Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kommer inte åt hårddisk


stjo57

Rekommendera Poster

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.

Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.

Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.

När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.
Enheten är inte klar".

 

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.

Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.

 

I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.se/DBS3D/screenshot-17h-36m-50s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 63
  • Skapad
  • Senaste svar

Så vitt jag kunde se från bilden (ladda gärna upp bilder direkt i forumet i stället för till någon annan webbplats) så saknas texten NTFS på D: och F:, dvs de har förlorat viss partitionsinformation, att de är formaterade i NTFS. Du kan pröva om MiniTool Partition Recovery kan hjälpa dig att skriva tillbaks den informationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.

Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.

Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.

När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.

Enheten är inte klar".

 

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.

Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.

 

I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.se/DBS3D/screenshot-17h-36m-50s

Prova att byta enhetsbeteckning på diskarna. Ibland räcker det.

För att byta enhetsbeteckning gör så här:

 

Starta Diskhantering, så som du gjort när du tog skärmdumpen.

Markera den partition på hårddisken du vill ändra. Finns det bara en partition på hårddisken markerar du den.

Högerklicka och i menyn väljer du "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar".

I fönstret du får väljer du "Ändra" och där kan du byta enhetsbeteckning.

Spara och starta om datorn.

 

Kontrollera om du får åtkomst till diskarna nu.

 

Om du inte får kontakt kan du kontrollera diskarna med hjälp av ett kommando i Kommandotolken. Vet du hur man använder kommandotolken kan du prova att köra "chkdsk" för att låta Windows kontrollera om det finns något fel på diskarna.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vitt jag kunde se från bilden (ladda gärna upp bilder direkt i forumet i stället för till någon annan webbplats) så saknas texten NTFS på D: och F:, dvs de har förlorat viss partitionsinformation, att de är formaterade i NTFS. Du kan pröva om MiniTool Partition Recovery kan hjälpa dig att skriva tillbaks den informationen.

Men de har ju fungerat innan...?

Kan de förlora det bara sådär menar du?

Jag har massor av filer på F så ska jag försöka formatera den så måste jag rädda dom först eller hur?

 

Problemet kom för några dagar sedan och det enda speciella jag vet att jag gjorde just då va att jag öppnade Skydrivemappen och gjorde en synk. mot molnet Skydrive. Har dock avinstallerat Skydrive nu för att se om det blev någon skillnad men det hjälpte inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att byta enhetsbeteckning på diskarna. Ibland räcker det.

För att byta enhetsbeteckning gör så här:

 

Starta Diskhantering, så som du gjort när du tog skärmdumpen.

Markera den partition på hårddisken du vill ändra. Finns det bara en partition på hårddisken markerar du den.

Högerklicka och i menyn väljer du "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar".

I fönstret du får väljer du "Ändra" och där kan du byta enhetsbeteckning.

Spara och starta om datorn.

 

Kontrollera om du får åtkomst till diskarna nu.

 

Om du inte får kontakt kan du kontrollera diskarna med hjälp av ett kommando i Kommandotolken. Vet du hur man använder kommandotolken kan du prova att köra "chkdsk" för att låta Windows kontrollera om det finns något fel på diskarna.

 

Åge

 

Prova att byta enhetsbeteckning på diskarna. Ibland räcker det.

För att byta enhetsbeteckning gör så här:

 

Starta Diskhantering, så som du gjort när du tog skärmdumpen.

Markera den partition på hårddisken du vill ändra. Finns det bara en partition på hårddisken markerar du den.

Högerklicka och i menyn väljer du "Ändra enhetsbeteckning och sökvägar".

I fönstret du får väljer du "Ändra" och där kan du byta enhetsbeteckning.

Spara och starta om datorn.

 

Kontrollera om du får åtkomst till diskarna nu.

 

Om du inte får kontakt kan du kontrollera diskarna med hjälp av ett kommando i Kommandotolken. Vet du hur man använder kommandotolken kan du prova att köra "chkdsk" för att låta Windows kontrollera om det finns något fel på diskarna.

 

Åge

Det går inte att byta. När jag försöker så kommer det upp "Felaktig parameter".

Hur gör jag i Kommandotolken för att byta från C:\Windows\System32?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.

Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.

Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.

När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.

Enheten är inte klar".

 

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.

Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.

 

I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.se/DBS3D/screenshot-17h-36m-50s

 

Jag kan ju nämna också att när jag tittar i Enhetshanteraren så ser det normalt ut. Jag kan högerklicka på diskarna och få fram aktuella menyer.

När jag i Utforskaren försöker högerklicka på enheterna så kommer jag inte alls in i dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett konstigt problem.

