Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Korta ner label-text för formulärfält


hwsoderlund

Rekommendera Poster

I en applikation som jag är med och utvecklar har vi ett utvärderingsformulär. Där finns ett fält som ser ut som följer:

 

"Har du några ytterligare frågor, förslag eller budskap som du vill förmedla till oss?"

[Fritextfält här]

 

Jag tycker att den texten är alldeles för lång och vill ändra den till "Övriga synpunkter". Den enda nackdelen jag kan se med det är att tilltalet inte blir lika personligt och kanske uppfattas som kyligt och otrevligt. Hur uppfattar ni de olika tilltalen? Är det viktigare att texten är kort eller att den är välkomnande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Övriga kommentarer eller synpunkter" räcker som oftast.

 

I vissa fall i formulär har jag också med en beskrivning efter label vilket kan vara din nuvarande label "Har du några ytterligare frågor, förslag eller budskap som du vill förmedla till oss?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Övriga kommentarer eller synpunkter" räcker som oftast.

 

I vissa fall i formulär har jag också med en beskrivning efter label vilket kan vara din nuvarande label "Har du några ytterligare frågor, förslag eller budskap som du vill förmedla till oss?"

 

Just det, det är ju en tanke. Grejen är ju att en sån beskrivningstext egentligen inte tillför något förutom möjligen då att ge ett mer personligt tilltal. Frågan är hur man ska välja, skära ner på bruset så mycket det bara går eller formulera sig lite mer ordrikt och personligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Övriga kommentarer" är inte ett dugg oartigt utan fullt tillräckligt. (En omständlig mening är bara jobbig att läsa.) Det viktiga är att man får möjlighet till egna kommentarer när man fyller i en enkät. Jag har ofta saknat det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Övriga kommentarer" är inte ett dugg oartigt utan fullt tillräckligt. (En omständlig mening är bara jobbig att läsa.) Det viktiga är att man får möjlighet till egna kommentarer när man fyller i en enkät. Jag har ofta saknat det.

Det är också min tanke. Pudelns kärna, inte en massa fluff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...