Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll

Identity Safe


Gäst Qe2

Rekommendera Poster

Hej.

 

Idag 20 jan. damp PC För Alla ned i brevinkastet. Där finns en sak med t tidningen som fångade mitt intresse och det finns i artikeln som handlar om lösenord en inlaga och det är: Skydda dina lösenord med Norton Identity Safe.

Jag har haft Nortons säkerhetsprogram tidigare, men var inte förtjust i det förutom funktionen Identity Safe, men det räckte inte för att jag skulle behålla säkerhetsprogrammet, utan jag har då F-Secure Internet Security 2014.

Vad jag undrar är om det går att ladda ned just gratisprogrammet Norton Identity Safe (vilket jag inte visste fanns utanför själva säkerhetsprogrammet), då jag har produkt från F-Secure. Riskerar det att krocka med varandra, eller hur ligger det till med den saken?

F-Secure har ett program, F-Secure Key, där man ju kan spara sina lösenord, vilket jag laddade ned, men begriper inte ett skatt hur det skall användas, men det gör jag då med Norton Identity Safe.

Tacksam för svar.

Passar på att tacka moderator Cecilila för svar i går angående Disqus och min något luddiga fråga angående det, om nu Cecilia skulle läsa detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Det går säkert bra, men fundera på om du vill ha dina lösenord liggande på en server i USA, för det är nog det som följande betyder:

 

Sparar dina lösenord och mer i ett säkert, molnbaserat valv som bara du har tillgång till.

https://identitysafe.norton.com/sv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det skulle vara farligt att använda Amerikanska säkerhetsprogram?

Är det detta du menar Cecilia?

Skärpning nu! Kan väl inte svartmåla en säkerhetsbransch!

Tror nog att mina koder är lika säkra på Symantecs servrar som någon annanstans!

Men bara skräm upp deltagarna på e-forum!

Så får du kanske lite mer i provision från F-Secure!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det skulle vara farligt att använda Amerikanska säkerhetsprogram?

Är det detta du menar Cecilia?

Skärpning nu! Kan väl inte svartmåla en säkerhetsbransch!

Tror nog att mina koder är lika säkra på Symantecs servrar som någon annanstans!

Men bara skräm upp deltagarna på e-forum!

Så får du kanske lite mer i provision från F-Secure!

Hej Snow. Nu blir det en smula förvirrat för en som inte är särskilt hemma inom området datorer, utan försöker lära sig efterhand.

Får nog hålla mig till mitt kollegieblock och papper och penna fortsättningsvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det skulle vara farligt att använda Amerikanska säkerhetsprogram?

Är det detta du menar Cecilia?

Skärpning nu! Kan väl inte svartmåla en säkerhetsbransch!

Tror nog att mina koder är lika säkra på Symantecs servrar som någon annanstans!

Men bara skräm upp deltagarna på e-forum!

Så får du kanske lite mer i provision från F-Secure!

Nej, jag tror inte att det är farligt att använda amerikanska säkerhetsprogram. Sen är det upp till var och en vad man vill tro på i fråga om NSA och dess övervakning och samarbete med företag. Jag skrev bara att man ska fundera på det.

 

Naturligtvis har jag ingen provision från F-secure och jag har ingen kontakt med dem alls, lika lite som jag använder någon av deras produkter för närvarande. Jag använder själv en helt annan lösenordshanterare där lösenorden ligger krypterade i min dator och inte på någon server.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att det är farligt att använda amerikanska säkerhetsprogram. Sen är det upp till var och en vad man vill tro på i fråga om NSA och dess övervakning och samarbete med företag. Jag skrev bara att man ska fundera på det.

 

Naturligtvis har jag ingen provision från F-secure och jag har ingen kontakt med dem alls, lika lite som jag använder någon av deras produkter för närvarande. Jag använder själv en helt annan lösenordshanterare där lösenorden ligger krypterade i min dator och inte på någon server.

Hej igen.

Jo, jag undrar då över F-Secure Key som ju är ett nytt lösenordhanteringsprogram från F-Secure. Sparar man även sina lösenord i "molnet" i det programmet. Jag var nämligen i kontakt med supporten på F-Secure tidigare idag för att få reda mer om det och hur det fungerar, men jag fick bara till svar att de inte har något support på det programmet, vilket i o f sig kan tyckas konstigt, då det dels tydligen finns en gratisversion och en premiumversion som kostar pengar.