Helt plötsligt kommer jag inte åt dels min externa hårddisk och dels en partition på min interna hårddisk.

Datorn är nästan ny (3 veckor) och den externa hårddisken är ett par år men brukar funka utan problem.

Jag har lossat och flyttat USB-kabel till den externa och startat om datorn osv. Åtskilliga gånger.

När jag försöker komma åt diskarna kommer felmeddelandet:

"F:\ är inte tillgänglig.

Enheten är inte klar".

 

Jag har kört scanningprogram som CCleaner och Malwarebytes ifall jag skulle ha fått något på datorn men det visar inget.

Den externa hårddisken fungerar när jag kopplar in den direkt till TV:n.

 

I diskhanteringen ser det ut så här, inget anmärkningsvärt, det är D och F som jag inte kommer åt.

http://forumbilder.se/DBS3D/screenshot-17h-36m-50s

Provade med att försöka formatera den interna, D, men det gick inte för den är "offline". Vad menas med det det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men de har ju fungerat innan...?

Kan de förlora det bara sådär menar du?

Jag har massor av filer på F så ska jag försöka formatera den så måste jag rädda dom först eller hur?

 

Problemet kom för några dagar sedan och det enda speciella jag vet att jag gjorde just då va att jag öppnade Skydrivemappen och gjorde en synk. mot molnet Skydrive. Har dock avinstallerat Skydrive nu för att se om det blev någon skillnad men det hjälpte inte.

Ibland händer det saker med en dator som man inte förstår varför det händer. Det är mycket svårt att förklara allt. Det gäller i synnerhet när man själv inte är närvarande och använder datorn.

Något har uppenbart hänt med dina hårddiskar. Har du information på dem som du inte vill bli av med skall du absolut inte formatera dem.

 

Det går inte att byta. När jag försöker så kommer det upp "Felaktig parameter".

Hur gör jag i Kommandotolken för att byta från C:\Windows\System32?

För att byta disk i Kommandotolken räcker det med att du skriver in enhetsbeteckningen på disk du önskar byta till. Vill du byta till disk F skriver du:

 

F:

 

och trycker på Enter/Retur-knappen. Då byter du disk.

 

För att kontrollera en annan disk med hjälp av Checkdisk, chkdsk, kan du skriva så här:

 

chkdsk F:

 

Då kontrolleras F-disken från C:\.

 

Jag kan ju nämna också att när jag tittar i Enhetshanteraren så ser det normalt ut. Jag kan högerklicka på diskarna och få fram aktuella menyer.

När jag i Utforskaren försöker högerklicka på enheterna så kommer jag inte alls in i dem.

 

 

Provade med att försöka formatera den interna, D, men det gick inte för den är "offline". Vad menas med det det?

Om din disk är "Offline" betyder det att disken inte längre är aktiverad att vara med i systemet. För att få den "Online" igen, gör följande:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som är "Offline" och ger dem nummer M0, M1, M2, M3 och så vidare. Notera vilket nummer som din disk har som är "Offline".

 

Om till exempel disk nr. 1 är "Offline" skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande:

 

online

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

list disk

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Kontrollera att disken du vill skall vara aktiv är markerad som aktiv igen. Den disk du befinner dig på är markerad med en lite asterisk före disknumret, t.ex.

 

* Disk nr 1

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken "Online" igen.

 

Avsluta DISKPART genom att skriva följande:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ibland händer det saker med en dator som man inte förstår varför det händer. Det är mycket svårt att förklara allt. Det gäller i synnerhet när man själv inte är närvarande och använder datorn.

Något har uppenbart hänt med dina hårddiskar. Har du information på dem som du inte vill bli av med skall du absolut inte formatera dem.

 

För att byta disk i Kommandotolken räcker det med att du skriver in enhetsbeteckningen på disk du önskar byta till. Vill du byta till disk F skriver du:

 

F:

 

och trycker på Enter/Retur-knappen. Då byter du disk.

 

För att kontrollera en annan disk med hjälp av Checkdisk, chkdsk, kan du skriva så här:

 

chkdsk F:

 

Då kontrolleras F-disken från C:\.

 

 

 

Om din disk är "Offline" betyder det att disken inte längre är aktiverad att vara med i systemet. För att få den "Online" igen, gör följande:

 

Skriv cmd i sökfältet vid Start i Windows 7.

När cmd.exe syns, markera namnet och högerklicka.

Välj "Kör som Administratör".

I Kommandotolken skriver du följande:

 

DISKPART

 

Tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Skriv följande:

 

list disk

 

och tryck på Enter/Retur-knappen.

