Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Kolla information på hårddisk på bärbar


Villaforever

Rekommendera Poster

Jag har en jättegammal bärbar dator dvd acer ferrari 3000 LMi. Den har legat i källaren i flera år. Vad jag minns har jag försökt omformatera datorn men att det inte lyckades helt. När jag nu sätter på datorn kommer jag bara till att det står att man ska trycka på f2 till setup.

 

Om jag sätter i en Recovery skiva i står det att inget operativ system hittas.

 

Jag undrar nu om jag ändå på något sätt kan kolla om det finns något kvar på hårddisken. Vet att man t ex på en stationär dator kan koppla in hårddisken till en annan dator, men hur funkar det med bärbara?

 

Vore tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oftast ska det gå bra att flytta även hårddiskar från bärbara datorer till en annan dator, men man behöver förstås något som är anpassat för kontakterna på hårddisken. Om det är en väldigt gammal hårddisk ca 10 år är det antagligen inte en SATA-kontakt utan en PATA-kontakt och de har ett särskilt utseende på de små hårddiskarna i bärbara datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa en Linux Live-CD och boota från den. Då kan du se vad som finns på hårddisken och kopiera det du vill ha kvar till en USB-pinne eller annan extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för hjälpen, jag får kolla lite vad som kan hjälpas så återkommer jag om jag behöver mer hjälp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...