Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win8 OEM och Win 8 RTM och återställningsmedia ?


PCsnubben

Rekommendera Poster

När man köper en dator med förinstallerat Windows 8 , kallas ju den versionen OEM.

Man får ingen skiva med, utan det förutsätts att man själv ska tillverka Recoveryskivor.
 

Dessa recoveryskivor man själv gör, vad är det de återställer ?

Exempelvis, om man har installerat program, mailkonto mm. , och gör recovery skivorna efteråt, kommer detta med  då ?

Eller är det alltid bara grundversionen man får på skivorna, oavsett ?

 

Recoveryskivorna man gör själv, vad skiljer dem mot återställningsskivor man kan (i vissa fall) skicka efter från datortillverkaren?

De från datortillverkaren är ju endast en fabriksåterställning med all bloatware, som man vanligtvis inte alls vill ha.
Vad jag vill ha är en ren installationsskiva för Windows 8 där jag kan använda min egen originalnyckel.

 

Om jag nu vill göra en ren installation istället och använda min originalnyckel som hör till den Windows 8 som följde med datorn.

Hur gör jag då ?

Nyckeln går ju att få fram med tredjeparts program, så den delen är inga problem.

Problemet är att hitta en OEM skiva !

 

Jag har letat på Microsoft och där hittar man inget (om man inte vill köpa en ny, men den blir då en RTM.

Och varför skulle jag betala när jag redan har en ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är datortillverkaren som bestämmer hur recovery-skivor görs och vad de ska innehålla kan det variera. Men normalt görs de från recovery-partitionen och påverkas inte av vad användaren har gjort för installationer etc. Om man vill ha skivor som motsvarar innehållet på C: vid ett visst givet ögonblick finns det systemavbildnings- och backup-program som kan fixa det.

 

Du får Windows till ett väldigt lågt pris när du köper det med datorn och nackdelen med det är att det är datortillverkaren som bestämmer. Så antingen finner man sig i det eller så får man betala ett högre pris.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Datornörd_1994

Det jag tycker är dåligt är att windows 8 datorer inte har någon etikett med licensnyckeln och när jag fråga netonnet fick jag till svars: det är bara för att MS ska förhindra piratkopiering

 

Visst man kan ta reda på nyckeln från tredje part men hur många tänker på det?

Sen hur ska man kunna bevisa att man har ett äkta system om man inte har något att visa upp?

 

 

Hur kan leverantörerna bevisa att dom inte har installerat windows med piratgrejer

 

det är sånt dom inte kan svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller märkesdatorer som levereras med Windows 8/8.1 ligger produktnyckeln i moderkortet, ungefär på samma sätt som BIOS ligger i moderkortet, och den läses därifrån automatiskt under installationen av Windows 8/8.1. Jag antar att Microsoft litar så mycket på Dell, HP och de andra som får köpa den typen av nycklar så att de anser att risken är försumbar att de lägger in samma nyckel på två datorer. När du vill bevisa att du har en laglig Windows-licens är det bara att visa upp datorn.

 

Nycklar som ligger i moderkortet blir inte skadade på samma sätt som en etikett kan bli efter några år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller märkesdatorer som levereras med Windows 8/8.1 ligger produktnyckeln i moderkortet, ungefär på samma sätt som BIOS ligger i moderkortet, och den läses därifrån automatiskt under installationen av Windows 8/8.1. Jag antar att Microsoft litar så mycket på Dell, HP och de andra som får köpa den typen av nycklar så att de anser att risken är försumbar att de lägger in samma nyckel på två datorer. När du vill bevisa att du har en laglig Windows-licens är det bara att visa upp datorn.

 

Nycklar som ligger i moderkortet blir inte skadade på samma sätt som en etikett kan bli efter några år.

Ska den göra samma sak om man gör en windows 8 installation med Virtualbox?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nycklar som ligger i moderkortet blir inte skadade på samma sätt som en etikett kan bli efter några år.

Det är i för sig sant men hur kan en vanlig hemanvändare ta reda på licens nyckeln utan att köra med tredjepartsprogram?

 

 

När du vill bevisa att du har en laglig Windows-licens är det bara att visa upp datorn.

Vad är det som bevisar att du har en laglig windows licens bara för att man visar upp datorn?

Dom kan ju knappast begära att dom måste öppna upp en dator och kolla på moderkortet.

 

Går det förresten om det finns en licens nyckel på moderkortet eller är det endast inprogrammerat? 

 

Jag fick tillbaka min laptop efter ett hårddisk haveri med ett engelskt system

 

begärde recovery skivor som dom fick skicka till mig, är det fortfarande min licens nyckel som används då eller är det deras STD licens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska den göra samma sak om man gör en windows 8 installation med Virtualbox?

I Virtualbox gissar jag att installationsprogrammet ser ett virtuellt moderkort och det innehåller knappast någon nyckel, men jag har inte prövat eller sökt efter information i forumet för Virtualbox eller dess dokumentation.

