Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Köp av dator för fotoredigering


~Helén~

Rekommendera Poster

Min mamma har bett mig om köpråd av ny stationär dator. Av det hon tänkt göra som kräver mest av datorn är fotoredigering. Hon har Photoshop. Annars använder hon bara datorn till surf, kolla mail etc. Vad är det jag jag/hon behöver tänka på: Hur pass höga krav kan man tänka sig att det ställer på processor, RAM-minne och grafikkort? Något annat att tänka på? Hon vill inte lägga ut någon större summa, eftersom hon trots allt använder datorn till så lite, så ingen 10.000 kronors dator och inget egenbygge.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min mamma har bett mig om köpråd av ny stationär dator. Av det hon tänkt göra som kräver mest av datorn är fotoredigering. Hon har Photoshop. Annars använder hon bara datorn till surf, kolla mail etc. Vad är det jag jag/hon behöver tänka på: Hur pass höga krav kan man tänka sig att det ställer på processor, RAM-minne och grafikkort? Något annat att tänka på? Hon vill inte lägga ut någon större summa, eftersom hon trots allt använder datorn till så lite, så ingen 10.000 kronors dator och inget egenbygge.

För fotoredigering är det processorkraft i synnerhet som din mamma behöver. Bra med minne är inte heller det så dumt. Grafikkortet behöver inte vara ett högpresterande spelkort utan det räcker med ett bra standardkort.

 

Bygga själv är också uteslutet, ser jag. Då skulle en dator från Komplett, Inet, Webhallen eller liknande butik inte var så dum.

Komplett har datorer som är enkla att byta delar i innan man beställer. Komplett bygger datorn och levererar den med 3 års garanti.

 

Inet låter dig välja vilka delar du vill ha, de bygger den åt dig och levererar med garanti.

 

Webhallen har några datorer som också går att ändra lite i.

 

Som ett exempel enbart, kan vi utgå från denna dator hos Komplett, Home i05:

 

https://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

 

Grundkonfigurationen kostar 4620 kronor.

 

Jag gör följande byten:

 

Processor: Byter till Intel Core i5-4670K, prisökning med 1184 SEK

 

DDR3-minnen: Byter till Corsair Vengeance 8GB, prisökning med 314 SEK

 

SSD/Hårddisk Primär lagringsenhet: Byter till WD Blue 1TB, prissänkning med 2 SEK

 

Tangentbord:  byter till inget valt tangenbord, prissänkning med 122 SEK

 

Trådlöst nätverkskort: Väljer bort nätverskortet, prissänkning med 188 SEK

 

Högtalare: Väljer bort högtalarna, prissänkning med 108 SEK.

 

Slutsumma: 5698 kronor inklusive Windows 8 och 3 års garanti.

 

Datorn kommer att fungera mycket bra med Photoshop.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för svar. Synd att du lade ned tid att titta ut delar från webbhallen. Glömde nämna att min mamma har tänkt sig åka och köpa hem denna senast onsdag. Hon har brådskande att få hem den. Det finns några affärer som står henne till buds men hon vill i princip inte handla någon annanstans än på NetOnNet. Hon har ingen bra erfarenhet av de andra affärernas service när något har hänt, medan däremot NetonNet varit väldigt bra på det. Kollade lite snabbt igår på de som finns på NetOnNet, i rimlig prisklass och som finns inne: http://www.netonnet.se/art/dator/stationar-dator/desktop/ASUS-M11AD-NR010S/196563.3012/

Vad tror du/ni om denna? Jag tyckte den ganska passande för henne, har däremot inte hunnit kolla in grafikkortet, men då det tydligen inte var så känsligt med det så kanske det funkar bra ändå :) .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om NetOnNet är det enda alternativet till affär så är valet gott nog.

CPUn i den datorn är klenare än den hos Komplett.

 

Grafikkortet ser ut att vara ett separat och för Photoshop fungerar det bra.

 

Lika mycket minne och lika stor hårddisk sitter det i NetOnNetdatorn som det gör i det förslag på dator från Komplett jag gav dig.

 

Din mamma betalar lite mer för NetOnNet-datorn med lite sämre prestanda och kortare garantitid.

Det kan det å andra sidan vara värt om hon vill ha den redan i morgon, onsdag.

