Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Problem efter uppdatering till 8.1


PCsnubben

Rekommendera Poster

Efter uppdatering till 8.1  står det bara att datorn har stängts av felaktigt.

 

Datorn startades inte korrekt, starta om för att göra en startreparation.

Efter omstart står det bara likadant igen...

 

Under Avancerade alternativ verkar bara Felsök vara det man kan tänka sig kan lösa problemet.

 

Men under Felsök finns bara

Återställ helt  (förlorar alla privata filer)
Återställ delvis (behåller vissa privata filer)

Avancerade Alternativ... igen nr 2...

 

Under Avancerat nr 2 finns fler alternativ.

Commadopromt (där körde jag chkdsk /r utan någon skillnad)

Reparera  Startinställningar (den försöker reparera länge.... , startar om och tillbaka på samma ställe igen)

 

Vad gör jag nu ?

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter uppdatering till 8.1  står det bara att datorn har stängts av felaktigt.

 

Datorn startades inte korrekt, starta om för att göra en startreparation.

Efter omstart står det bara likadant igen...

 

Under Avancerade alternativ verkar bara Felsök vara det man kan tänka sig kan lösa problemet.

 

Men under Felsök finns bara

Återställ helt  (förlorar alla privata filer)

Återställ delvis (behåller vissa privata filer)

Avancerade Alternativ... igen nr 2...

 

Under Avancerat nr 2 finns fler alternativ.

Commadopromt (där körde jag chkdsk /r utan någon skillnad)

Reparera  Startinställningar (den försöker reparera länge.... , startar om och tillbaka på samma ställe igen)

 

Vad gör jag nu ?

Uppdatering från Windows 8 till Windows 8.1 går inte alltid smärtfritt. Tro mig! Jag har ägnat mycket tid åt problematiska datorer som krånglar med denna uppdatering.

En lösning som jag fann är den här:

 

Om du flyttar musmarkören till högra sidan får du upp ett menyfönster.

I det fönstret klickar du på "Sök".

Skriv "Kommandotolk" (utan hartassar) och se om du kan finna Kommandotolken.

Om du gör det skall du längste ned på skärmen kunna se alternativet "Kör som Administratör". Välj detta.

När Kommandotolken väl öppnats skriver du in följande, exakt som jag skrivit:

 

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

 

Därefter trycker du på "Enter" (även kallad "Retur") - knappen. Vänta tills kommandot jobbat färdigt, vilket kan ta upp till 5-7 minuter.

 

Skriv in följande kommando och tryck än en gång på Retur/Enter - knappen

 

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

 

Precis som tidigare väntar du tills datorn är klar med körningen. Det kan ta 5-8 minuter.

 

När det är klart skriver du:

 

Exit

 

och trycker på Retur. Kommandotolken stängs.

 

Starta om datorn.

Stäng av brandväggen i din dator och kör Windows 8.1-uppdateringen igen.

 

Om det fungerar och när uppdateringen är klar kommer du så småningom till konfigureringen av ditt konto. Där kan datorn stanna upp. Den kan stå och tugga i evighet. Det sker om du har skapat ett lokalt konto på datorn.

Av någon anledning ger det problem vid uppdateringen till Windows 8.1. Det enligt min erfarenhet.

Om det sker, stryp datorn och starta om den igen.

Det kan göra att datorn startar upp och ger meddelandet "Kunde inte konfigurera användarkonto.Fortsätter med lokalt konto".

 

Därefter kommer uppdateringen att installeras i sin helhet.

 

Testa detta och återkom med resultatet.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix...

 

Inget menyfönster kommer upp oavsett var man flyttar muspekaren.

 

Däremot kan jag gå till Avancerade 2 och välja command promt. (Kommandotolk)

 

Men om jag där försöker använda något av alternativen blir det Error..

dism.exe ligger normalt i c:\windows\system32

Så jag ställer mig i den mappen och kör

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Scanhealth

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth

 

Får Error 50 med båda.

"Dism does not support servicing Windows PE with the /online option"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du gjort någon anpassning av ditt Windows 8. Min dator med Windows 8 får jag en meny i högerkanten när jag för musen dit.

Så sker även på min särbos dator med Windows 8 liksom min svågers och en arbetskamrat. Om du anpassat ditt Windows 8 på ett specifik sätt kan du ha tagit bort den funktionen. Den finns som standard.

 

Jag bifogar tre bilder.

Den första visar min dators menyfält när jag för musen till högerkanten. Då dyker menyn upp och fälls ut åt vänster in mot skärmen.

 

Bild två visar vad som sker när jag skriver in " ko " i sökfältet.

 

Bild nummer tre visar de val som finns längst ned på skärmen när jag markerat "Kommandotolken" och högerklickar på musen.

 

Skälet till att du inte får kommandona att fungera beror på att du inte kör Kommandotolken som Administratör.