Om F-Secure Key också sparar lösenorden i molnet och det är ju finskt, ligger det då på deras servrar och med tanke på NSA, som verkar spionera på allting här i världen, så kan de ha tillgång till dem ändå?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är molnet som används för att kunna synka lösenorden mellan alla ens enheter. Enligt F-secure ligger Key-servrarna inom EU: http://www.f-secure.com/en/web/home_global/key

 

Sen är det förstås så att, oavsett om det är F-secures eller Symantecs lösning som används, skickas inte lösenorden i klartext över internet utan någon kryptering används (men oklart hur bra kryptering skyddar mot NSA enligt vissa sidor).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag tror inte att det är farligt att använda amerikanska säkerhetsprogram. Sen är det upp till var och en vad man vill tro på i fråga om NSA och dess övervakning och samarbete med företag. Jag skrev bara att man ska fundera på det.

 

Naturligtvis har jag ingen provision från F-secure och jag har ingen kontakt med dem alls, lika lite som jag använder någon av deras produkter för närvarande. Jag använder själv en helt annan lösenordshanterare där lösenorden ligger krypterade i min dator och inte på någon server.

Vad tycker du om Lastpass Cecilia? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En extern lagring kan få FÖRÖDANDE KONSEKVENSER! både för första-andra-tredje-fjärde person. Man lagrar inte bara egna uppgifter, utan även andras: sista filmen från firmafsten, nyåret där Kaj! spelade ut osedda kort o.s.v.

Finns något hemligt, ligger det i människans "utvecklingspotentional" att ta reda på -VAD är det!

Bara ett lagrat lösenord,  kan enkelt öppna för "intressenter".

Med de parametrar spindlarna kan ges i dag, dammsugs det från botten extremt snabbt.

Jag tror inte, jag VET.

Alla företags "policy" (ansiktet utåt) är naturligtvis redligheten själv, och så måste det vara för att överhuvudtaget vara med. Men på insidan kommer det snabbt! ner på individnivå. Då gäller helt andra regler med sekretessen.

Att ologgat gå in och snoka kommer att ske per automatik. Finns det nån, som känner nån, som känner nån kan "just dina" lagringar bli intressant. Eller så görs en körning på specifika "uppgifter".

Då kan ytterst personlig information halka ut på nätet.

NÄR, inte om, det sker, så har alla företag "rökbomber" liggandes för att minimera skadan. Ett anseende eller rykte kan vara 50% av värdet på företaget...

Priset för den drabbade......?

Jag skulle inte ha skostorleken lagrad hos någon annan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är molnet som används för att kunna synka lösenorden mellan alla ens enheter. Enligt F-secure ligger Key-servrarna inom EU: http://www.f-secure.com/en/web/home_global/key

 

Sen är det förstås så att, oavsett om det är F-secures eller Symantecs lösning som används, skickas inte lösenorden i klartext över internet utan någon kryptering används (men oklart hur bra kryptering skyddar mot NSA enligt vissa sidor).

Hej.

Jag har förresten en följdfråga angående Norton Identity Safe. Som jag beskrev tidigare så hade jag Nortons säkerhetsprogram tidigare och nyttjade då Identity Safe. Innan jag avinstallerade Norton Internet Security så tog jag bort alla lösenord jag sparade i programmet. Kan dessa lösenord ligga kvar ändå på server hos Norton, trots att jag tog bort dem innan avinstallationen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Ledsen, men det är nog bara Norton som vet vad de lagrar och på vilket sätt. Men särskilt sannolikt är det ju inte.

 

Om du fortfarande har uppgifterna till Norton-kontot kan du ju pröva att logga in: https://identitysafe.norton.com/sv/faq

 

På den sidan står dessutom en del information som jag inte kunde hitta förut fast jag letade:

 

Ditt valv kan endast nås av någon som känner till både ditt Norton Account-lösenord och lösenord till online-valvet. Symantec sparar inte ditt lösenord till valvet, dvs inte ens Symantec-anställda kan komma åt dina valvdata.
...
Om du har glömt ditt lösenord till valvet kan du enkelt använda din lösenordspåminnelse för att hjälpa dig. Vi sparar inte ditt lösenord och all data är krypterad med hjälp av ditt lösenord. Dina valvdata kan ENDAST kommas åt genom att använda det lösenord som du krypterade det med.

Så det verkar ju bra under förutsättning att man litar på Symantec, men det gäller åtkomst via en webbportal och det framgår inte hur det fungerar om man använder deras toolbar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett gott råd till Personliga Persson och alla andra byt ut lösenorden  en gång i månaden så slipper ni vara allt för oroliga.

Jag får ett mail från Windows Secrets med jämna mellanrum och det är det bästa som hänt mig fråga mig inte hur eller varför jag får det Men det är ovärderligt med alla råd man får för att säkra upp datorn! Trodde jag skulle kunnat kopiera det och lägga in det här . Men tji fick jag.

Adressen är: Editor@WindowsSecrets.com

Det går ju alltid att skriva (på Engelska förstås) och fråga efter

Keep a healthy PC: A routine maintenance  guide (Newsletter comp version)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stort Tack Cecilia! Du är BÄST! Du fixade det jag inte klarade av. Så agerar en Mästare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...