte är säker på vad jag gjorde, hoppas jag att någon här har bättre koll? Tacksam för all hjälp.   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att du hade båda hårddiskarna inkopplade när du installerade Windows 7 och då skapas ibland automatiskt en 100MB dold start partition på den disken som är ansluten till första SATA porten och själva Windows på den andra, beroende på vilken av dessa som står som första boot prioritet.

 

Utrymmet efter denna dolda 100MB partition är säkert oallekerat och där behöver du först skapa en ny partition och sedan formatera denna.

 

Men att du lyckats ge den lilla dolda 100MB partitionen en bokstav E är fel, den skall inte ha någon enhetsbokstav och skall som sagt vara dold.

 

Mitt råd brukar alltid vara att ha endast en disk inkopplad under Windows installation, men det finns program som lätt fixar detta, ev. kan du behöva ändra diskarnas Boot prioritet i BIOS Setup, inga problem.

 

Det bästa är nog att du tar ett skärmklipp med hjälp av Windows inbyggda Skärmklippverktyget av Diskhanteraren och lägger upp i nästa inlägg (klicka "Använd fullständig editor" och sedan knappen under "Bifoga filer"), så blir det lättare att se vad som verkligen gäller hos dig och lättare för den som skall ge tips.

Se till att du får med alla diskar och partitioner i bilden.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, dessa är bra men vi vill gärna se Diskhanteraren.

 

Start > i sökrutan skriv format > i listan som kommer upp klicka "Skapa och formatera hårddiskpartitioner" > dra upp rutan så alla diskar och partitioner kommer med > ta ett nytt skärmklipp och bifoga.

 

Ett tips i all välmening när du bifogar bilder; efter att du laddat upp bilden/filen från din dator så markera den filen under inlägget, sedan ställer du muspekaren i redigeraren på det ställe i inlägget där du vill att filen skall lägga sig och klickar på knappen  "Lägg till i inlägg" till höger.

 

Därefter kan du förhandsgranska inlägget och göra eventuella korrigeringar innan du klickar "Skicka svar".

 

Mvh :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dina bilder har du bara en hårddisk på 250GB, det som du ser som E: är en 100MB partition som systemet skapar vid installation.

Är du säker på att du har ytterligare en 250GB disk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt dina bilder har du bara en hårddisk på 250GB, det som du ser som E: är en 100MB partition som systemet skapar vid installation.

Är du säker på att du har ytterligare en 250GB disk?

En oallokerad disk kommer inte att synas i filhanteraren/Utforskaren och en sådan har heller inte fått någon enhetsbokstav.

 

Men visst är det intressant, om din andra HDD överhuvudtaget är inkopplad och är den det, så har den inte fått någon enhetsbokstav.

Men det visar sig när du bifogar en bild av Enhetshanteraren Diskhanteraren.

 

Dessutom kan du också kontrollera i BIOS Setup om alla dina lagringsenheter finns med.

Direkt vid uppstart av datorn tryck antingen Del, F10, F2, F1 eller Esc (brukar stå på skärmen)och sedan kollar du i någon av menyerna vilka diskar som finns med där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Vad jag kan se i enhetshanteraren så finns 2 hd?                                                post-29392-0-29968900-1393157831_thumb.png

post-29392-0-05646100-1393157889_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ser bra ut.

 

Gör då så här, först tar du bort enhetsbokstaven (E) för den första partitionen på första disken dvs. disk 0

Högerklicka på denna partition > välj "Enhetsbeteckning och sökvägar" > markera E: och klicka "Ta bort" > en ny ruta kommer upp klicka Ja.

 

Sedan gäller det den andra disken dvs. disk 1 som nu är oallokerad.

Högerklicka på ett oallokerat område och välj "Ny enkel volym" > klicka nästa i guiden "ny enkel volym" > acceptera den maximala storleken och klicka på nästa > antingen accepterar du standardenhetsbeteckningen eller välj en annan enhetsbeteckning för partitionen och klicka sedan på Nästa > nu skall du formatera partitionen och då klickar du på nästa > gå igenom dina val och klicka "Slutför".

 

Nu skall denna hårddisk dyka upp i Utforskaren med troligen enhetsbeteckning E: eftersom din CD/DVD enhet redan har beteckningen D:

 

Lycka till. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Flyfisherman, så hemskt mycket för hjälpen, allt verkar funka som det ska. En fråga till: Det som är reserverat av systemet finns kvar, men vad är det för något?

 

 

post-29392-0-55047800-1393162640_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Roligt att allt fungerade. :thumbsup:

 

Ja den lilla dolda 100MB partitionen har Windows skapat under installationen och den behövs för att det skall fungera; men värt att notera - denna skapas inte alltid i alla Windows system och i sådana fall läggs denna information in i den vanliga systempartitionen där Windows är installerat tex. C.

 

För mer information om detta; se denna tråds inlägg #15 //eforum.idg.se/topic/342513-skapas-ingen-dold-systempartition-i-win-8/?p=1614405 eller ja, du kan ju läsa igenom hela tråden.

Principen är samma oavsett att den tråden handlar om Windows 8.

 

Mvh

 

Ps. Du har nu en disk som heter "Ny volym" och har enhetsbeteckning E:

Du kan själv välja att döpa om disken till något annat (dock inte åäö eller specialtecken), men fortfarande så bibehålls enhetsbeteckningen E: (ja det går att göra på alla diskar inkl. C).

 

Finns flera sätt; ett av dom enklare:

Öppna Dator (filutforskaren) > markera den Partition eller disk som skall ha ett nytt namn > högerklicka och välj "Byt namn" > skriv in det nya namnet och Enter.

 

post-73434-0-80672400-1393180568_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...