 

Det är i för sig sant men hur kan en vanlig hemanvändare ta reda på licens nyckeln utan att köra med tredjepartsprogram?

 

 

Vad är det som bevisar att du har en laglig windows licens bara för att man visar upp datorn?

Dom kan ju knappast begära att dom måste öppna upp en dator och kolla på moderkortet.

 

Går det förresten om det finns en licens nyckel på moderkortet eller är det endast inprogrammerat? 

 

Jag fick tillbaka min laptop efter ett hårddisk haveri med ett engelskt system

 

begärde recovery skivor som dom fick skicka till mig, är det fortfarande min licens nyckel som används då eller är det deras STD licens?

Det är väl tänkt att en vanlig hemanvändare inte har något behov av licensnyckeln.

 

Nyckeln syns ju inte på moderkortet, lika lite som BIOS-inställningar gör det. Men som sagt märkesdatorer med Windows 8 har en giltig nyckel för Windows 8 och den kan hämtas från moderkortet eftersom installationsprogrammet gör det.

 

Jag kan ju inte svara på vad de som installerade om din dator har hittat på. De kan ju ha skrivit in en nyckel manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

om man kör Magical Jelly Bean keyfinder så ser det ut såhär:

 

 Windows 8

Product Part No.: X18-XXXXX
 
Installed from 'OEM' media.
 
Product ID: XXXXX-XXXXX-XXXXX-AAOEM  match to CD Key data
 
CD Key: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX
 
Computer Name: JESSE-LAPTOP
 
Registered Owner: Jesse
 
Registered Organization:
 
(observera att jag inte skriver ut min licens nyckel här utan jag använder XXXXX)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i så fall är det ju en OEM-produkt och eftersom den fungerar borde den ju ha en nyckel för OEM-produkter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, i så fall är det ju en OEM-produkt och eftersom den fungerar borde den ju ha en nyckel för OEM-produkter.

Jag är dock osäker på om den nyckeln är från recovery skivan eller om det är från moderkortet. :) 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man beställer Recovery Media från tex Toshiba så får man givetvis inte med någon nyckel.

Och när man sedan installerar, så frågar den inte heller efter någon nyckel.

 

Det måste ju innebära att den plockar nyckeln från Bios ?!

 

Men vad händer då om man uppgraderar till Win 8.1 via STORE tex ?

Då måste ju samma nyckel användas !

 

Och vad händer med nyckeln i Bios om man KÖPER en Win 8.1 Pro ?

Då får man ny en ny nyckel som man anger vid installationen.

Vad händer då med den gamla ?

Blir den "ledig" ?

Kan man använda den på en annan dator vid ett sånt fall ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men vad händer då om man uppgraderar till Win 8.1 via STORE tex ?

Då måste ju samma nyckel användas !

Ja

 

 

Och vad händer med nyckeln i Bios om man KÖPER en Win 8.1 Pro ?

Då får man ny en ny nyckel som man anger vid installationen.

Vad händer då med den gamla ?

Blir den "ledig" ?

Kan man använda den på en annan dator vid ett sånt fall ?

Inget

Inget

Nej

Nej

 

När man köper en dator med färdiginstallerad Windows är det en OEM-version som man får mycket billigt, men nackdelen är att den är bunden till moderkortet och inte får flyttas till en annan dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den är bunden till den datorn, men via Bios då eller ?

Så om man flashar en helt ny Bios,borde inte nyckeln försvinna då  ?

 

En vanlig uppdatering av Bios verkade iallafall inte göra någon skillnad när jag testade att uppdatera till en nyare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, den är bunden till den datorn, men via Bios då eller ?

Så om man flashar en helt ny Bios,borde inte nyckeln försvinna då  ?

 

En vanlig uppdatering av Bios verkade iallafall inte göra någon skillnad när jag testade att uppdatera till en nyare version.

Nej, det spelar ingen roll om du flashar in ny BIOS version vilket är samma sak som BIOS uppdatering till ny version, så förblir nyckeln den samma och återfinns i UEFI firmware.

Se Windows 8 activation & BIOS explained

 

Men det verkar finnas en väg runt det hela (har dock inte lusläst); se MS Community: Bipass UEFI provided product key to install Windows 8???

Första svaret av trådskaparen själv.

 

Samt generell info om att göra en ren installation och aktivering med inbyggd produktnyckel:

Tom's How to perform clean install of Windows 8 and activate with build in product key

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp, det går att installera en Win8/8.1 Pro med skiva och en generell nyckel.

Men sedan måste man ju AKTIVERA också, och då behöver man sin köpta licensnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Japp, det går att installera en Win8/8.1 Pro med skiva och en generell nyckel.

Men sedan måste man ju AKTIVERA också, och då behöver man sin köpta licensnyckel.

Alldeles riktigt, men nu har jag testat detta och det bryter inte mot Microsoft licensvillkor.

Se denna Tips vid installation av Windows 7/8

 

Samt  Guide - Reparera Windows 8 utan att förlora data

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...