Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Var ligger felet?


charlesjj

Rekommendera Poster

Jag har sedan två månader tillbaka fått uppkoppling via fiber. Kör trådlöst och har en Acer bärbar från 2009. Problemet är att jag på sistone (två veckor) upplever att Explorer hänger sig. Det går snabbt att surfa ett tag men helt plötsligt så hänger sig programmet och det står bara att tuggar precis som om uppkopplingen har upphört. Samtidigt är statusen för det trådlösa oförändrat. Det samma verkar gälla mailen som i detta läge heller inte verkar få någon kontakt.

 

Frågan är helt enkelt. Hur identifierar jag felet? Är det nätverkskortet i datorn, Explorer/win7 som är korrupt eller är det fel hos bredbandsleverantören? Till saken hör den att det har varit lite problem på sistone med det nya nätet men främst verkar detta ha varit IPTV som har varit ur funktion under ett antal timmar. Det känns dock som det kan ha en koppling. Men hur avgör man att det är störningar hos leverantören?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag väl konstaterat att det är min trådlösa router ASUS RT N56U som förmodligen spökar. Den kopplar alltså ur ibland. Kan det var någon konflikt med mina andra trådlösa utrustningar. Jag har en trådlösa Ruckus till IPTV samt en trådlös telefon. Kan detta störa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så är ASUS RT N56U kända för att kunna bli överhettade (hur bra än dessa är i övrigt) så prova att försöka se till så routern hänger fritt från väggen, för maximal luftgenomströmning.

 

Kan vara så enkelt att några graders temp höjning ger dom mest knepigaste fenomenen.

Mvh ;)

 

Ps. Ja på din fråga; andra utrustningar som också sänder inom samma frekvensband stör, ingen tvekan, men hur mycket det påverkar beror från fall till fall och hur alla enheter är placerade i förhållande till varandra.

 

Prova att placera om routern, bara flytta den nån meter och som sagt; se till så den får fri luft....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett sätt att ta reda på om problemet ligger bortanför router eller närmare datorn är att när det blir problem skriva in routerns IP-adress i webbläsaren och se om det går att få fram routerns inställningssidor utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aj aj är det så illa att den kan bli överhettad.... Den står upp på en hylla så det står ju visserligen rätt luftigt men utrymmet i sig kanske inte har så bra luftcirkulation. Men är det så känsligt så bävar jag för sommaren...

 

Jag har nu provat att byta kanal och än så länge har jag inte haft några störning så jag får väl se om det kanske hjälper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu uppstod det igen och nu kan jag konstatera att denna gången var det nog fel i datorn för nu stod det att internetåtkomst saknas. När jag körde Felsök så står det att standardgateway inte är tillgänglig och att det är åtgärdat. Så nu funkar det igen. Jag har dock för mig att jag har provat detta förut och det då inte hjälpte.. Så det känns inte helt glasklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard gateway är routern. Att du tappar kontakten till routern kan bero på routern eller datorn. Har du möjlighet att testa anslutning med kabel och med någon annan trådlös enhet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste konstaterandet är att när IE började tugga så provade jag Chrome med samma resultat MEN när jag skrev in IP adressen till routern så fick jag kontakt med routern och det borde jag väl inte få om det är fel på routern???

 

Dessutom så hade tv:n och mobilen fortfarande kontakt med routern.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat vad kommandot: ipconfig /all ger när det inte fungerar? Felet ligger troligen i routerns DHCP-server, som ger IP-nummer och gateway åt datorn. IP-numret lpnas ut för en bestämd tid, varefter det inte längre fungerar. Tiden kan ställas in i routern. Normalt skall datorn förnya lånet då halva tiden gått. En trådlös hemmarouter består av accesspunkt, switch, DHCP-server, webbserver och NAT-router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hakade det upp sig igen och när jag kör Ipconfig så ser den identisk ut som när det fungerar. Denna gången löste det sig genom att reparerar nätverksanslutningen. Kom inte åt routern denna gång och när körde Wifiscannern så visade den nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...