Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Ny router för HD-stream/spel


AlexanderHansson

Rekommendera Poster

AlexanderHansson

Hej!

 

Tänkte höra vilken router som skulle vara bäst i vår (familjen) situation. Har för närvarande en DIR-655 men anser att den inte riktigt klarar av vad vi använder oss utav.

 

Det vi har är:

  • 14+ enheter
  • Stor tvåvåningsvilla
  • 24/8 bredband
  • 2st Homeplugs

 

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet med DIR-655, når den inte ut över allt, räcker inte hastighet till/från internet eller internt mellan enheter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexanderHansson

Når inte till nedervåningen. Har skaffat homeplugs till detta, men om en ny router klarar hela vägen till nedervåningen så skippas dessa.

 

Dessutom vet jag inte om det är den eller bredbandet som inte klarar av så mycket trafik. Pingen höjs så fort alla använder det, är ju som sagt 14+ enheter. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är tyvärr rätt omöjligt att veta om en viss router skulle klara längre avstånd i just ditt hus.

 

Låter normalt att pingtiden ökar när det är mycket internettrafik, det blir helt enkelt kö på internetförbindelsen. Smartphones och liknande där det ligger appar som hela tiden kollar e-post, position eller uppdaterar sig på andra sätt samtidigt som någon kollar film eller spelar online det blir mycket tillsammans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

AlexanderHansson

Så om jag förstår det rätt så delas bandbredden på enheterna, som 14/24=0,58/enhet? Så allt handlar om bredbandet och inte routern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, så fungerar det inte eftersom alla enheter inte använder internet exakt lika mycket hela tiden. Jag kommer inte på någon bra beskrivning/liknelse just nu, tyvärr.

 

Finns det någon logg i routern som visar någon information som kan vara relevant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...