Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Bilder syns inte alltid i Skickat - varför?


Jodie

Rekommendera Poster

:huh: Oftast när jag skickat mail från mitt Outlook Express 6 och sedan öppnar mina skickade mail visas ev bifogade bilder automatiskt under meddelandet. Men ibland visas istället endast små rutor med ett rött kryss i, trots att filnamnen finns med i Bifoga-rutan ovanför meddelandet. Mailens totala storlek i bytes stämmer också och bilderna tycks finnas med när mailen når mottagarna.

Jag tycker det hela verkar besynnerligt och slumpartat - någon som har en förklaring?  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det var längesen jag använde Outlook Express. Vilket OS har du i den datorn? Är rutan under Säkerhet med "blockera bilder och annat externt innehåll i HTML e-post" avbockad? Om inte, bocka ur den! Jag hittade fler förslag i den här tråden från 2007:
http://datorn.ifokus.se/discussions/4d716d80b9cb46223907e90e-skickade-bilder-blir-kryss-x
Eftersom svararen Johan inte fick någon återkoppling från frågeställaren vet man dock inte om tipsen hjälpte honom eller henne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm det var längesen jag använde Outlook Express. Vilket OS har du i den datorn? Är rutan under Säkerhet med "blockera bilder och annat externt innehåll i HTML e-post" avbockad? Om inte, bocka ur den! Jag hittade fler förslag i den här tråden från 2007:

http://datorn.ifokus.se/discussions/4d716d80b9cb46223907e90e-skickade-bilder-blir-kryss-x

Eftersom svararen Johan inte fick någon återkoppling från frågeställaren vet man dock inte om tipsen hjälpte honom eller henne.

 

I tråden du länkade till tycktes frågeställaren ha ett annat problem, nämligen att mottagarna inte såg hens bifogade bilder.

 

Rutan du nämnde är förbockad, det är väl därför inlänkade bilder i reklam och nyhetsbrev blockeras, vilket är positivt.

 

Men bifogade bilder som skickas till mig brukar visas direkt.

 

Jag kör XP Home.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns något samband mellan visning och filstorlek?

Samband mellan visning och storlek på bilden?

Samband mellan visning och filtyp?

 

OE är ju en duglig e-postklient men man kan ju pröva Thunderbird som i många avseenden påminner om OE.

Man kan ha båda installerade samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns något samband mellan visning och filstorlek?

Samband mellan visning och storlek på bilden?

Samband mellan visning och filtyp?

 

OE är ju en duglig e-postklient men man kan ju pröva Thunderbird som i många avseenden påminner om OE.

Man kan ha båda installerade samtidigt.

 

Jag har grubblat en hel del över ev samband. De bilder jag skickar är praktiskt taget alltid JPG och jag har inte märkt någon skillnad oavsett deras storlek och antal.

 

Det här fenomenet att jag efter avsändandet inte kan se mina egna bifogade bilder i Skickat uppträder ju egentligen ytterst sällan.

Men en gemensam faktor tycks vara att fenomenet uppträder när jag reply'ar och bifogar bilder till ett par personer (vilka jag endast har kontakt med några gånger per år) som postat via webmail.... :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar om det är något med detta med html - ändå..?

Om du svarar på ett sådant brev, kan du då ex. ändra din skrivna text så att det ex. blir fet stil?

(du kanske kan testa att svara utan att skicka)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar om det är något med detta med html - ändå..?

Om du svarar på ett sådant brev, kan du då ex. ändra din skrivna text så att det ex. blir fet stil?

(du kanske kan testa att svara utan att skicka)

 

Jag har aldrig märkt några formateringsproblem, jag brukar oftast svara användande en lite större, och färgad text.

 

Idag gjorde jag ett litet experiment:

 

Reply'ade återigen och bifogade en ny bild till en av mottagarna jag nämnt, med samma resultat som senast - min bifogade bild visades inte under meddelandet när jag kollade i Skickat.

 

Sedan skrev jag, som ett helt nytt mail - alltså utan att använda reply - några rader och bifogade en bild till samma mottagare, och när jag hade skickat det mailet visades även bilden när jag tittade i Skickat.

 

:huh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm.. det jag funderar kring html är att om en avsändare skickar som oformaterat och om man då svarar på det så blir väl svaret också oformaterat(?) - och att då kommer, av någon anledning, inte bilder att "förhandsgranskas" som som det tipsas om längre upp i tråden. ??

 (I oformaterad text kan man väl inte ändra färg osv, därav min undran..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hm.. det jag funderar kring html är att om en avsändare skickar som oformaterat och om man då svarar på det så blir väl svaret också oformaterat(?) - och att då kommer, av någon anledning, inte bilder att "förhandsgranskas" som som det tipsas om längre upp i tråden. ??

 (I oformaterad text kan man väl inte ändra färg osv, därav min undran..)

 

Det händer någongång ibland att jag själv väljer att skicka nya mail oformaterat, och såvitt jag minns nu brukar mina bildbilagor sedan kunna ses i Skickat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...