Jag har provat att starta Kommandotolken utan valet "Kör som Administratör" och då får jag det inte heller att fungera.

 

Du måste således se till att du verkligen kör Kommandotolken som Administratör.

 

Har du problem med att få detta att fungera kan du installera StartMenu8 eller liknande program. Då skapas en "Startknapp" som motsvarar den som finns i Windows 7.

Där hittar du lätt sökfältet och kan på ett enkelt sätt starta Kommandotolken som administratör.

 

Jag använder Iobits program "Startmenu8" då jag funnit det programmet passa mig bäst. Det finns en uppsjö av sådana program och jag vill inte påstå att Iobist program är bäst. Det passar mig bäst.

Det går att hämta här:

 

http://www.iobit.com/iobitstartmenu8.php

 

Hjälper bilderna dig? Jag skapade dem kort innan jag gjorde detta inlägg.

 

Åge

post-118752-0-83479600-1391979303.jpg

post-118752-0-09440500-1391979667_thumb.jpg

post-118752-0-05617500-1391979673_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag missade att visa hur det ser ut när jag för musen till högerkanten.

Bifogad bild visar detta.

 

Du måste kunna få samma funktion på din dator om du inte gjort egna anpassningar där du tagit bort funktionen.

 

Åge

post-118752-0-55340200-1391980384_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, självklart skulle jag få fram det du visar om Windows startar som den ska.

 

Men det är just det som är problemet, att den inte gör det.

 

Så det finns inga menyer alls.

 

Jämför med hur det ser ut i Felsäkert läge.

 

Alternativen där fungerar dock inte, jag har provat alla.

 

Har nu även testat detta, utan att det blir någon skillnad.

http://support.microsoft.com/kb/2823223

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du startar upp i läget där du kan återställa Windows 8 genom återställningsvalet?
Vad jag tänker på är återställning till "fabriksinställningar".

 

Valet där finns att återställa Windows utan att det påverkar dina filer.

Jag föreslår att du ändå säkerhetskopierar dina filer först.

Du kan göra det med en skiva som är startbar eller genom att koppla in disken på en annan dator.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som händer beskrivs rätt bra på denna länk:
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/how-the-windows-8-automatic-repair-feature-works/

 

Jag testade förslagen där också, utan framgång.

 

Och jag har även testat att köra en (snäll) systemåterställning, dvs första alternativet, som inte tar bort alla filer (Återställ delvis)

Men det blir ingen skillnad då heller, samma skärm visas ändå vid start.

 

Loggfilen SrtTrail.txt visar bara att ett flertal att reparera gjorts, inget om själva felet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som händer beskrivs rätt bra på denna länk:

http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/how-the-windows-8-automatic-repair-feature-works/

 

Jag testade förslagen där också, utan framgång.

 

Och jag har även testat att köra en (snäll) systemåterställning, dvs första alternativet, som inte tar bort alla filer (Återställ delvis)

Men det blir ingen skillnad då heller, samma skärm visas ändå vid start.

 

Loggfilen SrtTrail.txt visar bara att ett flertal att reparera gjorts, inget om själva felet.

Tack för länken!  :thumbsup:

 

Har du funderat på att köra en komplett återställning?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det blir nog det som en sista utväg, men först ska jag kopiera alla användardata.

 

Jag är dock inte säker på att en komplett återställning kommer att ändra något, så jag "ser fram emot" en total ominstallation....

 

Frågan är då...

Var hittar jag en Windows 8.1 installations DVD (ISO) ?

Jag har bara 8.0 och då måste man ju uppdatera iallafall.

 

Finns bara själva uppdateringen att hämta ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag skrev "komplett återställning" menade jag en ominstallation från Recoverydelen på din dator. Det innebär en "ren" installation där allt som finns raderas. Ber om ursäkt för min otydlighet.

 

Om du köpte din dator med Windows 8 förinstallerad kan du skapa ett USB-minne där du får hela återställningpartitionen på hårddisken kopierad till.

Du kan använda USB-minnet för att ominstallera din dator, även om du byter hårddisk i din dator.

Med återställningspartitionen i datorn kan du ominstallera datorn också.

 

Har du köpt en återförsäljarversion av Windows 8 kan du hämta en ISO-fil från Microsoft Store.

Har du köpt datorn med Windows 8 förinstallerad har du en så kallad OEM-version av Windows 8 och då fungerar det inte att hämta Windows 8 som ISO-fil. Inte legalt i alla fall.

 

Här kan du hämta Windows 8 och 8.1 om du har en återförsäljarversion (Retail).

 

http://windows.microsoft.com/sv-se/windows-8/upgrade-product-key-only

 

Det finns ett trick för att kunna hämta filen.

Har du Windows 8.0 nu skall du hämta båda filerna, dels den för Windows 8, dels den för Windows 8.1.

