Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Vad ska jag tänka på när jag köper trådlöst nätverkskort?


SverkerG

Rekommendera Poster

Jodå, din router har allt ett flertal antenner. Enligt Technicolor själva, de som tillverkar modemet för Telia (modell TG799) så innehåller modemet 3 x 3 stycken antenner (vad det nu menas med det).

Sannolikt sitter det tre interna antenner i modemet. Jag tror inte att det sitter 9 stycken, om det nu är en multiplikation som avses.

 

Här är hemsidan till modemet:

 

http://www.technicolor.com/en/solutions-services/connected-home/modems-gateways/xdsl-modems-gateways/tg799vac-xtream

 

Jag tror fortfarande att ett nätverkskort med en antenn kommer att funka. Med tanke på placering kan ett kort med två antenner vara att föredra.

Visst skulle antenner som ansluts med kabel ge dig större frihet att placera dem så de inte blir "låsta" i ett hörn.

 

Beklagar det något sena svaret. Jag har rest i tjänsten en hel del och har inte hunnit med detta förrän nu.

 

Vänligast

Åge

 

Misstänkte att det  var nåt internt i alla fall. 

Har själv inte hunnit med att kika vad det är jag ska ha, om det är PCI eller PCIe kort. Men ska kika på det under helgen. 

 

Men för att sammanfatta allt detta så har jag typ två alternativ. Det ena är att köpa en usb-grej via ebay med två antenner (kommer inte ihåg vad det heter), vilket är det billigaste alternativet, typ 35:-. Alternativt ett kort med två eller fler antenner. Pris spelar inte så jättestor roll, utan för min användningsområde kan jag köpa nåt i den lägre prisklassen.

USB-sticka ger för dålig anslutning, så det är inte rekommendera. Bättre i så fall med något av de två ovanstående alternativen. 

 

Hat jag fattat det rätt eller har jag fått nåt om bakfoten? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänkte att det  var nåt internt i alla fall. 

Har själv inte hunnit med att kika vad det är jag ska ha, om det är PCI eller PCIe kort. Men ska kika på det under helgen. 

 

Men för att sammanfatta allt detta så har jag typ två alternativ. Det ena är att köpa en usb-grej via ebay med två antenner (kommer inte ihåg vad det heter), vilket är det billigaste alternativet, typ 35:-. Alternativt ett kort med två eller fler antenner. Pris spelar inte så jättestor roll, utan för min användningsområde kan jag köpa nåt i den lägre prisklassen.

USB-sticka ger för dålig anslutning, så det är inte rekommendera. Bättre i så fall med något av de två ovanstående alternativen. 

 

Hat jag fattat det rätt eller har jag fått nåt om bakfoten? 

Ja, du har förstått det mesta rätt.

USB-nätverkskortet på eBay har en antenn. Om du vill få den längre från datorn kan du använda en USB-förlängningskabel. Även de går att köpa för en billig peng, såväl i Sverige som på eBay.

Du kan också köpa ett USB-nätverkskort i Sverge med en antenn. eBay är billigast med ett pris på ca. 35 kronor inkl. frakten hem till dig.

 

Jag vill inte påstå att ett USB-nätverkskort ger dålig anslutning. Det brukar fungera bra. Två antenner ger dock bättre mottagning i och med att det kan stödja MIMO-funktionen.

USB-nätverkskortet blir mer flexibelt eftersom det går att flytta på ett lätt sätt från en dator till en annan.

 

Vill du ha ett kort med två antenner är det ett internt kort som gäller. Även här sitter antennerna på kortet om du inte väljer ett kort av modellen med antenner som ansluts med en kabel.

De två antennerna ger dock möjlighet till bättre anslutning om avståndet är långt mellan dator och router.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Cecilia.

En något annorlunda förklaring på 3x3-antenner.

MIMO-funktionen känner jag till sedan tidigare, som mina inlägg i denna tråd visar.

Produkttillverkare har dock en förmåga att använda otydliga beteckningar på sina enheter. ;)

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, du har förstått det mesta rätt.

USB-nätverkskortet på eBay har en antenn. Om du vill få den längre från datorn kan du använda en USB-förlängningskabel. Även de går att köpa för en billig peng, såväl i Sverige som på eBay.

Du kan också köpa ett USB-nätverkskort i Sverge med en antenn. eBay är billigast med ett pris på ca. 35 kronor inkl. frakten hem till dig.

 

Jag vill inte påstå att ett USB-nätverkskort ger dålig anslutning. Det brukar fungera bra. Två antenner ger dock bättre mottagning i och med att det kan stödja MIMO-funktionen.

USB-nätverkskortet blir mer flexibelt eftersom det går att flytta på ett lätt sätt från en dator till en annan.

 

Vill du ha ett kort med två antenner är det ett internt kort som gäller. Även här sitter antennerna på kortet om du inte väljer ett kort av modellen med antenner som ansluts med en kabel.

De två antennerna ger dock möjlighet till bättre anslutning om avståndet är långt mellan dator och router.

 

Åge

 

Ok, så USB kan funka, men kort med fler antenner ger säkrare mottagning och större användningsområde. I så fall blir det ett kort. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, så USB kan funka, men kort med fler antenner ger säkrare mottagning och större användningsområde. I så fall blir det ett kort. :)

    Det bör kanske påpekas    att det finns USB kort med två st antenner .de flesta inbyggda . Två exempel är två som tidigare nämnts ,i tråden: D-link  DWA-140 och ASUS  N53.

 

Det är svårt att få fram specifikationen för din variant av routern  TG799 .Din är nog en N router som endast har 2,4 Ghz men  förhoppningsvis har den dock dubbla antenner.Varianten som specas i tråden är   betydligt mer avancerad ,  (ac router med dubbla band)

 

 

 

LARSAS... 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

    Det bör kanske påpekas    att det finns USB kort med två st antenner .de flesta inbyggda . Två exempel är två som tidigare nämnts ,i tråden: D-link  DWA-140 och ASUS  N53.

 

Det är svårt att få fram specifikationen för din variant av routern  TG799 .Din är nog en N router som endast har 2,4 Ghz men  förhoppningsvis har den dock dubbla antenner.Varianten som specas i tråden är   betydligt mer avancerad ,  (ac router med dubbla band)

 

 

 

LARSAS... 

Vilka andra varianter av TG799 har du hittat än den jag länkar till i inlägg 25?

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återkom gärna med vad du köpte och hur det fungerar. :)

 

Åge

 

Absolut. Det ska jag göra. Stort TACK för all hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilka andra varianter av TG799 har du hittat än den jag länkar till i inlägg 25?

 

Åge

http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=15&cad=rja&ved=0CEMQFjAEOAo&url=http%3A%2F%2Fwww.technicolorbroadbandpartner.com%2Fgetfile.php%3Fid%3D7564&ei=LVD5Uo3PI4HnygORmYF4&usg=AFQjCNFs3C6Rpjb0pMRZ8-B4sVx8vhky2Q&bvm=bv.60983673,d.bGQ

 

 

Den här specen ligger troligen rätt nära den router som det är fråga om .

 

LARSAS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...