Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Är min dator helt utdaterad ? Hitta flaskhalsen.


gmats

Rekommendera Poster

Känns allmänt seg, iofs ett tag sen den installerade som. men ändå.

Är den helt frånåkt gentemot dagens maskiner?

eller kan man uppdatera den bara?

 

Operativsystem
    Windows XP Professional 32-bit SP3
CPU
    Intel Pentium 4
    Northwood 0.13um Teknologi
Kärnor    1
Trådar    2
Namn    Intel Pentium 4
Kodnamn    Northwood
Paket    Socket 478 mPGA
Teknologi    0.13um
Specifikation    Intel Pentium 4 CPU 2.80GHz
Familj    F
Utökad Familj    F
Modell    2
Utökad Modell    2
Steg    9
Bearbetning    D1
Instruktioner    MMX, SSE, SSE2
Virtualisering    Ej stödd
Hyper Threading    Stödd, Aktiverad
Fläkthastighet    2766 RPM
Bushastighet    200,0 MHz
Uppskattad Bushastighet    800,0 MHz
Stock Kärnhastighet    2800 MHz
Stock Bushastighet    200 MHz
    Cacheer
        L1 Data Cachestorlek    8 Kilobytes
        L1 spåra cache    12 Kilobytes
        L2 Förena Cachestorlek    512 Kilobytes
    Kärnor
            Kärnhastighet    Multiplikator    Bushastighet    Uppskattad Bushastighet    Trådar
        Kärna 0    2799,9 MHz    x 14,0    200,0 MHz    800,0 MHz    APIC ID: 0, 1
RAM
    2,00GB Dubbel-Kanal DDR @ 159MHz (2.5-4-4-8)
Minnesspringor
Minne
    Typ    DDR
    Storlek    2048 MB
    Kanaler #    Dubbel
    DRAM Frekvens    160,0 MHz
    CAS# Latens (CL)    2.5 klockor
    RAS# till CAS# Fördröjning (tRCF)    4 klockor
    RAS# Förladdning (TRF)    4 klockor
    Periodtid (tRAS)    8 klockor
Fysiskt Minne
    Minnesanvändning    41 %
    Totalt Fysiskt    2,00 GB
    Tillgängligt Fysiskt    1,16 GB
    Totalt Virtuellt    3,85 GB
    Tillgängligt Virtuellt    3,12 GB
Moderkort
    P4i65G (mPGA478)    31 °C
Modell    P4i65G (mPGA478)
Version    1.00
Chipset Leverantör    Intel
Chipset Modell    i865P/PE/G/i848P
Chipset Version    A2
Soutbridge Leverantör    Intel
Southbridge Modell    82801EB (ICH5)
Southbridge Revision    02
Systemtemperatur    31 °C
    BIOS
        Märke    American Megatrends Inc.
        Version    P1.40
        Datum    2007-07-31
    Spänning
        CPU VCore    1,568 V
        AUX    1,648 V
        +3.3V    3,248 V
        +5V    5,000 V
        +12V    11,917 V
        -12V    1,214 V
        -5V    2,192 V
    PCI Data
Grafik
    L1915S (1280x1024@60Hz)
    256MB ATI Radeon 9600/9550/X1050 Series (Sapphire/PCPartner)
    256MB ATI Radeon 9600/9550/X1050 Series - Secondary (Sapphire/PCPartner)
    CrossFire Avaktiverad
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din dator kan säkert bli pigg igen efter en ominstallation.

Jämför du din dator med en ny dator idag måste du först ange vilken prisklass du kan tänka dig.

 

Bygger du själv eller har du tänkt bygga själv om du köper ny dator?

 

Windows XP slutar Microsoft att ge support på under våren i år. Det betyder att inga säkerhetsuppdateringar kommer längre. Ett förslag är att du inom något år byter operativsystem. Du behöver inte byta direkt eftersom säkerhetshål täpps igen till den 8 april 2014.

Du bör dock vara medveten om att därefter gör Microsoft inget åt de hål som hittas.

 

Egentligen skulle jag vilja påstå att din dator inte har så mycket att komma med i jämförelse med en dator för runt 5000 kronor.

Vill du ha en piggare dator är det nytt som gäller och då allt.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var du snäll Åge N.

En ny dator springer i cirklar runt den där men samtidigt är frågan om man behöver den prestandan...

Och operativ bör man nog egentligen byta ganska snart då, som sagt, supporten och säkerhetsuppdateringarna avslutas i vår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den gamla kan ju få nytt liv genom att installera en lämplig Linux distribution som är mindre resurskrävande än Windows XP och därmed kommer den att kännas bra mycket bättre att använda för vanligt kontorsarbete såsom; ordbehandling, surfa, kalkylprogram, e-post, filmtittande, bildredigering plus en uppsjö av alla övriga program som finns förinstallerat och även går att installera i efterhand.

 

Så har jag själv gjort på en gammal Asus Netbook Eee 901 som helt enkelt inte till sist orkade med Windows XP (den förinstallerade slimmade netbook XP-varianten) och istället kör jag nu sedan ett par tre år Linux Ubuntu Netbook Remix.

Och på en gammal Dell Latitude D-505 laptop som också knäade med Windows XP SP3 kör jag sedan nåt år Linux Mint 13 på och dessa fungerar alldeles utmärkt och blev plötsligt roligare att använda.

