Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Formle beräknas inte - Excel 2010 skriver ut formeln istället


Swich

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag har ett märkligt problem: När jag skriver in en formel i Excel 2010 beräknas den inte, istället står formeln i klartext i cellen.

 

Ex: Om jag skriver 10 i A1 och 20 i A2 och vill summera detta i A3 står det inte 30 i A3 utan =A1+A2.

 

Detta gäller inte i alla Excelfiler utan i ett fåtal. Dessutom gäller inte felet på alla blad i samma arbetsbok, på vissa blad fungerar det och på vissa inte.

 

Jag antar att det är något mysko med bladen där det inte fungerar men det är rätt avancerade och noggrant formaterade blad så om någon har en lösning blir jag oerhört glad.

Kopierar jag bladet och klistrar in utan formattering fungerar det, men det är inte ett gott alternativ med tanke på hur mycket formaterad text det finns på originalbladet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att

1: Cellen du skriver i inte är formaterad som text. Det kan ge att Excel inte beräknar det som matas in i cellen.

2: Kontrollera även att beräkningar sker automatiskt (meny/ribbon Formler, långt till höger).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera att

1: Cellen du skriver i inte är formaterad som text. Det kan ge att Excel inte beräknar det som matas in i cellen.

2: Kontrollera även att beräkningar sker automatiskt (meny/ribbon Formler, långt till höger).

Redan gjort :/

 

Det spelar ingen roll om jag formaterar som Allmänt eller Tal, det beräknas inte ändå. Inte ens om jag hämtar formatet från en fungerande cell och klistrar in i den felaktiga...

 

Beräkningar är satt till Automatiskt. Även testat med F9, men det hjälper inte heller.

 

Frustrerande detta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då säger jag som så, kan inget göra utan att titta på boken tror jag.

Kanske inte lägga upp den här men du kan skicka den som PM eller skicka ett PM så får du en epostadress.

 

har en känsla av att jag sett detta fel förr men kan inte riktigt komma på var/när/hur/varför...

 

kan ta en titt på den senare idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Ove,

 

Nej, hade inget med felformaterade celler att göra. Det endas som hjälpte var F2+Enter.

 

Väldigt märkligt problem men när jag googlade var det inte ett ovanligt sådant. Text till kolumner eller F2+Enter verkade dock lösa det för merparten.

 

En annan idé var att om man hänvisade till ett namngivet område på ett annat blad skulle man byta ut namnet mot cellreferenser, men så var inte fallet för mig.

 

Mycket märkligt i alla fall men nu har jag tagit mig runt det så snart dags för nya problem ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska jag markera detta som löst? :wacko:

I den fantastiska megalomanian (dvs moderator) jag är tog jag och gjorde det åt dig, dvs markerade det inlägg lösningen finns i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...