Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Win XP supportslut?


kalle2345

Rekommendera Poster

Kanske inte har uttryckt mig klart nog...

Microsoft anser att en virtuell installation är likställd med en fysiskt installation, alltså är en vanlig installation och en virtuell installation i samma dator, på samma hårddisk, likställt med att det finns två olika installationer samtidigt i denna dator, och därför anser Microsoft att det krävs två "2" st olika produktnycklar/licensnycklar för denna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det förstår jag.

Det finns också två licenser för denna dator. En för Windows 7 och en för den virtuella Windows XP.

Två datorer och två licenser.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja detta är inte så lätt särskilt om man inte har lite bättre datakunskap.

Jag hoppas verkligen Microsoft gör en SP4 fil med allt det sista som är

Gratis att ladda hem.

 

Finns det något samlingsställe där alla uppdateringar efter SP3 finns ?

Tänkte isåfall börja med att ladda hem dom till hårddisken så dom är säkrade

Ifall dom inte blir kvar sedan. Det är nog hundratals gissar jag.

Jag har för mig att jag sett dem på något ställe utan att behöva installera dem via Live Update. Då kan jag kanske komma på något sätt att lösa det senare utan tidspress.

 

Om jag vill göra en Win XP avbild komplett med alla uppdateringar. Är Norton Ghost då det bästa alternativet ? Jag vill att programmet skall vara lätt att förstå och att bilden skall finnas på DVD skiva och gå att installera i flera olika datorer.

 

Om jag vill göra 1exe fil av exempelvis 100 st exe filer. Finns det något lätt bra program för detta ? Tänkte försöka att göra en SP4 fil där allt installeras med en tryckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet nLite är extremt lätt att använda för att integrera uppdateringar i en Windows XP-version.

Alla uppdateringar till Windows XP går inte att integrera. De som inte kan integreras anger nLite själv att de inte är kompatibla med integrering.

Sådana uppdateringar kan du spara och skapa en egen installationsfunktion av.

 

Programmet nLite tar liten plats och du hämtar det här:

 

http://www.nliteos.com/

 

För att hämta alla uppdateringar behöver du veta KB-numret. Vet du numret kan du hämta uppdateringarna på ett enkelt sätt här:

 

http://catalog.update.microsoft.com/v7/site/home.aspx

 

Du skriver in KB-numret, söker upp filen, lägger den i din "korg", söker en ny, lägger den i din "korg" och så vidare tills alla uppdateringar finns i korgen.

 

Därefter väljer du att hämta alla filer i korgen och väljer var du vill spara dem.

Därefter är det bara att plocka ut filerna ur varje mapp och samla dem i en ny mapp (för enkelhetens skuld).

Öppna nLite och välj mappen där du har avbildningsfilerna för Windows XP.

Välj därefter mappen med alla uppdateringar och lägg till dem till integreringen.

 

Har du drivrutiner du vill ha med kan du integrera dem också.

 

Starta därefter integreringen och vänta. Det kan ta sin tid beroende på hur kraftfull CPU du har.

När allt är klart kan nLite skapa en ny ISO-fil som är bootbar (om den var det från början).

 

Jag använde nLite när jag höll på med integrering av uppdateringar och drivrutiner för Windows XP.

Numera använder jag WAIK och kommandotolken när jag gör samma sak med Windows 7.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Är datorn seg med XP?

 

På alla andra diskussionsforum jag använder funkar datorn utmärkt... men praktiskt taget inte alls med IDG Eforum. Stortidningar som t.ex. Aftonbladet och Expressen är tämligen segsurfade, men till mycket annat duger surfförmågan gott, tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

- - -

Du skulle kunna köra din dator ett år till med Windows XP om du ser till att ha dina säkerhetsprogram uppdaterade och inte surfar på skumma sidor. Det blir dock risker med det och längre än ett år till skulle jag inte föreslå.

 

- - -

Åge

 

 

 

Min säkerhet i nuet utgörs av AVG Free och XP's inbyggda brandvägg. I min router Speedtouch lär visst också finnas någon slags brandvägg(?). Och så scannar jag med Malwarebytes Anti-Malware... särskilt inför webb-betalningar och andra känsliga manövrar. Skulle jag behöva förbättra säkerheten om jag fortsätter med XP? :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte uppgradera till Windows 7 Home Edition 32 Bitars finns faktiskt fortfarande att få tag på men priset har stigit något sedan jag köpte

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962

 

Jag gjorde detta på min gamla dator med en Processor på 1,6G

2GB Ramminne och HD på 160GB

Funkar alla tiders

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte uppgradera till Windows 7 Home Edition 32 Bitars finns faktiskt fortfarande att få tag på men priset har stigit något sedan jag köpte

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=482962

 

Jag gjorde detta på min gamla dator med en Processor på 1,6G

2GB Ramminne och HD på 160GB

Funkar alla tiders

 

 

http://korta.nu/x7xbp

Här finns utförlig bruksanvisning hur du går tillväga för att uppdatera till W7.

