Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Annonser som innehåller skadlig kod


Flyfisherman

Rekommendera Poster

Läste precis denna artikel från PC För Alla: Skadlig kod spreds via Aftonbladets annonser

Även om detta inte är någon nyhet direkt att t.om. dom större tidningarna ibland kan ha skadliga annonser.

 

Jag kör med Firefox och där har jag ett tillägg som heter Adblock Plus villet gör att jag slipper i princip all reklam och olika flash baserade saker som slöar ned surfandet på alla sajter som har detta - att öppna en sida går hur snabbt som helst.

Visst, det finns några sajter där jag behöver högerklicka på Adblock Plus ikonen i webbläsaren och välja "Använd inte på xx" eller "Använd inte på denna sida" tex. på NASA, för att kunna ta del av allt deras innehåll på vissa av deras sidor - men dessa är ju reklamfria...

 

Finns nån mer sajt också, men i huvudsak så är det inga problem, tvärtom anser jag ett måste med Adblock Plus, särskilt på min gamla slöa laptop och Netbook. :)

 

Men min undran är då följande; i detta specifika fall (även om jag aldrig klickar på dessa annonser) så borde jag i princip inte kunna drabbas eftersom annonserna inte ens visas?

 

Samt vad är egentligen det bästa sättet att själv skydda sig från dessa potentiellt skadliga annonser på olika sajter?

 

 

Så här ser det ut för mig med Adblock Plus aktiverad i Firefox på Aftonbladet

http://www.aftonbladet.se/

Citat:

 

post-73434-0-26845600-1391782153_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så länge som det är en annons som Adblock Plus blockerar är din dator skyddad från innehållet i den annonsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att använda "NoScript" är en bra idé. "NoScript" stoppar allt som är körbart tills man godkänner det. Och man behöver inte godkänna mer än som behövs för att få sajten att fungera. Ska man bara in och läsa något behöver man oftast inte godkänna något alls.

Själv använder jag "Noscript" tillsammans med "Ghostery". Ghostery" blockerar också en massa skumt. Jag hade även "AdBlock" tidigare, men det segade upp starten så pass mycket så jag avaktiverade det. Det mesta stoppas ändå.

"NoScript" är för mig ett måste och det första jag lägger till i Firefox.

 

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/noscript/

 

https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/ghostery/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en som heter ScriptSafe (tidigare ScriptNo) till Chrome också. Nu är jag ingen expert på det här, men man ska nog inte förlita sig på att dom ger samma skydd som NoScript.

Det finns en tråd på NoScripts forum som handlar om skillnaden mellan NoScript och NotScript/ScriptSafe. Personen bakom NoScript, Giorgio Maone, skriver bla. så här:

 

Chrome/Chromium misses many key hooks and infrastructures which are indispensable to deliver the security features provided by NoScript with an acceptable degree of completeness and reliability. If/when they're there, I'm gonna port the proper NoScript to Chrome. Until then, any "NoScript clone" for Chrome can't be compared to the original, because it's just a different (and inferior) thing.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...