 

Jag finner inget annat alternativ hos NetOnNet än den dator du länkar till.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 veckor senare...

Hej jag är ny pp forumen.

tänkte hoppa in och säga Bra jobbat Åge!

Fantastisk information och förklaringar. Du verkar lägga mycket tid och omsorg i dina trådsvar, inte vara detta utan även många andra.

God person helt enkelt!

 

Jag har tagit del av informationen du gav här i denna tråd och efter egen research så verkar du egentligen ha spikat allt vad som behövs vetas om att köpa ny dator som är till fotoredigering.

 

Jag är själv ute efter en dator till min sambo, även då i syftet att redigera bilder. Och jag är nära på att köpa just precis den du länkat!

 

Jag skulle gärna vilja dela några ord med dig kanske här i tråden, eller eventuellt via mail. Då jag är trött på säljare som försöker få mig att köpa gamingdatorer till min sambo...

de hävdar att ett bra grafikkort är ett måste osv.

 

Hursomhelst..

Jag hoppas du svarar på tråden.

Vi hörs!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ikatsu!

 

Välkommen till eForum! Fast det brukar Moderatorerna göra. Hoppas det är ok att jag klämmer till med detta denna gången. :)

 

Tack också för dina vänliga ord. Det värmer och visst, jag vill ge så korrekta svar som möjligt. Allt för att den som frågar skall få så objektiv information som jag kan ge. När jag svarar försöker jag bortse från mina egna krav eftersom det inte är de som gäller.

 

Tillsammans med andra här på eForum, som också rättar mina fel (ja, jag är faktiskt inte ofelbar) blir svaren på eForum bra.Det är ett samarbete som ger bra resultat. Det finns områden som jag brister i, som SSD (där Flyfisherman glänser) som andra kan fylla i.

 

Tråkigt att du får svar från säljare att säljare försöker sälja speldator till din sambo som, vad jag förstår, inte spelar. Det är helt korrekt att grafikkortet inte har särskilt stor betydelse för film och bildjobb. Ett okej grafikkort räcker. Idag räcker ofta det integrerade kortet i CPU (AMD kallar dem APU idag) för bild och filmredigering. En bra CPU är av betydligt större vikt liksom mycket minne.

Jag använder själv en dator med 8GB minne och Intel Core i7 2600K för bildredigering. Mitt grafikkort är ett spelkort av äldre modell, HD2600XT med passiv kylning.

Ser man till spelprestanda idag är det ett mediokert kort.

Skälet till att jag köpte det var att jag hade pengarna och tyckte det kunde vara lite roligt med ett bra kort (när jag köpte det var det ett bra kort).

 

Min särbo har tyckt länge att jag skulle byta ut det till ett nyare och bättre kort. Varför? Jo, för att jag har pengarna till det idag.

Jag gick åstad och köpte ett HD7750-kort, betydligt bättre prestanda. Vad jag skulle med det till vet jag inte men visst, jag köpte det.

Tyvärr visade det sig inte fungera med min TV. Något var defekt med kortet så jag reklamerade kortet.

 

Det visade sig att kortet hade utgått ur butikens sortiment så jag fick inget nytt och inget annat heller i utbyte. Jag fick pengarna tillbaka och nu sitter jag med mitt HD2600XT igen.

Kortet är fortfarande betydligt bättre än jag har användning för. Eftersom ett nytt gav mig problem beslöt jag att fortsätta med mitt HD2600XT tills de går sönder.

 

Jag byter gärna tankar med dig, antingen här i en tråd (föreslår att du skapar en ny) eller via epost, vilket som passar dig bäst.

Skapar du en tråd här får du möjlighet att få hjälp av fler än mig, vilket kan ge dig en bättre objektiv syn på en ny dator. Då är det inte enbart mina tankar och idéer utan även andras.

 

Vänligast

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Skulle du göra samma köp idag, Age, eller skulle du göra några andra byten av komponenter?

 

Hans

Eftersom tråden är skapad i februari i år, närmare 7 månader sedan, bör det finnas nya val att göra.

Tråden är anpassad för den frågeställare som skapade tråden.

