Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Konstigt felmeddelande


short

Rekommendera Poster

Private Sub Workbook_Open()

Dim Flik As String
Dim r As Integer
Dim Reg As String

Application.ScreenUpdating = False
Worksheets("Start").ScrollArea = "a1:s34"
Worksheets("Innehåll").ScrollArea = "a1:r1000"
Worksheets("Personuppgiftsansvarig").ScrollArea = "a1:q33"

Sheets("Start").Protect Lösen
Sheets("Personuppgiftsansvarig").Protect Lösen
Sheets("Innehåll").Protect Lösen
Sheets("Manual").Protect Lösen
Sheets("Utskrift").Protect Lösen
ActiveWorkbook.Protect Lösen, True

Sheets("Start").Select
Range("A1").Select
Application.ScreenUpdating = True

End Sub

Jag får felmeddelandet "Objektvariabel eller With-blockvariabel har inte angetts" när jag öppnar arbetsbok med  ovanstående kod. Varför?? Trycker jag sedan på  avsluta kan jag köra programmet utan problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sätt en brytpunkt på första raden i koden och stega igenom den. Du ser då vilken rad det är som generar detta fel.

 

Jag misstänker att det är raderna med ScrollArea, att du försöker scrolla ett fönster utan att ha det bladet som aktivt fönster. När man petar i det grafiska i Excel gör man bäst i att först aktivera det blad man ska arbeta med

dvs

With Worksheets("Start")
      .Activate
     .ScrollArea = "a1:s34"
End With

fungerar nog bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jag så kommer felmeddelandet på .activate istället. Det verkar som om det ursprungliga felmeddelandet kommer på

Sheets("Utskrift").Protect Lösen

Tar man bort denna instruktion kommer felmeddelandet på de efterföljande select-satserna. Felmeddelandet kommer för övrigt endast då man aktiverar makron i en arbetsbok som sänts med mail. När man en gång öppnat det och tryckt på fortsätt samt sparat arbetsboken i datorn kan man öppna arbetsboken utan några felmeddelandet. Väldigt konstigt tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är boken skyddad när koden startas?

Att inte Activate fungerar kan vara tecken på det, att bladet är dolt eller liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

är boken skyddad när koden startas?

Att inte Activate fungerar kan vara tecken på det, att bladet är dolt eller liknande.

 

Ja boken är låst när koden startas. Jag har låskommandot för att försäkra mig om detta (det finns kanske bättre sätt)

Alla blad där .activate anges är synliga

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så kanske att du ska köra kod som först låser upp boken?

Men ja, nä, jag vet inte.

 

Får testa lite tror jag. Återkommer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägger jag in "ActiveWorkbook.Unprotect Lösen, True" i början får jag felmeddelandet "Fel antal argument eller felaktig egenskapstilldelning"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, kan inte återskapa. Enda ändringen jag gjorde i koden var att ändra till

Sheets("Start").Activate

i slutet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt med beskrivningar. Alltså ett viktigt påpekande är att felet bara uppträder när man får ett mail med arbetsboken. När man öppnar arbetsboken så är makrona inaktiverade. När man aktiverar makrona så PANG då kommer felet. Trycker man på avslutar så kan man arbeta i arbetsboken och om man sparar den och öppnar den igen så går allt bra utan felrapporter (man behöver då inte aktivera makrona eftersom de redan är aktiverade).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade att maila en bok, med din kod, till mig själv och det fungerade (Excel 2010).

 

Om du vill kan du skicka din bok till mig, skicka ett PM om du vill ha epostadress av mig så kan ja se om den ger samma problem för mig. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...