Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Angenämt dilemma


Mikael63

Rekommendera Poster

Ska byta arbetsgivare och får då ut en jobbmobil.

Får av min nuvarande arbetsgivare behålla nuvarande telefon, vilken är en Samsung S4+, som jag är nöjd med.

 

Som ny kan jag välja olika som ex. iPhone, en likadan som jag redan har eller en Samsung S4 Active.

Detta öppnar ju för olika alternativ men den nya måste får förbli den nya jobbmobilen.

 

Några tankar finns ju men vet inte om det i praktiken blir som man tänkt.

Ex.

Ny = likadan som funkar bra, har bra kamera, som jag lärt mig.

Gamla då som reserv åt mig eller annan familjemedlem.

 

Ny = Active som är "sämre" men är vattentät vilket kan vara praktiskt. Använder den enbart i jobbet.

Gamla mer för privat bruk, helger, ledighet osv. (men hur troligt är detta?)

 

Ny = Active som officiell jobbmobil men används bara när "vattentätheten" behövs. Konfar min nuvarande lika och använder den "normalt".

 

Input önskas på detta stora I-Landsproblem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med vattentät från Samsung ska du inte ta på för stort allvar.  Ta absolut inte och testa om den är vattentät.

Har själv en vattentät Samsung B2700 och efter läst hur personer som fått vattenskadade B2700 behandlats av Samsung så kollade jag inte om min var vattentät.

 

Det är ganska vanligt med fuktskadeförsäkringar (vilket skämt !).

Det roliga med dessa fuktskadeförsäkringar är att de inte gäller för korrosionsskador.

Ungefär som olycksfallsförsäkring som gäller vid fall. Dock inte om skadorna erhållits när du slog emot något.

 

Å andra sidan har jag varit med när kaffe spilldes ut på ett bord och snabbt spred sig runt en Samsung Note.

Den var död efter detta trots det bara tog några sekunder innan Noten var räddad ur kaffesjön, några millimeter djup.

Så en Samsung AKTIVE kanske hade överlevt kaffesjön?

Lite bättre?

 

Hur jag själv gjort?

Har två identiska Nokia N9, en privat och en för jobbet.

Praktiskt. Det var en baggis på några minuter att överföra alla nummer från den ena till den andra.

Så i "nödsituation" kan jag använda den privata till jobbsamtal och tvärtom.

Tex vid slut batteri.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant det ang. vatten.. förstås.. kom att tänka på några kollegor på en kontorsfest. Den ena sa att hans (Siemens) var vattentät. Den andra kollegan tog tag i telefonen och slängde den i havet. Dykare dagen efter. Inte f@n var den vattentät...

 

Jo, att ha två lika tänkte jag också skulle vara praktiskt vid ev. fel så att man slipper omaket med en (kass) lånetelefon. Fast om det bara batteriet som är slut är det väl enklare att byta batteri än att flytta SIM-kortet..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant det ang. vatten.. förstås.. kom att tänka på några kollegor på en kontorsfest. Den ena sa att hans (Siemens) var vattentät. Den andra kollegan tog tag i telefonen och slängde den i havet. Dykare dagen efter. Inte f@n var den vattentät...

 

Jo, att ha två lika tänkte jag också skulle vara praktiskt vid ev. fel så att man slipper omaket med en (kass) lånetelefon. Fast om det bara batteriet som är slut är det väl enklare att byta batteri än att flytta SIM-kortet..

Märks att du har en Samsung med möjlighet byta batteri. Ungefär hälften av alla mobiler på lager hos prisjakt har inte utbytbart batteri.

Men det talar för som jag ser att du skaffar en ny mobil identisk med den du har.....

Tog för skoj skull och läste omdömena på prisjakt för Active.

Det var som vanligt: "Att Samsung hänvisar till ett nyköp av Active om den blir vattenskadad gör saken inte bättre."

ja se Sverige ! För i USA är konsumenten kung. Med lagen på sin sida.

"-Telefonen är inte så vattentät som de verkar antyda. Många har haft problem nog för att den amerikanska modellen nu kommer med ett gratis utbyte no questions asked om man får vattenskador."

från

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1931014

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där med damm, vatten och fuktsäker; dessa klassificeras enligt IP koder (Ingress Protection Rating) samt förmåga att klara stötar enligt IPX koder

Tex. Sony Xperia Z1 har IP55 och IP58 dammsäker och klarar visst vattentryck (går att fota med under vatten till 1,5m djup samt simma med den i sötvatten i 30 min.). Finns olika klassificeringar och framförallt är det vanligare med lägre klassificeringar.

 

IP-klassningen är tvåsiffrig där den första siffran anger skyddsgraden mot fasta föremål och damm. Den andra siffran anger hur resistent enheten är mot vatten.

http://en.wikipedia.org/wiki/IP_Code

 

Men i reklamen kan man ofta se för olika typer av elektronik att dessa klarar vatten, utan att ange vilken typ av vatten, om det är några droppar eller om det gäller nr. 6

"Powerful water jets Water projected in powerful jets (12.5 mm nozzle) against the enclosure from any direction shall have no harmful effects. Test duration: at least 3 minutes

Water volume: 100 litres per minute
Pressure: 100 kPa at distance of 3 m"

 

 

Eller ännu högre IP tal för den delen som Sony Xperia Z1, Z1 Compact, ZR, Z Ultra etc. http://www.sonymobile.com/se/products/phones/

 

I modern elektronik som kostar lite mer som tex. en modern mobil, så finns det också en sk. fuktsensor inuti som löser ut, alltså den visar om enheten utsatts för fukt och därmed så gäller inte längre garantin om dom som vanligt lägger skulden på användaren.

Då gäller det att förklara att att man inte försökte ringa från ett djupdyk i Marianergraven... :D

 

[Edit] Apropå Iphone så har den tyska regeringen bestämt att inga Iphones får längre användas av regeringsmedlemmar pga. NSA skandalen mot Angela Merkel där dessa tydligen var lätta att avlyssna?

 

Å andra sidan har Androidtelefoner också sina problem med trojaner och annat http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.547923/skadliga-appar-okar-kraftigt-pa-google-play

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för input.

Jag kommer nog att välja en likadan som jag har.

Den har jag ju tidigare gallrat ut bland alla andra.

Om jag tar en annan finns "risk" för att jag ångrar mig - "varför tog jag inte den jag vet är bra?"

Tar jag en likadan har jag inget att jämföra med, inget att ångra..(?)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...