Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Stefan1369

Rekommendera Poster

Hej!

Bakgrund: Jag har en stationär HP (uppgraderad stegvis från Windows 7 pro till 8 pro till 8.1) och en ASUS RTplatta.

När jag skickar en bild som epost (och det gör jag ofta), tar jag den bekväma vägen "skicka epost"  och upp kommer en dialogruta "bifoga filer........230kb eller annat val". Mycket bekvämt.

Som epostprogram har jag i första hand Microsofts egna i 8.1, den blå rutan. Har även Thunderbird. Och i Chromewebbläsaren gmail. 

Bilderna som skickas väljer jag i filhanteraren.

 

Problemet: För ett tag sedan händer inget efter att dialogrutan kommit upp. Inget epostprogram öppnas. Innan var det Thunderbird som öppnades och nytt epostmeddelande kom upp med bilder bifogade i lämplig storlek. Sedan försökte jag skicka via Picasa-Gmail, men då blir det för små filer, under 100 kb. Och via Elements blir det för jobbigt, måste lägga in en massa vcardadresser en och en. Och då jag bifogar fil i epostrogram, då blir det för stort med endast en fil (i full storlek), jag vill kunna skicka många bilder samtidigt. Så jag har fått kopiera, minska i Paint, och skicka. En klart jobbigare omväg jämfört med att trycka på "skicka".

 

Fråga: Hur gör jag detta enklast? Hur får jag tillbaka den förlorade funktionen "skicka epost" i Windows 8.1 när en bild är markerad? I min frus nästan identiska maskin är det inget problem.

I RT hänvisar det till Outlook, och Outlook via Explorer är enligt min mening oanvändbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att skicka bilder på detta sätt är inte så kul för mottagaren. Bilden förminskas kraftigt, går från typ 5Mpixels till 0,2MPixel. Om man som mottagare vill spara bilden så är det inte så kul.

Skicka högupplösta bilder genom att skapa ett mail i ditt mailprogram och bifoga bilden till mailen som attachment så blir mottagaren gladare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man inte snabb uppkoppling blir man inte så glad av högupplösta bilder, speciellt inte flera st på en gång. Kan skicka en liten först och en stor senare när man fått reda på att mottagaren vill ha en stor.

 

Det enklaste är och markera filerna som ska skickas och högerklicka på filerna och välj "Skicka till", så ska ett email-fönster öppnas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

brukar skala om och komprimera bilden i litet olika upplösningar och kvalitet och lägga in dem i någon molnlagringsmapp (t.ex Skydrive, Gdrive, Dropbox eller Box,de flesta är ju även rätt bra integrerade med Windows Mail och Gmail numera) och skicka länken till mappen i stället så kan mottagaren förhandsgranska i låg upplösning och ladda ned om så önskas.

Programmet jag använder för nedskalning & (förstörande) komprimering är Irfanview, gratis, bättre och enklare än Paint

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...