Sannolikheten är således stor för att nya val görs.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åge, har du förslag på vad jag skall köpa idag om jag har samma behov som Helén skrev om från början. Tillhör ett nätverk av gamla FN-anställda runt om I världen som delar med sig av filmer och bilder från FN-insatser. Blir alltså en hel del upp- och nedladdning av foton och filmer, det mesta våra hemsidor. För övrigt är det bara epost och Office.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för program du tänker använda för filmredigering?

När det gäller just det paket som Helene fick förslag på har jag varit i kontakt ned Komplett.

Deras konfigurator för just det datorpaketen är så skevt idag att jag bett dem se över det.

Ett byte från den förvalda till en i5 4670k gav en prishöjning på 1945 kronor. Köper man den enskilt från Komplett kostar den 1949 kr.

Komplett ger således en prissänkning med knappt 5 kronor vid byte från den förvalda, som kostar 599 kronor, till den bättre CPUn.

 

Jag har påtalat skevheten till Komplett. Bytet borde rendera en betydligt mindre prishöjning, på samma sätt som det gjorde i februari i år.

Komplett lovade att kontrollera detta och återkomma till mig.

 

Det är nu 6 dagar sedan jag var i kontakt med dem och har inget hört. Smärre justeringar är gjorda fram till igår men det rör sig om mycket små förändringar.

 

Jag gav Komplett många fler exempel på extrema höjningar vid byte i paketet. De är långt ifrån rimliga.

Byte av ett grafikkort gav resultatet att det blev dyrare att byta grafikkortet i paketet än köpa det separat och montera i det själv. Prishöjningen i paketet blev 2850 kronor och grafikkortet i sig kostade 2699 kronor.

Att notera är att det ingående grafikkortet också har ett pris. Byta ut det ingående kortet för ett bättre och få en prishöjning som är högre än vad det nya kortet kostar är långt ifrån rimligt.

 

Jag kan inte använda Kompletts paket längre som bas så länge som dessa skevheter i prissättningen kvarstår.

Frågan är då, bygger du datorn själv eller skall den vara färdigbyggd vid köpet?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyfisherman

Vad bra att du uppmärksammat och påtalat detta Åge, samt att det naturligtvis är viktigt för oss alla att få ta del av denna information.

Att kunderna kan bli lurade på surt förvärvade slantar är ju allvarligt, även om det är utan uppsåt.

Kanske fler av oss borde ge feedback tillbaks till Komplett, eller varför inte tipsa tidningen Pc För Alla (pfa@idg.se), dom kanske kan göra en artikel - då tar det nog lite fart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för vänliga ord, Flyfisherman! :)

När 224835 ställde frågan första gången tänkte jag att kan kunde göra en snabbtitt hos Komplett på paketet. Jag reagerade snabbt på den stora prisändring som skedde vid valen, jämfört med i februari tidigare i år.

Kanske Komplett skulle se över det snabbare om PC För Alla fick tips. Kanske en länk till denna tråd räcker för PC För Alla att se över om det kan vara något för dem.

Komplett har gjort vissa ändringar och då gäller det grafikkort och minnen. Här är prisändringarna mer normala än för 6 dagar sedan.

Allt är inte åtgärdat och frågan är varför.

 

Jag tänkte, när jag ändå är igång, påvisa de skevheter som paketet har idag.

Här är grundpaketet:

 

https://www.komplett.se/komplett-home-i05/10827

 

Priset är 4995 kronor utan ändringar. Tangentbord ingår i paketet.

 

post-118752-0-91279600-1412505830_thumb.jpg

 

CPUn i grundutförandet är idag Intel G3240, enligt bilden ovan.

Väljer jag att byta till den betydligt bättre Intel i5 4670K åker priset upp med drygt 1920 kronor.

Varför då?, undrar jag.

 

post-118752-0-57526100-1412506069_thumb.jpg

 

Här är G3240 som enskild del och kostar nu 499 kronor.

 

https://www.komplett.se/intel-pentium-g3240/815213?CKS=PCW

 

post-118752-0-15505900-1412506122_thumb.jpg

 

Här är 4670K som enskild del och kostar 1949 kronor.

 

https://www.komplett.se/intel-core-i5-4670k/780485?CKS=PCW

 

Komplett vill ha 1920 kronor extra vid byte från G3240 till 4670K i paketet. Det är knappt 29 kronor mindre än vad den kostar som enskild del, trots att den CPU som tas bort kostar 499 kronor.

