Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Pixlig bild i Pinnacle Studio 14 men ej i Moviemaker?


filmtajm

Rekommendera Poster

Jag har importerat en video från en DV-kamera med hjälp av Firewire. När jag tittar på filmen i Pinnacle studio 14 så är bilden pixlig, men när jag tittar på filmen i Windows Moviemaker Live eller i Windows Mediacenter så är bilden mycket bra. Vad kan detta bero på?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till Eforum.

 

Det är bara en förhandsvisnings-ruta (preview window) i Pinnacle Studio och kan ibland te sig sådär, men resultatet efter att du redigerat och renderat blir bra och påverkas inte av detta.

 

Beroende på vilken version du har så skall man kunna ställa in visningsläge "Best Quality".

Setup > Control Panel > Preview

 

Se detta för fler tips http://corel.force.com/pinnacle/articles/en_US/Master_Article/No-or-poor-quality-video-preview-in-Studio

 

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, det blev mycket bättre.

 

En annan fråga, när man vill färdigställa filmen (importerad från DV-band), tex till fil, för att senare bränna den. Vad är bästa format om man vill senare bränna den till en DVD skiva och spela upp på dator eller DVD-spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte vilken version du har, men annars är det Export funktionen.

 

På slutet där det står "Step 4: Export to Disc" http://www.steves-digicams.com/knowledge-center/how-tos/photo-software/pinnacle-studio-how-to-output-your-movie-to-dvd-vcd-or-s-vcd.html

Annars är hela texten bra att läsa igenom.

 

För övrigt bränner jag aldrig en skiva direkt från Pinnacle Studio, utan jag skapar alltid DVD-filmen som en iso-fil.
Dels pga. att jag inte tycker Pinnacle är det bästa programmet att bränna med, men framförallt så kan jag lagra mina filmer som .iso format på disk och bränna hur många kopior jag vill och när jag vill med i stort sett vilket brännarprogram som helst bara det klarar att bränna skivavbild till DVD.

 

Och en skivavbild (.iso) kan ju mycket lätt monteras i en virtuell CD/DVD enhet och sedan spelas upp som vanligt med tex. VLC eller annat videospelar program.

Ytterligare en sak med åtminstone Pinnacle Studio 15 är att även om filmen är klart mindre än 4,36GiB (4,7GB) så klagar den ofta på att inte filmen ryms på en vanlig DVD-R SL utan att gå ned i kvalitet. Det är aldrig några problem när jag väljer att skapa en iso-fil av den färdiga filmen.

 

Mvh

 

Ps. Det står också utförligt i manualen och nog också i hjälpen, men det är lättare att länka till rätt guide med bilder om man vet versionsnumret på din Pinnacle Studio.

 

Mitt tips är att sedan bränna filmen till en DVD-RW skiva för en sådan kan man radera och sedan bränna igen på om resultatet inte blir bra, så slipper man öda vanliga DVD-R skivor, ja förutsatt att din DVD-spelare klarar DVD-RW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Jag har Pinnacle Studio 14, där finns bl.a. val till skiva eller till fil. Jag vill kunna färdigställa filmerna och spara dem till hårddisken för att kunna bränna dem vid ett senare tillfälle tillsammans med andra filmer till samma DVD-skiva. Tänkte att man då valde spara "till fil" och funderade på om man skulle välja MPEG2 eller MPEG4 för filmer importerade från DV-band för att kunna spela upp dem i en dator eller på en DVD-spelare.

Sedan såg jag att under spara "till skiva" fanns ett alternativ att man skapade skivinnehåll men bränner det inte, kanske är det detta jag skall använda istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja låt Pinnacle skapa en ISO skivavbild istället för att bränna direkt en färdig DVD film.

 

Jag har inte orkat leta reda på exakta instruktioner för just Pinnacle 14, alltså att skapa just en DVD skivavbild .iso men det är ofta samma förfaringssätt i flera av Pinnacle Studios utgåvor.

 

Sedan finns många bra gratis brännarprogram som klarar att bränna ut en sådan skivavbild (.iso)

Tex. ladda hem detta lilla gratisprogram och bränna ut .iso filen med ImgBurn (tror nedladdningsrutan kommer upp själv efter ett tag).

Instruktioner för Imgburn i inlägg #13
http://eforum.idg.se...39#entry1557939

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är annars hela Pinnacle Studio 14 manualen på svenska från Pinnacle i Tyskland som pdf fil.

Nedladdning är lite långsam, men spara ned den på datorn och öppna pdf-filen därifrån med vanliga pdf-läsaren, så blir det enklare med sökningar och framförallt snabbare..

 

Sidan 350 "Studio skapar din skiva eller skivavbild i tre steg."

Ja läs igenom hela kapitlet.

 

Ursäkta att jag missade att du faktiskt skrev versionsnumret i trådrubriken. :blush:

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är annars hela Pinnacle Studio 14 manualen på svenska från Pinnacle i Tyskland som pdf fil.

Nedladdning är lite långsam, men spara ned den på datorn och öppna pdf-filen därifrån med vanliga pdf-läsaren, så blir det enklare med sökningar och framförallt snabbare..

 

Sidan 350 "Studio skapar din skiva eller skivavbild i tre steg."

Ja läs igenom hela kapitlet.

 

Ursäkta att jag missade att du faktiskt skrev versionsnumret i trådrubriken. :blush:

Mvh

Hej Flyfisherman

Du verkar ha mycket erfarenhet av Pinnacle. Jag har ver 15 och får ibland probelm med övergångar. Det kommer ett utropstecken i stället för övergången.

Vad kan detta bero på. Jag har testat på 3 olika datorer och det blir samma sak.

Jag har skaffat ver 17 men jag pallar inte att läsa igenom 250 sidor manual. Jag försöker trimma volymen på ljudet som ver 15 men det funkar inte. Har du något tips.

Mvh Åke

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...