 

Finns så mycket man kan använda en sådan trött maskin till om man kör in en Linux och dessutom är allt gratis inkl. programmen... :)

 

Sedan kan du naturligtvis fortfarande fundera på en ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, Monshi, jag var lite snäll. :)

 

Skälet till det är att jag tycker det är synd att kassera en dator som fungerar. Den omnämnda datorn är inte så dum egentligen, om man inte har så stora krav. Surfa, titta på film, kontorsjobb, epost och enklare spel fungerar fint på den. Att jag sedan själv skulle tycka att den är trött är en helt annat sak.

 

Beträffande Windows XP så ser jag inte något problem i att använda det i ungefär ett år efter att Microsoft slutat ge ut uppdateringar. Med ett bra säkerhetspaket kan det fungera i ungefär ett år. Därefter bör det bytas ut just för att de upptäckta hålen sannolikt är för många för att det skall kännas tryggt.

 

Flyfishermans förslag på en Linux-distribution är inte alls dum. Ubuntu är ett enkelt system att komma igång med. Det enda jag har emot Linux är att det är något krångligt för en ovan användare.

Precis som Flyfisherman skriver är Linux inte alls lika krävande som Windows. Gratis är alltid gott. ;)

 

Jag gav mig på Linux för 5-6 år sedan och var nybörjare på systemet. Jag försökte lära mig mycket och blev medlem i några forum för Linux.

Tyvärr bemöttes jag inte på ett trevligt sätt. Inte ens på Ubuntus egna forum.

 

När jag frågade om hjälp fick jag beskedet att jag skulle läsa på mer på egen hand innan jag frågade om hjälp. Jag var för ny för att få hjälp, den hjälp och "spark i baken" som jag behövde.

 

Jag höll på i över två veckor att få drivrutinen till mitt grafikkort installerad. Hur jag än försökte visade det sig omöjligt. När jag bad om hjälp så fick jag den inte eftersom jag var nybörjare.
Hur det är idag på dessa forum vet jag inte. Förhoppningsvis är attityden hos dem som är kunniga på Linux i dessa forum inte lika arroganta mot nybörjare utan välkomnar dem istället.

 

Jag gav upp Linux eftersom drivrutinen till grafikkortet aldrig blev installerad. Att sitta med 800 x 600 pixlar i skärmupplösning på en skärm som klarar betydligt mer var inte roligt. Sannolikt ligger den drivrutinen numera inbakad i Linux, som de flesta andra drivrutiner är.

Jag vände tillbaka till Windows och där är jag idag.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Northwoodprocessorn kom 2002 och Pentium 4 slutade tillverkas 2007 så det är ingen modern maskin men med en Linux-distribution fungerar den bra till surfande, fototittande och mailande. Filmtittande kan vara tveksamt, den klarar inte högupplöstmaterial.

Om du vill uppgradera men inte ta för djup i plånboken så kan du uppgradera med nytt moderkort, ny processor och nya minnen. tex detta http://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/158286-webhallen_upgrade_kit, du klarar dig bra utan extra grafikkort om du inte gamar.

Se till att moderkortet har rätt formfaktor för ditt chassi.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och jag lägger till

1: Moderkort/processor och minne

kan man inte göra mycket åt. Minnestyper som används är inte vanlig idag.

2: Grafikkort, tja det finns väl kanske några för AGP bussen men det du har duger gott om du inte vill spela spel. Finns även ett integrerat på moderkortet.

3: Det som kan gå att snabba upp är hårddisken. Nya hårddiskar är snabbare men samtidigt sitter det nog en gammal, ganska långsam, buss för hårddiskar i datorn.

 

4: Ubuntu/Linux är inte dumt förslag. Värt att testa att installera detta på den nya disk du köper till din dator, testa och se om du förstår dig på det, om de alternativ som finns där räcker.

 

Med andra ord: Din dator kan nog leva länge till

Men har du några tusen att satsa så skulle jag satsa på en ny dator. Antingen en vettig bärbar eller en liten mini-burk med vettiga prestanda känns mest intressant ur min synvinkel. Allt beror dock på vad du vill kunna göra med din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bygger du inte själv kan du utgå från t.ex. den här datorn och konfigurera den själv efter dina önskemål och de val som finns:

 

http://www.komplett.se/k/config.aspx?ConfigSystemId=10827

 

Grundpris: 4620 kronor.

 

Jag ger några förslag på ändringar:

 

Byter CPU till en Intel Core i5 4670K (billigare än de enklare varianterna av samma modell)

Byter hårddisken till en WD 1TB Blue 7200 RPM

Tar bort tangentbordet (utgår från att du har ett).

Tar bort trådlöst nätverkskort (utgår från att du inte behöver det)

Tar bort högtalarna (utgår från att du har sådana)

 

Pris: 5340 kronor inkl. Windows 8.1 och 3 års garanti på allt.

 

Det går självklart att byta ut CPUn mot en enklare, men fortfarande bra CPU. En intel Core i3 4330 är en utmärkt CPU.

Om den CPUn väljs istället för en Intel Core i5 blir det så här:

 

Pris: 4820 kronor.

Då ingår 4GB minne, moderkort, låda, nätaggregat, 1TB hårddisk, optisk enhet, integrerad grafik, Windows 8.1 och 3 års garanti.

 

Det finns fler bra alternativ och ovanstående är enbart ett exempel på vad du kan göra.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpsam input.

Datorn används idag mestadels för surf, bilder, musik och filmer osv.

Helst vill jag nog ha en stationär igen. Finns redan en bärbar och tre surfplattor i huset.

Inga avancerade spel spelas sen jag slutade spela cs för 5-10 år sen.

Dottern är väl den som spelar mest spel, men inte heller där är det några krävande historier.

Specade inte hårddiskarna men såna har jag 4 st installerade,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...