 

Följ sedan den här guiden hur du hämtar ISO-filen.

 

http://www.redmondpie.com/download-windows-8-iso-x86-x64-file-directly-from-microsoft/

 

Jag har inte retailversion av Windows 8.0, inte ens min upgraderingslicens till Windows 8.0 Pro går att använda för att hämta hem en ISO-fil.

Jag har dock lyckats få hem Windows 8.1 uppdateringsfiler ändå till min dator. Håller på att testa om det går att använda dem för att installera Windows 8.1 på min dator. På så sätt slipper jag att hämta den varje gång jag installerar om min dator.

 

Ännu är jag inte säker på att jag fått med alla filer. Skälet till det är att jag avbryter installationen i min dator vid olika tidpunkter och sedan letar upp alla filer i min dator som är nya. Samlar ihop dem för att skapa en komplett Windows 8.1 uppdateringsskiva.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, låter inte helt tillförlitligt, men berätta hur det gick sedan.

 

Jo, på denna laptop (som inte är min) finns ingen skiva från början och ingen återställningsmedia tillverkad av ägaren.

Inte heller Recoveryläget fungerar (det är en Toshiba Satellite så man ska hålla ner F8 vid start)

Jag har kollat att partitionerna finns där med Hirens och MiniXP, men går inte att få igång...

 

Ska se om det går att skicka efter återställningsmedia från Toshiba, annars återstår ren installation.

 

Idiotiskt med win8 på nyare datorer, det står varken version eller nyckel utanpå ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick återställningsskivorna från Toshiba.

Installerade om datorn, gick galant.

Uppdaterade alla uppdateringar.

Gick till Windows Store och satte igång uppdateringen till 8.1

 

Denna gång krashade inte datorn, men uppdateringen kunde inte utföras.

Så den backade tillbaka allt till Win8 igen.

Så jag sökte och fann att fler hade haft samma problem med just Toshiba.

Exempelvis här:
http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?threadID=74631
http://forums.computers.toshiba-europe.com/forums/thread.jspa?threadID=74738

Jag har följt guiden här >> http://www.toshiba.eu/innovation/generic/windows8_1-upgrade-stepbystep/
Men det fungerar inte ändå.'

Hur jag än gör, så backar den ändå tillbaka till Win8 efter ett antal omstarter.

Det ser lovande ut, inga felmeddelanden eller så, men efter efter sista omstarten så kommer ett meddelande att den börjar återställa till tidigare version.

Sedan är man tillbaka i Win8 igen...

 

Detta är ju löjligt !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag nu istället vill göra en ren installation, vilken Win8 ska jag använda som kan aktiveras med originalnyckeln?

 

Och var hämtar jag den ?

 

Jag har testat detta, http://goo.gl/dQjTlYmen det fungerar inte med nyckeln till en förinstallerad PC vad jag förstår (och jag har testat, det fungerade inte med denna laptop iallafall)

Däremot godkänns min egen Win8 Pro nyckel om jag testar.

Enligt informationen så ska man få en ISO nedladdad, men det verkar inte så.
Det står inte att "nedladdning" börjar , utan istället "installation", villket jag tycker låter som att den genast kommer att Installera när nedladdningen är klar, och det vill jag ju inte.

Speciellt inte med min egen nyckel som jag redan har i bruk på min egen laptop.....

Och min egen privata verison är Win8 Pro, jag vill ju hämta vanliga Win8.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda lagliga stället att ladda ner Windows 8/8.1 är från Microsofts sida och den godkänner inte OEM-nycklar.

 

Finns det fler program som kan avinstalleras än de som Toshiba listar?

Har du prövat med att uppgradera efter en så kallad ren start (clean boot) utifall att det vid normal start finns något igång som stör?

Har du kollat att det är senaste BIOS i datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis som du skriver så godkänns inte OEM nycklar för att ladda ner från Microsoft.

Men om man har rätt nyckel (Inte OEM) för Win8 i detta fall (inte Win8 Pro) så borde det fungera eller hur ?!
Då ska man väl kunna ladda ner både Win8 och Win8.1 ?!

- Ja, Bios är uppdaterat till senaste ver

- Med Clean Start, menar du Felsäkert Läge ?

I felsäkert läge går det inte att komma åt STORE ....
Får meddelande att kontot jag är inloggad med inte har åtkomst till den appen ...
Det finns ETT konto på datorn, och det har Adminrättigheter...

- Det finns en hoper Toshiba program som förmodligen kan avinstalleras.

(Men enligt Toshibas step by step, ska man inte behöva avinstallera mer än det de föreslår)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Microsoft har inte tänkt sig att man ska kunna ladda ner 8.1 med en nyckel för 8, men det går med lite trixande enligt några sidor jag har läst.

 

Ren start är inte riktigt detsamma som felsäkert läge, färre program är igång men mer av Windows jämfört med felsäkert läge.