 

Kommandotolken visar nu vilken eller vilka diskar som är "Offline" och ger dem nummer M0, M1, M2, M3 och så vidare. Notera vilket nummer som din disk har som är "Offline".

 

Om till exempel disk nr. 1 är "Offline" skriver du följande:

 

select disk 1

 

och tryck på Retur/Enter-knappen. Du får besked om att disk 1 är den valda disken.

 

Skriv följande:

 

online

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Skriv följande när ovanstående kommando är klart:

 

list disk

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Kontrollera att disken du vill skall vara aktiv är markerad som aktiv igen. Den disk du befinner dig på är markerad med en lite asterisk före disknumret, t.ex.

 

* Disk nr 1

 

Se om det här kan hjälpa dig att få disken "Online" igen.

 

Avsluta DISKPART genom att skriva följande:

 

exit

 

och tryck på Retur/Enter-knappen.

 

Återkom med resultatet.

 

Åge

Ok....

När jag kör chkdsk D resp. F så går det inte, det står:

The drive, the path, or the file name is not valid.

 

När jag kör Diskpart och listdisk så visas att både den interna D och den externa F INTE är offline, det står online på båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok....

När jag kör chkdsk D resp. F så går det inte, det står:

The drive, the path, or the file name is not valid.

 

När jag kör Diskpart och listdisk så visas att både den interna D och den externa F INTE är offline, det står online på båda.

När du kör chkdsk är det vktigt att du har med kolon efter enhetsbeteckningen.

Du skall således inte använda

 

D

 

eller

 

F

 

utan

 

D:

 

och/eller

 

F:

 

Gör du det?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du kör chkdsk är det vktigt att du har med kolon efter enhetsbeteckningen.

Du skall således inte använda

 

D

 

eller

 

F

 

utan

 

D:

 

och/eller

 

F:

 

Gör du det?

 

Åge

Ok nu har jag kört med kolon och då står det:

"The type of the file system is RAW.

CHKDSK is not available for RAW drives".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har läst lite om detta med RAW-diskar nu. Har aldrig hört talas om detta innan och har aldrig varit med om det heller trots att jag har haft dator i 18 år. Och att det samtidigt händer i både den ena partionen på den interna hd och på den externa hd låter ju helt otroligt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är en filsystemskrasch. Orsaken till kraschen kan vara felaktig avstängning eller strömavbrott eller glappkontakt i diskens strömtillförsel. För att rädda datat bör du allra först göra en avbild av partitionen på en annan disk. Sedan återställer du data från avbilden med ett dataåterställningsprogram (t.ex GetDataBack). När datat är räddat skapar du ett nytt filsystem (formaterar) på partitionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som hänt är en filsystemskrasch. Orsaken till kraschen kan vara felaktig avstängning eller strömavbrott eller glappkontakt i diskens strömtillförsel. För att rädda datat bör du allra först göra en avbild av partitionen på en annan disk. Sedan återställer du data från avbilden med ett dataåterställningsprogram (t.ex GetDataBack). När datat är räddat skapar du ett nytt filsystem (formaterar) på partitionen.

Filsystemkrasch på både en partion på den interna hd samtidigt som på den externa hd är ju helt otroligt.

Datorn är nästan helt ny och på den interna partionen har jag inga filer alls. Rättas det till om jag kör Recovery?

Den externa är ju en annan sak, där har jag massor av filer. Men dom filerna ser jag ju om jag kopplar in hd till min DVD-spelare med USB-uttag, hur är det möjligt? Och hur kan  jag rädda dom?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAW hade en kollegas externa disk blivit.

Han körde programmet Testdisk och återskapade de filer han behövde.

Efter detta testade vi med AOMEI Partition Assistant som återställde disken på några sekunder..

Onödigt (timtals) arbete med Testdisk således men hade inte detta arbete lagts ner hade det väl skitit sig fullständigt med AOMEI ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

RAW hade en kollegas externa disk blivit.

Han körde programmet Testdisk och återskapade de filer han behövde.

Efter detta testade vi med AOMEI Partition Assistant som återställde disken på några sekunder..

Onödigt (timtals) arbete med Testdisk således men hade inte detta arbete lagts ner hade det väl skitit sig fullständigt med AOMEI ;)

Du menar att man rädda filerna även genom att bara köra AOMEI Partition Assistant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade nu igen att koppla den externa till TV:n och jag kan öppna alla filerna så det kan väl inte filsystemet vara kraschat i den?

Kan det vara så att filsystemet har kraschat i den ena partionen i den interna hd och att detta på något sätt gör att jag inte kommer åt den externa....?

 

C-partionen funkar helt normalt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Filsystemkrasch på både en partion på den interna hd samtidigt som på den externa hd är ju helt otroligt.