Jag saknar rimlighet i detta byte när det gäller priset!

 

post-118752-0-20478800-1412506274_thumb.jpg

 

Det förvalda moderkortet är ett MSI B85M-E45, enligt bilden ovan.

Om jag väljer att byta till Asuskortet innebär det en prishöjning med drygt 207 kronor

 

post-118752-0-53150800-1412506499_thumb.jpg

 

Här är MSI-moderkortet som enskild del och kostar då 699 kronor.

 

https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115?CKS=PCW

 

post-118752-0-00265100-1412506937_thumb.jpg

 

Här är Asus-moderkortet som enskild del och kostar då 699 kronor.

 

https://www.komplett.se/asus-b85m-g-socket-1150/782480?CKS=PCW

 

Båda moderkorten kostar hos Kpmplett 699 kronor men Komplett vill ändå ha drygt 207 kronor extra för Asuskortet om det skall ingå i paketet.

Jag förstår inte varför eftersom inget av korten är uppackade eller använda innan datorn byggs ihop.

 

post-118752-0-84368300-1412507316_thumb.jpg

 

Ännu märkligare blir ovanstående CPU-byte!!

Om jag väljer att byta G3240 till i7 4770K vill Komplett ha drygt 3056 kronor extra för detta.
Samtidigt är Komletts pris för denna CPU betydligt lägre som enskild del!

 

post-118752-0-83507700-1412507322_thumb.jpg

 

Här är den och den kostar som enskild del hos Komplett "bara" 2649 kronor.

 

https://www.komplett.se/intel-core-i7-4790/815201?CKS=PCW

 

Ett byte av den förvalda CPUn som kostar som enskild del 499 kronor, till i7 4770K, som kostar som enskild del 2649 kronor, ger en prishöjning med 3056 kronor.

Det är en prishöjning med 407 kronor utöver vad G3240 kostar, d.v.s. 499 kronor.

Ett byte i paketet gör således en 4770K till en mycket dyr komponent hos Komplett. "Slutpriset" för denna CPU blir därmed 3056 + 499 = 3555 kronor i paketet.

Samtidigt begär Komplett 2649 kronor för den om man köper den som enskild del.

 

För den som är intresserad av Home i05 men vill ha en 4770K istället skall absolut inte låta Komplett göra bytet från start. Det blir mycket billigare att byta den själv i efterhand.

Dels kostar CPUn 407 kronor mindre men man får också en CPU på köpet!

 

Komplett har inte behagat att bemöta mig i dessa frågor och jag kan inte rekommendera ett köp av Kompletts PC med bakgrund till dessa skevheter som föreligger.

 

Jag hjälper gärna till att plocka ihop delar till en dator. Nu vet jag inte vad Komplett tar för att bygga en dator efter egna önskemål eller om de överhuvudtaget gör det. Inet däremot har ett fast pris på ett byggande av dator:

 

http://www.inet.se/produkt/9990387/montering-och-test-av-dator-med-valfria-komponenter

 

Pris idag är 799 kronor för detta jobb.

 

För de som är intresserade av Kompletts datorpaket bör idag se noga över vilken prissättning det blir. Skevheten hos Komplett är alldeles för stor för att vara acceptabel.

Jag har under många år tyckt att Kompletts paket varit prisvärda och konfigureringen till egna val desamma. Men nu är det inte så längre.

 

Denna upplysning är nog lite "Off topic" men jag hoppas att frågeställare 224835 kan förstå problematiken att utgå från samma paket som Helene och de ändringar som hon en gång fick.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Age, lysande service!!

Jag skall konakta Komplett och se om de svarar mig på samma frågorsom du ställt. Förstår absolut problematiken och avvaktar nog ett tag och ser om det blir någon skärpning hos Komplett.

STORT TACK, Ag!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej!
Jag undrar om någon här vet vad man ska sikta på om man tänker köpa en bärbar dator och vill kunna redigera bilder med Lightroom, Elements eller Photoshop. I övrigt ska den bara funka  för att se på film och surfa i största allmänhet. Får man något som "duger" för 5-6 tusen?
Är det något särskilt man ska undvika/vara uppmärksam och fråga om innan man beställer/köper? Ska man vänta till julrean kanske ;) eller plocka ihop komponenter själv för att få mest "pang för pengarna"?

Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...