Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Summera kontohändelse per kategori


jansor

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vill kunna summera ur bankutdrag vad jag lägger pengar på under 1 år.

Om jag handlar på A ska alla kontohändelser från A summeras osv.

Jag vet att man kan använda tabell för detta men hur summerar jag?

 

Exempel.xls

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och om du lägger till en datumstämpel kan du med SUMMA.OMF summera med avseende på period, exempelvis.

 

 

Eller så lägger du upp en Pivottabell som kan lösa det du önskar.

Då kan du i tabellen även lägga upp mer data om händelsen, kanske kategorisera vad det är (matköp, restaurang, lön, ränta osv) och summera över tid och kategori via enkla klick i din Pivot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du lägger upp dina konton/etiketter som radetiketter och dina värden som värden och vips har du det du önskar. Kanske måste ställa in att pivot ska summera, alltför ofta räknar pivot som standard antal.

 

Ja innan du skapar din pivot är det en fördel som du definierat din tabell som en tabell...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak till. När man kollar utdrag från banken så kan ju tex Coop Forum förkortas olika trots att man varit i samma affär. I Oves lösning på formel så måste det man kollar efter vara exakt skriven som det man angivit i C2 i exempelfilen. Kan man inte skriva formeln så den tar bara det står Coop eller Forum?.

 

Om man använder pivo så kan man söka efter alla Coop men om dom då har förkortats olika så måste man markera alla för att få fram totalen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bästa är om du kan ändra värdet så att det blir ett generiskt namn.

 

Kanske inte fel att ha kvar infon om vilken butik du varit i men för enkelhetens skull, för analysens skulle, är det bra om du har ett samlande namn för alla coop-butiker.

Två vägar för att lyckas med detta

1: Trunkera namnet, troligen heter det väl i still med Coop Forum Nacka, Coop Nära Korpen osv. Sök efter första mellanslag och klipp där.

2: lägg in alla unika butiksnamn i en tabell, skriv bredvid det korta namn du vill ha. Använd LETARAD för att leta efter namnet och hämta det korta namnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...