Datorn är nästan helt ny och på den interna partionen har jag inga filer alls. Rättas det till om jag kör Recovery?

Den externa är ju en annan sak, där har jag massor av filer. Men dom filerna ser jag ju om jag kopplar in hd till min DVD-spelare med USB-uttag, hur är det möjligt? Och hur kan  jag rädda dom?

Om du ser filerna när du kopplar in diskarna via USB-uttaget till din DVD-spelare, har du provat att koppla dina diskar till en annan dator?

Det kanske kan fungera.

 

 

Vad du också kan göra med den interna disken är att koppla den till en SATA-USB-konverterare. Då kan du ansluta den interna disken som en extern.

En sådan enhet kan vara den här:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969196

 

Notera också att Cecilia i ett tidigare inlägg i denna tråd föreslagit MiniTools Partition Recovery. Ett program som också kan hjälpa till med återställandet av din disk.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser filerna när du kopplar in diskarna via USB-uttaget till din DVD-spelare, har du provat att koppla dina diskar till en annan dator?

Det kanske kan fungera.

 

 

Vad du också kan göra med den interna disken är att koppla den till en SATA-USB-konverterare. Då kan du ansluta den interna disken som en extern.

En sådan enhet kan vara den här:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969196

 

Notera också att Cecilia i ett tidigare inlägg i denna tråd föreslagit MiniTools Partition Recovery. Ett program som också kan hjälpa till med återställandet av din disk.

 

Åge

Nej jag har inte testat till annan dator men får göra det.

Vad menar du med att jag ska ansluta den interna som extern? Det är ju bara ena partionen som krånglar, den andra använder jag. Jag har inga filer på den felaktiga partitionen.

 

Jag håller på att installera MiniTools Partition Recovery nu och vid installationen får jag meddelandet:

"CAUTION: Never install the software on the drive that contains lost data. This may cause disk overwrite and permanent data loss."

 

Då måste jag väl kunna installera den på den fungerande partitionen C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du ser filerna när du kopplar in diskarna via USB-uttaget till din DVD-spelare, har du provat att koppla dina diskar till en annan dator?

Det kanske kan fungera.

 

 

Vad du också kan göra med den interna disken är att koppla den till en SATA-USB-konverterare. Då kan du ansluta den interna disken som en extern.

En sådan enhet kan vara den här:

 

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=969196

 

Notera också att Cecilia i ett tidigare inlägg i denna tråd föreslagit MiniTools Partition Recovery. Ett program som också kan hjälpa till med återställandet av din disk.

 

Åge

Jag tror jag ska försöka få ordning på den interna partitionen först, filerna på den andra ligger ju uppenbarligen kvar.

Kommer den interna att rätta till sig om jag kör fabriksåterställning eller det påverkar inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag ska försöka få ordning på den interna partitionen först, filerna på den andra ligger ju uppenbarligen kvar.

Kommer den interna att rätta till sig om jag kör fabriksåterställning eller det påverkar inte?

 

Eftersom du inte har något på den interna partitionen, kan du bara formatera den och välja NTFS som filsystem. Fabriksåterställning behöver du inte göra.

 

Externa diskar kan få filsystemet RAW om man inte använder sig av funktionen "Säker borttagning av maskinvara". 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att man rädda filerna även genom att bara köra AOMEI Partition Assistant?

Svarar Nej på det eftersom det nog inte går att svara generellt Ja på den frågan.

AOMEI har hjälpt mig en gång och kollegan en gång men det är ju långt ifrån säkert att detta skulle hjälpa dig bara för det.

I båda "våra" fall hade vi säkerställt att en total dataförlust inte skulle göra något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du inte har något på den interna partitionen, kan du bara formatera den och välja NTFS som filsystem. Fabriksåterställning behöver du inte göra.

 

Externa diskar kan få filsystemet RAW om man inte använder sig av funktionen "Säker borttagning av maskinvara". 

Det går inte att formatera den för den är "offline". Men den var ju "online" i Kommandotolken. Jag kommer inte åt den, det var därför jag tänkte på Fabriksåterställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går inte att formatera den för den är "offline". Men den var ju "online" i Kommandotolken. Jag kommer inte åt den, det var därför jag tänkte på Fabriksåterställning.

Så du får inte upp några alternativ alls om du högerklickar på D: i Diskhantering?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du får inte upp några alternativ alls om du högerklickar på D: i Diskhantering?

Jo jag får upp en meny som Öppna, Utforska, Ändra emhetsbeteckning och sökvägar, Formatera. Ta bort volym och Egenskaper plus ett par nedtonade menyer men man kan inte göra något när man väljer ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...