 

Tack för länkarna!

 

Nog för att jag skulle vilja testa om Windows 7 kunde fungera "alla tiders" även på min dator... men jag befarar att det inte finns någon chans göra det på "öppet köp", eller ...?   :unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njaa, detta med öppet köp av en mjukvara, har varit en het fråga tidigare.

 

Butikerna å sin sida brukar hävda att har man brutit plasten som finns omkring cdfodralet, så kan man inte lämna tillbaka, men läser man licensavtalet som kommer upp under installationen av operativet, så står det där att man inte kan fullfölja köpet om man inte är nöjd med operativet, om man inte kan installera, eller inte godtar vad som står i dessa villkor, då ska man ha rätt att återlämna varan.

 

Detta var uppe för flera år sedan, eftersom det var flera som anmälde några större elektronikkedjor, som vägrade återta ett operativsystem, eftersom plasten var borttagen.

Microsoft hävdade motsatsen, kunde man inte godkänna licensavtalet/eller installera, och alltså inte kunde fortsätta att slutföra installationen, så kan man inte använda produkten, och då måste man ha rätt att lämna tillbaka produkten.

 

Hur det hela är idag, om det har ändrats något, vet inte jag, men det borde fungera på samma sätt idag tycker jag, kan man inte använda ett nyköpt operativ, så ska man kunna lämna tillbaka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://windows-7.se.malavida.com/d6053-ladda-ner-windows

Här finns möjlighet att ladda ner W7 och testköra det.

Tyvärr är de adresserna borta nu som jag använde för jag hämtade hem W7 från internet och testade ett mer avancerat W7 än Home Premium som jag köpte. Du får både 32 Bits och 64Bits programskivor med i paketet du köper 32 Bits kör jag med på min gamla dator. Funkar bättre än WXP måste jag tillstå.

Kör du Windows 7 Upgrade Advisor finns att hämta på adressen jag hänvisar till så ser du om din dator klarar av W7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är fungerande länkar för Windows 7: http://www.mydigitallife.info/official-windows-7-sp1-iso-from-digital-river/

Man kan använda Windows 7 i 30 dagar innan man behöver aktivera. Om du du prövar Pro-versionen men sen köper Home-versionen behöver du installera om innan det går att aktivera.

 

Tillägg:

Och här kan man hämta en engelsk utvärderingsversion av Windows 8.1 Enterprise: http://technet.microsoft.com/en-US/evalcenter/hh699156.aspx?ocid=wc-tn-wctc

Den är giltig i 90 dagar innan den slutar att fungera. Dock kommer man att få en del mejl från Microsoft då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plocka bort filen ei.cfg från ISO-filen (du kan packa upp ISO-filen först om du vill) så öppnar du upp ISO-filen för alla versioner utom Starter.

Det innebär att du kan installera Home Premium som testversion och sedan lägga in en nyckel för att aktivera den utan att behöva installera om.

 

Åge

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag alltså kunna ladda ner och testa Windows 7 gratis under en tid och om jag tycker det går bra, sedan leta på det billigaste stället att verkligen köpa det ifrån?

 

Men om jag efter testkörningen istället skulle vilja återgå till mitt gamla XP... hur gör jag då?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja

 

Då får du installera XP på nytt, lämpligen från en skiva med XP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då är de sista? uppdateringarna (daterade 8 april) från Windows Update installerade.

Vill bara inte tro det.

Windows XP x64 i min 16GB RAM dator är det utan tvekan snabbaste operativsystemet. Hanterar filer, installationer, kopieringar snabbare än något annat Windows som jag har erfarenhet av.

Drivrutiner från tredjepartstillverkare har hittills alltid släppt drivrutiner för x64 samtidigt som Windows 7. Har aldrig haft något problem med detta OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ove Söderlund

Jag tänkte svara på mitt eget inlägg från 22/1 i början av den här tråden.

Jag testade idag med att installera Win XP 2 Pro OEM i VirtualBox på testburken (Win7Pro/64) och Windows Update fungerar alldeles utmärkt med att installera alla uppdateringar. Det enda som jag fick göra först var att lägga på SP3-uppdateringen först då WIndows tidigare hade upphört med supporten för SP2 eller äldre av Windows XP.

 

Jag misstänker att Windows Update fortfarande kommer att fungera, bara det att det inte kommer att publiceras nya uppdateringar eller säkerhetsfixar. Så att ominstallera en dator till Windows XP kommer att gå bra. Så var fallet förr i tiden när jag t.ex. skulle ominstallera äldre maskiner med Windows 98 och 2000. Windows update fungerade i dessa fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows update för XP kommer att fungera ett tag till, då man troligen kommer att kunna hämta hem alla uppdateringar fram till sista datumet, om man t.ex. gör en ominstallation, och hämtar hem allt igen, under förutsättningen att man har sp3 installerat innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...