Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Program för färgkorrigeringar av bildskärm?


Farbror Blå

Rekommendera Poster

Hört att det ska finnas något kompletteringsprogram för att ändra färgmättnad osv för bildskärmen, alltså något som inte finns inbyggt i datorns grafikkort. Stämmer det? / Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, det finns ofta till vissa bildskärmar en särskild sk. bildskärmsdrivrutin som medföljer eller kan laddas ned från bildskärmstillverkaren.

Detta för att dessa är kalibrerade med avseende på dess olika egenskaper från fabrik.

 

När man håller på med bildredigering och annat liknande så används genom en inofficiell standard fortfarande Adobes ICC-profil från 1998 för färgkorrigeringar som gäller för bildskärmar.

Denna installeras alls icke som en driver för den installerade hårdvaran, men som ett program som känns igen av den installerade programvaran.

Tex. Adobe Photoshop klarar av att använda  ICC-profilen samt några andra S/W för utskrifter.

Man kan också där välja att utnyttja detta eller icke.

 

Men för den som använder CMYK-färger så  är detta lite bättre naturligtvis.

 

Här finns Adobe ICC profile downloads for Windows hos Adobe: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4075

För att installera: packa upp .zipfilen i en lämplig mapp > högerklicka på vald icc-profil och välj installera.

Det är allt som behövs, inget mer. Fast jag ser egentligen ingen anledning till att göra detta på en modern dator.

Finns mer att läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgstyrning

 

Oavsett vilket, så ingår denna i förekommande fall i bildskärmstillverkarnas drivrutin och används då detta i dom bildbehandlingsprogram och utskrifter som stöder detta - men endast då.

 

I alla övriga program och spel tex. så har det absolut ingen som helst betydelse och det har egentligen ingen bäring alls på en modern bildskärm.

 

Fabrikat och modellbeteckning på bildskärm?

Fick du med en CD/DVD skiva med bildskärmen?

 

Se också: Tips - Bildskärmskalibrering

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Nja, det finns ofta till vissa bildskärmar en särskild sk. bildskärmsdrivrutin som medföljer eller kan laddas ned från bildskärmstillverkaren.

Detta för att dessa är kalibrerade med avseende på dess olika egenskaper från fabrik.

 

När man håller på med bildredigering och annat liknande så används genom en inofficiell standard fortfarande Adobes ICC-profil från 1998 för färgkorrigeringar som gäller för bildskärmar.

Denna installeras alls icke som en driver för den installerade hårdvaran, men som ett program som känns igen av den installerade programvaran.

Tex. Adobe Photoshop klarar av att använda  ICC-profilen samt några andra S/W för utskrifter.

Man kan också där välja att utnyttja detta eller icke.

 

Men för den som använder CMYK-färger så  är detta lite bättre naturligtvis.

 

Här finns Adobe ICC profile downloads for Windows hos Adobe: http://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=4075

För att installera: packa upp .zipfilen i en lämplig mapp > högerklicka på vald icc-profil och välj installera.

Det är allt som behövs, inget mer. Fast jag ser egentligen ingen anledning till att göra detta på en modern dator.

Finns mer att läsa här: http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4rgstyrning

 

Oavsett vilket, så ingår denna i förekommande fall i bildskärmstillverkarnas drivrutin och används då detta i dom bildbehandlingsprogram och utskrifter som stöder detta - men endast då.

 

I alla övriga program och spel tex. så har det absolut ingen som helst betydelse och det har egentligen ingen bäring alls på en modern bildskärm.

 

Fabrikat och modellbeteckning på bildskärm?

Fick du med en CD/DVD skiva med bildskärmen?

 

Se också: Tips - Bildskärmskalibrering

Utifrån dina inlägg utgår jag i från att du är den rätta personen att ställa min fråga.

Jag har en bilskärm Dell U2713HM med upplösningen 2560X1440. Max jag kan ställa in på min dator är 1920X1080.

 

Jag har för avsikt att visa mina bilder med hjälp av projektor kan jag kalibrera aktuell bildskärm så färgerna överensstämmer med de färger som projektorn presenterar? 

 

Jag är medveten om att jag borde valt detta som en ny fråga, men när jag nu läser en flugfiskares info vilken jag har stort förtroende för (är själv flugfiskare) väljer jag att hänga på här

 

Tack på förhand

Lennart

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...