Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Mozilla Firefox


pinglan100

Rekommendera Poster

Hej.

Har nu bestämt mig för att använda ovan webläsare.

Men varför ska det vara så svårt o spara samma flikar som öppnas autmatiskt.

Tack på förhand.

Har läst på hjälpavsnitt men blir inte klokare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte riktigt om jag förstår din fråga men som jag tolkar den blir svaret att du lägger in de sidorna i Mina favoriter (Bookmarks om du valt engelska, som jag har gjort). För att lägga in en sida i Mina favoriter klickar du på stjärnan i adressfältet på den sida du vill spara.

 

Sedan, om du skulle vilja det, är det lätt som en plätt att ta bort den sida du vill från favoriterna genom att välja Ordna (Organize) när du gått in på dina Osorterade bokmärken - se stycket nedanför. Ordna -> markera den länk du vill ta bort -> Välj Ta bort.

 

På Mozilla Firefox engelska startsida (med Google Search) finns Bookmarks längst ner (Downloads, Bookmarks, History, Add-ons, Sync, Settings). Klickar jag på den får jag upp en ruta där det står i vänsterspalten: History, Downloads, Tags, All Bookmarks (markerat eftersom det är det jag klickat på) med underrubrikerna Bookmarks Toolbar, Bookmarks Menu, Senaste bokmärken... Unsorted Bookmarks (Osorterade bokmärken).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Har nu bestämt mig för att använda ovan webläsare.

Men varför ska det vara så svårt o spara samma flikar som öppnas autmatiskt.

Tack på förhand.

Har läst på hjälpavsnitt men blir inte klokare.

Vet inte heller riktigt vad du menar men tror att du menar följande:

 

Du har flera flika öppna och stänger Firefox.

När du öppnar Firefox igen vill du att alla flikar som du hade vid stängning öppnas igen.

Om så är fallet, gör så här:

 

Starta Firefox.

I adressfältet skriver du följande:

 

about:config

 

och trycker på Enter/Retur-knappen.

 

Nu öppnas Firefox konfigureringsmeny.

 

Leta upp följande:

 

browser.showQuitWarning

 

Värdet för detta är sannolikt satt till "false".

 

Markera browser.showQuitWarning

 

högerklicka och välj i menyn "Växla".

 

Värdet för strängen bör nu ändras till "true".

 

Stäng Firefox och starta Firefox igen.

 

Öppna några flikar.

 

När du nu stänger Firefox kommer du att få frågan om du vill stänga alla flikar eller om du vill spara dem innan du stänger Firefox.

Nästa gång du startar Firefox kommer alla flikar du valde att spara vid stängningen att öppnas igen.

 

Är det detta du menar?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att vara korrekt.

 

Verktyg-Inställningar, och så ställa in enligt bilden vid, När Firefox startar.

 

Då kommer Firefox ihåg flikarna och vilka webbsidor som varje flik hade sist du använde Firefox.

 

Du vet att du kan ha i princip hur många flikar som helst igång samtidigt, och Firefox kommer ihåg alla dessa, om ovanstående är rätt inställt.

post-13429-0-99798100-1391901737_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I min Firefox finns dessa inställningar:

 

attachicon.gifFirefox-inställningar_001.png

Hej Miakael o tack för ditt svar.

Nu har jag följt ditt svar o det fungerar bra.

Tack än en gång.

Nu undrar jag om jag även kan ställa in ex. när jag fyllt i användarnamn att jag ej behöver göra det varje gång..kan det heta koplettarea autoomatiskt o vart ställer jag in det i så fall.

Tack på förhand.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu undrar jag om jag även kan ställa in ex. när jag fyllt i användarnamn att jag ej behöver göra det varje gång..kan det heta komplettera automatiskt o vart ställer jag in det i så fall.

 

Nej, något sådant alternativ har jag inte hittat i Firefox inställningsmöjligheter. Vad som finns är att dina lösenord sparas om du vill det. Under Verktyg - Inställningar > Säkerhet kan du under Lösenord bocka i att du ska komma ihåg lösenordet för webbplatser.

 

Däremot finns det ett Komplettera automatiskt-alternativ i Internet Explorer: Internetalternativ > Innehåll > Komplettera automatiskt > Inställningar > Bocka i Formulär, Användarnamn och lösenord för formulär. (" Fråga mig innan lösenord sparas" är redan ibockat och gråat hos mig, antagligen för att Internet Explorer, med rätta, har det som en säkerhetsåtgärd.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter inte vid en dator med Firefox just i skrivande stund men det finns ju en uppsjö med tillägg till Firefox. Borde finnas någon fungerande "Robo Form" där.

Ska leta senare om ingen hittar före mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klicka på Verktyg-Inställningar-Sekretess. Där det står "Firefox kommer att spara historik", klickar du på pilen och väljer "Använda anpassade inställningar för historik". Sedan finns alternativ du kan markera,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha bocka i "Spara det som skrivs in i formulär och i Sökfältet" under Sekretess alltså!

Det finns mer att läsa om det alternativet här, Pinglan:

https://support.mozilla.org/sv/kb/Inst%C3%A4llningarf%C3%B6nstret%20-%20Sekretess

och här, dessvärre bara på engelska:

https://support.mozilla.org/sv/kb/control-firefox-automatically-fills-in-forms

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...