Just nu i M3-nätverket
Jump to content

SMS till min mobil när datorn/nätet startas därhemma

//OMNíVOR

Recommended Posts

Hej

Jag undrar ifall någon känner till en lösning där jag får ett sms till min mobil när datorn eller nätverket/routern startas därhemma?

Jag har en wifi router med fiberlan. Men behöver en teknisk lösning så jag vet om någon startar datorn hemma dvs en övervakningsrapport via sms.

Måste det ske via SMS eller skulle det fungera med e-post?

Jag har en programvara som skulle klara detta mycket enkelt men den programvaran är inte gratis, precis..

Däremot finns ett gratisalternativ men som är aningen klurigare att använda: AutoHotkey.

Se ex. http://www.autohotkey.com/board/topic/95823-send-email-through-gmail-using-mailsend/

Måste det ske via SMS eller skulle det fungera med e-post?

Jag har en programvara som skulle klara detta mycket enkelt men den programvaran är inte gratis, precis..

Däremot finns ett gratisalternativ men som är aningen klurigare att använda: AutoHotkey.

Se ex. http://www.autohotkey.com/board/topic/95823-send-email-through-gmail-using-mailsend/

Tack för svar. Det skulle kunna funka med email också men jag vill inte installera någon programvara på datorn

Skulle du tänka dig att installera någon programvara på en annan dator än den som ska övervakas?

Tänker att en annan dator ex. skickar ping och vid svar så skickas rapport.

Edit: (fast förmodligen kan det krävas något program ändå, i den övervakande datorn, som svarar på ett anrop..)

Annars måste man kolla om routern/en annan router klarar av att skickar statusmeddelanden.

Min router är en NETGEAR Switch Netgear 8-port GS108GE, ingen avancerad historia.

http://www.webbshoppen.se/PartDetail.aspx?q=p:931001

Det kanske går att sätta en mätare eller dyl på strömdosan? Nån liten plugg att sätta dit så att man ser när strömmen slås på.

Jag kollade just med Tele2, deras Tele2 Home Gateway har ingen fjärrövervakning, tyvärr. Kunde bara spärra http-adresser.

Kanske går det att mäta wifiaktiviteten i mitt hem med nån sensor, när gateway'en startas?

Ehh? Din router är ingen router utan en switch..

Vill du bara få en visning när datorn har startats men att den visningen kan kontrolleras i efterhand?

Eller vill du få ett "larm" till din mobil när datorn startats?

Ehh? Din router är ingen router utan en switch..

Vill du bara få en visning när datorn har startats men att den visningen kan kontrolleras i efterhand?

Eller vill du få ett "larm" till din mobil när datorn startats?

Jag vill egentligen kunna styra när en dator slås på. Dels få ett larm via sms (eller eventuellt mail) och så att jag sedan kan stänga av den datorn. Eller helt enkelt förhindra att datorn slås på under vissa klockslag

Är det inte enklare att fokusera på den senare delen, att förhindra användning vissa tider?

Är det användning av datorn i allmänhet eller är det användning av "internet" som är primärt?

Går kanske att se till att datorn bara får åtkomst via en router som har en sådan spärr inbyggd..

Är det inte enklare att fokusera på den senare delen, att förhindra användning vissa tider?

Är det användning av datorn i allmänhet eller är det användning av "internet" som är primärt?

Går kanske att se till att datorn bara får åtkomst via en router som har en sådan spärr inbyggd..

Den senare förslaget vore klart bäst. Det handlar om att begränsa användning av datorn i allmänhet.

Ok. Tydliga regler kanske i första hand  ;)

Om ingen programvara tillåts installeras på aktuell dator blir det svårt..

Låt säga att det går att detektera att datorn är igång, via ex. svar på ping från annan dator i nätverket så kommer det ju ändå att bli svårt att stänga av datorn på avstånd.

• 2 weeks later...

Jag löste saken genom att logga in på min router istället, via webbläsaren. Sedan använda routerns inbyggda funktion Schedule för att schemalägga de dagar o tider som datorn kan få access till internet. Bara att skriva in några nyckelord och siffror som man vill blocka, och Apply. Fanns även en funktion där jag kan få ett mail varje timme om någon försöker komma åt en blockad sida. Funkar finfint!

Man kunde även välja ipadresser på vilka datorer som inte skall blockas/exkluderas i blockningen t ex min egen laptop.

Jag löste saken genom att logga in på min router istället, via webbläsaren. Sedan använda routerns inbyggda funktion Schedule för att schemalägga de dagar o tider som datorn kan få access till internet. Bara att skriva in några nyckelord och siffror som man vill blocka, och Apply. Fanns även en funktion där jag kan få ett mail varje timme om någon försöker komma åt en blockad sida. Funkar finfint!

Man kunde även välja ipadresser på vilka datorer som inte skall blockas/exkluderas i blockningen t ex min egen laptop.

Perfekt!

Berätta gärna vilken router (inte switch) du har.

Spelar han mycket så det påvekar studierna?

Annars, så slutar man spela självmant efter ett tag

Tyvärr ser det inte ut så, han fick en kursvarning för ett par veckor sedan. Ogillar starkt att övervaka, tycker inte alls om den idén ..

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...