Se http://support.microsoft.com/kb/929135/sv för en beskrivning.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Felsäkert läge är Felsäkert läge !

Enligt min skärmdump

 

Att avaktivera tjänster och autostartsobjekt är inte samma sak!

 

Men jag ska testa det också eftersom äkta Felsäkert Läge med nätverk inte fungerar.

post-9064-0-46906900-1392571731_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att dels stänga av allt utom Microsofts egna program (med msconfig), och jag avinstallerade även alla Toshibas program från datorn.

 

Har endast dessa kvar:

- Pekplattan, Synaptics

- Windows Driver Package- Realtek Semiconductor Corp RtkBtFilter Bluetooth (07/11/20122.3.13.3) 

Den sista är kvar bara för att den inte går att avinstallera !

Händer inget alls när man klickar avinstallera på den ...

 

Avinstallerade även drivers för wifi, och körde endast LAN enligt Toshibas step by step instruktion !

 

Fortfarande exakt samma problem !!

Den återgår till Win8...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nu testat att dels stänga av allt utom Microsofts egna program (med msconfig), och jag avinstallerade även alla Toshibas program från datorn.

 

Har endast dessa kvar:

- Pekplattan, Synaptics

- Windows Driver Package- Realtek Semiconductor Corp RtkBtFilter Bluetooth (07/11/20122.3.13.3) 

 

Den sista är kvar bara för att den inte går att avinstallera !

Händer inget alls när man klickar avinstallera på den ...

 

Avinstallerade även drivers för wifi, och körde endast LAN enligt Toshibas step by step instruktion !

 

Fortfarande exakt samma problem !!

Den återgår till Win8...

Om det är någon glädje för dig så kan jag berätta att det tog mig 12 timmar att lyckas med att installera Windows 8.1 i min särbos dator. 12 timmar med ett operativsystem från ett stort företag som borde se till att det skulle fungera bättre.

 

Internet är nedlusat med information om problem med uppdateringen till 8.1. Så många sidor och så många som har problem med detta borde föranleda Microsoft att släppa 8.1 för nedladdning som ISO-fil för alla som kan uppge en laglig licens.

 

Jag har en identisk dator som min särbo och jag tänkte jag skulle undvika samma problem med min som med hennes. Tänkte att jag skulle slippa ägna en massa timmar på att få 8.1 installerad i min dator. Mitt beslut blev således att ringa Microsofts Support. Anledningen var att jag fick ett svar från Microsofts support att de inte kunde lösa problemet via epost.

 

Sammanlagt har jag pratat med Microsoft i 3,5 timma och med 5 olika personer. Supporten medger att det råder stora problem med att få in 8.1 i datorer. Hur jag än vände och vred på mitt ärende kunde de inte tillmötesgå min begäran om att få 8.1 som en installationsfil.

Så länge jag har en OEM-licens ges jag inte den möjligheten.

 

De beklagade att om min dator skulle haverera så blir jag tvungen att installera Windows 8.0 först och därefter uppdatera till 8.1 via Store. Någon genväg finns inte.

Jag kom inte längre med supporten hos Microsoft, som dock beklagade att de inte kunde göra mer för mig.

Microsoft i USA tillåter dem inte att gå längre än vad de gjort.

 

Inget ont om supporten i Sverige men Microsofts policy skapar inte något förtroende för deras produkter hos mig. Det är inte första gången ett operativsystem inger stora problem med uppdatering till ett senare.

 

Det går inte att hämta Windows 8.0 eller 8.1 med en licensnyckel för OEM-versioner på ett lagligt sätt. Enbart med en "retail"-version går det.

Min uppfattning är att det borde vara tillåtet med en OEM-licens också då uppdateringen till 8.1 inger så enormt stora problem för en enormt stor mängd användare.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen fått in Win 8.1 (igen)

 

Men bara för att upptäcka att det är samma problem som förut.

Jag kommer till skärmen för Automatisk Reparation direkt. (felsäkert läge fungerar dock)
Går jag till Felsäkert Läge så går det inte att installera nyare drivrutiner heller.

Det måste ju vara någon hårdvara som spökar, frågan är vilken ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Troligen 8.1 som spökar, dock inte för alla tydligen, jag har gjort denna uppdatering precis som du försöker för tillfället, och lyckat hittills 3 ggr.

 

Men visst har Microsoft problem med 8.1, inte tal om det, hoppas dom kan lyckas lösa det, eller om dom försöker övertala folk att köra in nästa version istället, när nu den kommer i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är nu hur jag kan köra in drivrutinerna för Win8.1 när det inte går att starta den annat än i felsäkert läge ..

Och att installera dem fungerar inte i felsäkert läge...

 

Ska se om det går att extrahera dem på en annan dator och flytta över dem manuellt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...