Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Dator att skapa musik på


Trollet85

Rekommendera Poster

Hej!

Jag vill ha en bärbar dator som man kan skapa musik på och som är rätt billig, ingen Mac.

Gärna en SSD, men går bra med en stor mekanisk hårddisk om det är billigare.

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En tumregel när det gäller datorer för musikproduktion är att du har mycket minne, stor hårddisk och ett ljudkort som stödjer asio. Asio är en metod för att minska latency vid in- och uppspelning.

 

Jag är inte helt hundra på att ett genomsnittligt inbyggt ljudkort i en laptop har stöd för asio. Jag såg något på youtube om något som heter asio for all eller liknande som jag tror kan lösa det åt dig. Men du måste kanske skaffa ett externt ljudkort som använder usb eller firewire. Firewire är antagligen att föredra.

 

Men för att spara pengar så börja med att kolla på datorer med så mycket minne som möjligt i din prisklass och så kan du komplettera med ljudkort vid senare tillfälle.

 

Annars har den här datorn ett handtag så den kan ju på sätt och vis räknas som bärbar :D

http://orangeopc.com/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musikfiler i okomprimerat och icke-förstörande format har en tendens att bli rätt stora i jämförelse med ett förstörande komprimeringsformat (där viss information försvinner) som tex. mp3.

Det beror ju på hur mycket musik och annat som du tänker skapa/lagra, men 500GB låter för lite.

 

Du bör kanske samtidigt också se till att spara undan dina alster på extern disk tex. att säkerhetskopiera till en USB-disk som du bara kopplar in när du skall säkerhetskopiera, så du inte riskerar att allting försvinner vid ev. hårddisk krasch, för en hårddisk har begränsad livslängd och man vet aldrig när en sådan ger upp.

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De program jag ska köra kräver inte mycket prestanda, jag kan köra dem på min gamla Windows XP-dator utan lagg, och den har bara 2,75 GB ram och en hårddisk på 250 GB. Jag ska också ha den till skolarbete men det är inga problem eftersom de flesta datorer ute på marknaden idag funkar med Office-sviten.

 

// Trollet85

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan man köra Office i webbläsaren nu för tiden så på det viset kan du faktiskt spara plats på din dator för din musik.

 

Det enda officeprogram jag har installerat just nu är OneNote. Word och Excel kör jag i webbläsaren.

 

Vad är det för musikprogram du använder förresten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom kan man köra Office i webbläsaren nu för tiden så på det viset kan du faktiskt spara plats på din dator för din musik.

 

Det enda officeprogram jag har installerat just nu är OneNote. Word och Excel kör jag i webbläsaren.

 

Vad är det för musikprogram du använder förresten?

Jag har redan en licens för Office som jag kan använda och jag använder FL Studio 11, NI Massive och Nexus och medföljande effekter i FL Studio 11.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...