Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

WD-Caviar hårddisk strejkade efter elavbrott.


Stiger

Rekommendera Poster

Western Digital hårddisk använd som master- C-disk i Windows XP slutade fungera efter strömavbrott.

Hård-disken har jag plockat ur datorn och monterat i en extern hårdisk-vagga som anslutits till annan dator via USB. Jag har med hjälp av Piriform Recuva kunnat återskapa filerna på en mapp i annan disk,

samt mappstukturen på en text-fil. I den dator som jag använder som verktyg med hjälp-programmen så syns även den trasiga disken med information om filsystem och storlek i de partitionerings-program jag har, men inte i windows filhanterare, endast enhets-bokstaven visas.

I Recuva-programmet får jag felmeddelande att $MFT (storlek 192 912 kB) inte kan återställas pga ett fel i en I/O-enhet.

Jag har en exakt lika stor hårddisk som går att ersätta den trasiga med, med vad är lämpligaste åtgärden för att spara diskens innehåll till en annan disk, eller kan det gå att återställa filerna i den trasiga disken? Hur?

Tacksam för hjälp. Stig Eriksson.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabb information Mikael. Jag testade MiniTool Partition enligt Cecilia i en av hennes svar om hårddiskåtgärder. Jag kopierade den trasiga diskens kluster till ersättningsdisken och körde windows egen filkontroll på ersättningsdisken, men det fungerade inte att starta windows med den åtgärden. Provade sedan att köra MiniToll Surface test på den trasiga disken, som visade på två fel i disken. Körde sedan windows CHKDSK med kontroll och åtgärd av felaktiga sectorer. Den hittade och tog bort felaktiga kluster, korrigerade andra fel m.m.

Efter detta fungerade disken med både windows och program. Vad som saknas har jag inte kollat ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...