Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
constipation

Tappar connection

Rekommendera Poster

constipation
Hej

Jag har följande:

Comhem 250/10

Modem/Router - Compal CH7284E (Bryggad, NAT OFF)

Router - RT-N56U

Cat 5e kabel, vit, platt från kjell

Problemet: Ibland (har hänt mer frekvent på senaste tiden) slutar internet att fungera abrupt. Jag kan inte connecta om eller ens connecta till min router (192.168.1.1). Den tappar alltså anslutning till min router. Det är inte förrän jag inaktiverar->aktiverar mitt nätverkskort, vilket tar kanske 5-10 sekunder, som internet fungerar igen. 

Hypotes: Jag tror därför att problemet ligger mellan mitt nätverkskort och min router, eller någon inställning däremellan. Dels för att jag inte kommer åt routern i webbläsaren, dels för att mina rumskamrater fortfarande har internet när min slocknar!!!! Det verkar som att det bara är mitt internet som slocknar. Jag har testat byta kabel också, och det är möjligt att det är kabeln som är problemet. För jag hade en Cat 5 (som inte klarar över 100mbit) ett och minns ganska vagt att internet inte slocknade, men hade denna nuvarande Cat 5e kabeln först från början och det slocknade någongång.

Hur ska jag lösa detta? Jag funderar på att testa byta ut kabeln nu igen...

Tack på förhand!

Redigerad av constipation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Cecilia

Hej!

Att byta kabel med någon annan låter som ett utmärkt sätt att ta reda på om det är kabeln som är dålig. Du kan också pröva med att vicka på kontakten och sladden vid kontakten för att se om det är något glapp där.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
constipation
Postad (redigerade)

Hej!

Att byta kabel med någon annan låter som ett utmärkt sätt att ta reda på om det är kabeln som är dålig. Du kan också pröva med att vicka på kontakten och sladden vid kontakten för att se om det är något glapp där.

Hej igen!

Nu återkommer jag med resultaten.

Jag testade först med att enbart byta port i Routern från port 1 till port 4. Slocknade ändå

Sen bytte jag kabel med min rumskamrat, han har min kabel och jag har hans. Slocknade precis nu.

Så min misstanke är att nätverkskortet är felet. 

http://www.asus.com/Motherboards/M4A87TDUSB3/#specifications (moderkort)

Realtek® 8111E , 1 x Gigabit LAN Controller(s), featuring AI NET2 

Detta är nätverkskortet i moderkortet som jag länkade ovan

Vad ska jag göra nu?

EDIT: Testade med att uppdatera drivrutiner från Realteks hemsida, som var nyare! Får se hur det går
Redigerad av constipation

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...